• Nyfike­n gul
    Äldre 10 Jul 15:28
    16051 visningar
    12 svar
    12
    16051

    Hur mycket får era tonåringar sitta vid datorn och varför?

    Haft en diskussion här hemma idag om makens snart 13-åriga dotters datavanor... hon sitter från tidig morgon till sen natt och nu har vi sagt stopp o gjort schema..

    som vanligt så blev det en hel del ifrågasättande kring detta o hon skulle hem till mamma o allt vad det nu heter (hos mamma har hon noll regler över huvud taget)

    Nu vill jag veta hur era tonåringars datascheman ser ut.. hur har ni lagt upp det och varför??

    Jag behöver lite kött på benen för att sätta ett vettigt schema för henne....

  • Svar på tråden Hur mycket får era tonåringar sitta vid datorn och varför?
  • Nadill
    Äldre 10 Jul 15:40
    #1

    Tar min brors familj som exempel:
    barnen 13 och 15 år har datafria dagar måndag och onsdag. Då får de inte sitta ens 5 minuter. Men annars har de ingen begränsning hur länge de får sitta de andra dagarna.
    Frågade just 15åringen. Hon tyckte det var idiotiskt

  • Sommar­regn
    Äldre 10 Jul 15:46
    #2

    Mon dotter är 15 år och hon har inga bestämda tider eller hur länge hon får sitta vid datorn.
    När hon var yngre var hon tvungen att tjäna in datortid med att göra något aktivt men nu går det bra och i synnerhet nu somartid då sitter hon inte där så mycket.
    Sportar hon och rör sig mycket för övrigt tror jag inte att det är så farligt om man sitter framför datorn några timmar med lite pauser då och då.

  • Nyfike­n gul
    Äldre 10 Jul 16:30
    #3
    Nadill skrev 2007-07-10 15:40:59 följande:
    Tar min brors familj som exempel:barnen 13 och 15 år har datafria dagar måndag och onsdag. Då får de inte sitta ens 5 minuter. Men annars har de ingen begränsning hur länge de får sitta de andra dagarna.Frågade just 15åringen. Hon tyckte det var idiotiskt
    Sommarregn skrev 2007-07-10 15:46:49 följande:
    Mon dotter är 15 år och hon har inga bestämda tider eller hur länge hon får sitta vid datorn.När hon var yngre var hon tvungen att tjäna in datortid med att göra något aktivt men nu går det bra och i synnerhet nu somartid då sitter hon inte där så mycket.Sportar hon och rör sig mycket för övrigt tror jag inte att det är så farligt om man sitter framför datorn några timmar med lite pauser då och då.
    Vi har satt upp som tillfälliga regler just nu tre datatider:

    10-12
    15-17
    20-22:30

    detta gäller även om hon har kompisar på besök - vilket annars tenderar i att bli hela nätterna långa om ingen sätter stopp...

    Att vi saogt stopp nu beror på att hon kan inte hantera datorn annars...

    hon kan kliva upp kl 7 och sätta sig - bara snabbt trycka i sig en macka o det oftast under tvång.. sen sitter hon där ända fram till midnatt...

    man får tvinga henne därifrån för mat o anra aktiviteter..

    det har helt enkelt blivit maniskt...  hon städar inte sitt rum  , sköter inte om hamstern, träffar inga kompisar, går inte ut, vill aldrig följa med på aktiviteter osv osv...

    säger man åt henne att stänga av åtminstone en halvtimma så  blir det skrik o bråk o tårar och dörrar som smäller igen o i ren protest kan hon sitta på rummet resten av dagen... fast man bara ville att hon skulle ta en KORT paus...
  • Äldre 10 Jul 18:51
    #4

    Min 14 årige son få bara sitta på helger då det är skola. Men inte från morgon till kväll utan från em .
    Sen har vi börjar med att han få göra någon nytta hemma o då få han även 1 timme/dag i veckan.

  • mpg
    Äldre 10 Jul 20:22
    #5

    Alla tre barnen har 1 1/2 timme på datorn & 1 1/2 timme på tv spelet per vecka.
    Barnen är 13, 11 & 9 år.
    Dom ska ha städat sina rum för att få tillgång till sina tider.
    När det är skola ska dom ha gjort sina läxor.
    Vi gjorde så här för att det skulle bli rättvist.
    Sedan begränsar vi det kraftigt för det finns andra saker man kan göra.
    Man kan förhandla till sig mer tid. Men det händer väldigt sällan.

  • Carbon
    Äldre 10 Jul 20:25
    #6

    Våran 15åring får sitta där precis hur mycket han vill!!

  • Äldre 10 Jul 20:42
    #7

    Jag har inför sommaren påpekat att vi inte kommer att acceptera hela dagar framför datorn. Om inte datorn används med måtta kommer vi att låsa den mellan 10.00- 18.00 dagtid.

    Nu har detta inte alls varit ett problem som jag trodde det skulle bli. Kompisarna träffas och umgås, grillar, badar, fiskar och tältar. Känns väldigt roligt att aktiviteterna känns vettiga och datorn står tillbaks.

  • Äldre 13 Jul 09:39
    #8

    Ni som har noll datortid för barnen under skoltid, hur ser ni på att de skulle kunna vilja använda datorn för skolarbete, antingen skriva inlämningsuppgifter eller söka efter information för läxor etc?

    Jag ger ibland mina elever uppgifter som kräver dator, men jag gör det aldrig obligatoriskt, däremot kan jag säga att om de vill kan de gå in på den eller den sidan som komplement till det vi arbetar med. (Med tanke på att alla faktiskt inte har Internet hemma kan jag ju inte säga att de måste.)


  • abnoct­o
    Äldre 19 Jul 11:31
    #9

    Jag har egentligen inga regler alls så vissa dagar blir det mycket dator. Då kan jag säga att imorgon ska inte datorn startas för nu har de suttit för mycket och det förstår de.
    Under skoltid har jag bara att datorn ska vara av vid kl 22. Det görs mycket skolarbeten vid datorn och det är svårt att då bara låta modemet vara av.
    Sitter de för mycket i sträck brukar jag köra ut dem så de får röra på sig lite innan de intager datorplatsen igen.

  • Äldre 19 Jul 19:08
    #10

    Skoltid är ju mer eller mindre att måsta sitta vid datorn från att man kommer hem till man lägger sig. Nu är det ju sommarlov men... :)

    Minns själv: kom hem halvfem fem åt middag och satt sedan från kanske halvsex till tolv-ett med skolarbeten bara för att hinna fixa klart.

  • kifr
    Äldre 23 Jul 21:04
    #11

    Min dotter är 14 år och vi har blivit tvungna att sätta regler för datoranvändandet då hon annars inte sköter sitt skolarbete. Hon blir helt fastvuxen vid datorn om hon får fria tyglar

    Vår deal är att hon pluggar ett par timmar varje kväll efter skolan. En timme innan hon ska gå och lägga sig får hon sitta framför datorn. På helgerna kan det bli något mer men absolut begränsat då det som sagt går till överdrift annars. Om du frågar dottern tycker hon nog att hon är hårt hållen men jag vägrar låta all hennes tid gå åt till att sitta framför datorn.

  • hyster­ica197­5
    Äldre 29 Jul 09:14
    #12

    min dotter blir 13. hon får sitta när hon vill nästan, men det blir kanske en eller 2 timmar om dagen...

Svar på tråden Hur mycket får era tonåringar sitta vid datorn och varför?