• Jenny7­0
    Äldre 1 Aug 16:14
    13050 visningar
    39 svar
    39
    13050

    Vad kostar p-piller till katt??

    Då måste man först göra ett veterinärbesök, antar jag. När bör det göras?

    Vi har haft kattungar två år på rad nu, ska behålla en hona från denna kullen & jag vill INTE ha fler kattungar se´n!! Det är ju hur gulligt som helst. I början. Nu när dom är 10 veckor är jag så sanslöst trött på dom!! Klänger i gardinerna & gud vet vad!

    Måtte dom flytta hemifrån snart!  

    Är det så, att honkatten bör ha fått en kull innan hon steriliseras? Varför?

    Finns där nå´n fördel med p-piller??

  • Svar på tråden Vad kostar p-piller till katt??
  • globet­rotter­2000
    Äldre 3 Aug 00:07
    #21
    Ninda skrev 2007-08-02 18:11:53 följande:
    Ok, noterade just att trådstartaren och globetrotter2000 var olika personer. Frågan i mitt förra inlägg kanske är riktad mer till globetrotter2000 i så fall. Fast ni behöver egentligen inte svara... Jag bara ventilerar!
    hon är inte renrasig men korsning mellan "bondkatt" och norskskogskatt.. Anledningen till att vi ger henne ppiller är för att vi har en hankatt också, och jag vill inte kastrera någon av mina katter.. Men nu blir jag lite rädd, för jag vill ju såklart inte att min kise ska få cancer heller.. Dessutom har vi inte råd att ta hand om en kull bebisar just nu heller men jag kan definitivt tänka mig att ta kullar på henne i framtiden.. Får tänka igenom hur jag vill ha det först så jag inte gör något drastiskt som jag kanske ångrar senare, hon har bara ätit ppiller i någon månad så än borde hon väl inte vara i riskzonen !?

    Vill bara klargöra att det inte handlar om stamtavlor mm i mitt fall, kattens matte dog och hade ingenstans att ta vägen så jag öppnade mitt hem för henne, hade hanen sen innan och ppiller blev utvägen liksom ..
  • skorpi­onen80
    Äldre 3 Aug 09:37
    #22
    globetrotter2000 skrev 2007-08-03 00:07:07 följande:
    hon är inte renrasig men korsning mellan "bondkatt" och norskskogskatt.. Anledningen till att vi ger henne ppiller är för att vi har en hankatt också, och jag vill inte kastrera någon av mina katter.. Men nu blir jag lite rädd, för jag vill ju såklart inte att min kise ska få cancer heller.. Dessutom har vi inte råd att ta hand om en kull bebisar just nu heller men jag kan definitivt tänