• Äldre 20 Jul 23:02
    51992 visningar
    236 svar
    236
    51992

    Hur länge är det okej att ha fest/hög musik i lägenhet en fredagskväll?

    Fan, vad jag är trött på mina grannar! Jag vill soooova nu!


    Gravity always wins
  • Svar på tråden Hur länge är det okej att ha fest/hög musik i lägenhet en fredagskväll?
  • alltom­fiske
    Äldre 22 Jul 15:21

    Lider med dig, TS. Våra grannar har bland annat haft uppfinningsrikedomen att göra om cykelskjulet till dansgolv och ha livemusik till klockan 02.30. Kul, verkligen kul - det är 6 hus som delar den innergården... Ett par hundra människor alltså. Varav många med småbarn. Och nej, polisen kommer inte, de har en del annat att göra på lördagskvällar i Malmö.

    Jag tycker att man kan spela musik till 22 och festa till 00, sen ska det vara tyst! Om det inte är något väldigt speciellt tillfälle och man meddelat grannarna i förväg, då är det OK med fest hela natten. Jag har valt att bo i innerstan och då får man ta sånt också ibland, men lite gränser måste det ändå finnas!

  • Zimlis
    Äldre 22 Jul 15:22

    Alltså hög musik = pulserar in till grannlägenheten/erna så tycker jag man sänker vid 22 en fredagkväll

  • Tös
    Äldre 22 Jul 16:20

    Gamla grannen vi hade var inte kul. Han fyllde 25 o drog igång stereon på högsta volym så när jag låg i sängen inne hos mig, våningen under så kunde jag höra vad de sjöng från hans stereo. Så höll han på till 05.30 på morgonen. O han störde inte bara vårat hus utan också huset mitt emot. O därimellan var det en 'luftspalt' på 4 meter. De ni!

    Ni kan ju gissa hur mkt skit han fick under natten (som han helt struntade i) o sedan från styrelsen. Då blev han spak. *nöt*

    Helt OT.

  • Äldre 22 Jul 22:07
    Trinity78 skrev 2007-07-22 10:57:44 följande:
    Uppdatering: Grannarna började spela igen strax efter att jag loggade ur här (23.30). Jag gick och ringde på kl 23.50 och bad dem snällt att sänka lite. Ja självklart, inga problem, sa de. Inget hände. Fönsterrutorna och porslinet i köket skallrade. Det gick inte att visas i den delen av lägenheten alls.Kl 01.00 gick sambon och ringde på och bad dem igen att sänka. Ja självklart ska vi göra det, sa de igen.Kl 03.00 kommer grannen under upp och ringer på "festlägenheten". Hon ber dem mindre snällt att stänga av musiken. Kl 03.30 ringer sambon polisen.Kl 04.00 somnar vi båda fullkomligt utmattade, med öronproppar som vi lyckats rota fram. Jag vet inte om polisen kom nån gång.På måndag ringer jag värden.
    Tycker jag att du gör helt rätt i! Du får hålla oss uppdaterade
    (¯`°?.¸ ღ Neo 051211 ღ ¸.?°´¯)
  • minimi­nja
    Äldre 22 Jul 22:31

    I vårat hus har vi mellan 22-07 på vardagar och 23-07 på helger.

    Jag störs betydligt mindre av EN brakfest än av grannarna som varje kväll fram till 23 står utanför sovrumsfönstret och pratar och röker. Just för att det är återkommande.

    Dessutom tycker jag att musik lägger sig som en matta, blir till ett brus, som döljer prat och skratt. Enbart röster stör mig mer än musik.

  • minimi­nja
    Äldre 22 Jul 22:31

    (röstade 01 btw)

  • Finess­e
    Äldre 22 Jul 22:33
    Trinity78 skrev 2007-07-22 10:57:44 följande:
    Uppdatering: Grannarna började spela igen strax efter att jag loggade ur här (23.30). Jag gick och ringde på kl 23.50 och bad dem snällt att sänka lite. Ja självklart, inga problem, sa de. Inget hände. Fönsterrutorna och porslinet i köket skallrade. Det gick inte att visas i den delen av lägenheten alls.Kl 01.00 gick sambon och ringde på och bad dem igen att sänka. Ja självklart ska vi göra det, sa de igen.Kl 03.00 kommer grannen under upp och ringer på "festlägenheten". Hon ber dem mindre snällt att stänga av musiken. Kl 03.30 ringer sambon polisen.Kl 04.00 somnar vi båda fullkomligt utmattade, med öronproppar som vi lyckats rota fram. Jag vet inte om polisen kom nån gång.På måndag ringer jag värden.
    jag tycker oxå att du gjorde rätt.. har själv haft väldiga problem med grannarna.. inte där jag bor nu, men förut.. som tur är kan vi ringa till falck security.. å spelar dom musik när dom kommer så blir det dom som betalar uttryckningen, 800:- (var det iaf för 3 år sen) dom hade inte fest så mkt sen.. hehe

    men efter att vi flyttat så fick jag veta att ett år senare åkte han fast för att ha sålt knark i lgh.. så det var därför det var sånt hålligång där.. hehe
  • Annika 1983
    Äldre 22 Jul 22:39

    jag röstade på 00:00 (om det sker Sällan) om grannar har blivit informerade om det en tid innan... Sker det ofta så bör man sänka kl 22 och visa hänsyn efter det.


    * Kram *
  • Kojak
    Äldre 23 Jul 00:04

    Jag röstade till kl.23 sedan är det dax att sänka volymen betydligt. Om grannarna festar väldigt sällan så kan jag stå ut med senare. Självklart uppskattas i så fall lappar där man förvarnar om kommande fest och där man skriver att man är välkommen att säga till om man stör.
    En enda gång har jag bott så jag har delat musiksmak med min granne och då gillade jag att han lyssnade på musik eftersom jag själv så sällan kommer på att sätta på stereon men det är ju helt hopplöst när grannarna spelar musik som man själv skarpt ogillar.
    Där vi bodde förut spelade grannen under oss något som lät som cirkusmusik i timmatal så väggarna skakade.Skrikandes


    Tycker det är väldigt intressant att läsa den här tråden och alla som tycker att man ska flytta om man inte vill bli störd av grannarna. I min värld är det inte riktigt så enkelt (hade gärna bott i hus om jag haft råd) och det är inte bara hus från förra sekelskiftet som är lyhörda.

    Och ordentligt tokigt med folk som tycker det är självklart att man ska kunna bjuda in 60 pers till disco

  • Minna0­7
    Äldre 23 Jul 02:06

    I lägenhet 22.00 tycker jag. Fan lite respekt måste man ju visa varandra!

    Här fester granntjejen vilt till halv fem på mornarna (villor). Lite pest när man själv ska upp tidigt. Okej på en fredag eller lördag, men MÅNDAG??

  • HannaC­ecilia
    Äldre 23 Jul 02:21

    Tycker inte man ska föra så mycket liv efter 22 men är det nån enstaka gång en fredag eller lördag så går med 23-00. Men jag är sån att jag tycker man ska säga till sina grannar i trapphuset att man ska ha fest och så.

  • Nights­wimmer
    Äldre 25 Jul 17:39

    En jobbarkompis (för övrigt 50+) berättade om nåt coolt hon gjorde. Hennes grannar hade superhög musik på, så hon gick och ringde på. Inget konstigt med det...

    ...men hon bad grannen att sätta på musiken lika högt igen (de hade stängt av när det ringde på dörren) och följa med ner. Så fick de själva höra hur lyhört det var i huset! Efter det har hon inte hört ett dugg från den lägenheten!

  • Mårrra­n
    Äldre 25 Jul 21:04

    Kl 22:00 så sänkte vi alltid vår musik de gångerna vi hade fest. Står i de flesta reglerna att efter klockan 22:00 så ska det vara "tyst" eller iaf inte föras oväsen. Och de grannarna vi hade spelade musik/hade tvn högt till 22 också så vi körde samma stuk


    Lev ditt eget liv för du ska Dö din egen död!
  • tezz84­0
    Äldre 27 Jul 10:40

    Till 22-23 om det är vanlig helg, och längre om det händer någon enstaka gång och om man varnar innan, med lapp i svalen eller nått..

    Detta gjorde vi en gång..
    Brukar aldrig spela hög musik, men när sambon fyllde år så hade vi bjudit hem en massa kompisar och skulle ha fest.
    Satte upp en lapp vid anslagstavlan i svalen, och att om det blev för högljutt så fick dom gärna knacka på och säga till så skulle vi dämpa oss..

    Men istället ringer folk störningsjouren det första dom gör. Blev så j-vla irriterad. Skulle det vara så svårt att komma och knacka på och be oss sänka lite??
    Ändå var det dom grannarna som själva jämt har fester på VARDAGARNA på somrarna... IDIOTER!!!
    Bara för att dom har semester så har inte alla andra det...

  • Äldre 27 Jul 10:52

    I vår förening finns ingen störningssjour. Istället får man ringa till polisen om det skulle vara något. Dock har det aldrig varit något problem eftersom de boende i huset har mål i mun och fötter att gå med och utan problem själva går ner och ber den störande om att sänka ljudet. Jag blir så trött på människor som inte vågar säga till själva (om inte särskilda skäl föreligger självklart) utan måste ringa efter någon det första de gör. Den störande kanske inte är medveten om hur mycket det stör? Då är det väl ändå ganska juste att meddela detta innan man ringer efter väktare.


    tezz840 skrev 2007-07-27 10:40:59 följande:
    Till 22-23 om det är vanlig helg, och längre om det händer någon enstaka gång och om man varnar innan, med lapp i svalen eller nått..Detta gjorde vi en gång..Brukar aldrig spela hög musik, men när sambon fyllde år så hade vi bjudit hem en massa kompisar och skulle ha fest. Satte upp en lapp vid anslagstavlan i svalen, och att om det blev för högljutt så fick dom gärna knacka på och säga till så skulle vi dämpa oss..Men istället ringer folk störningsjouren det första dom gör. Blev så j-vla irriterad. Skulle det vara så svårt att komma och knacka på och be oss sänka lite??Ändå var det dom grannarna som själva jämt har fester på VARDAGARNA på somrarna... IDIOTER!!!Bara för att dom har semester så har inte alla andra det...
  • Äldre 27 Jul 10:56

    Sååå glad att jag bor i villa nu!
    De där nätterna när grannen hade allsång till 4...
    Han kopplade sin gitarr till förstärkaren och sen sjöng de Cecilia Lind 14 ggr för de sjöng fel och fick börja om, och om, och om!


    I reject you reality and substitute my own.
Svar på tråden Hur länge är det okej att ha fest/hög musik i lägenhet en fredagskväll?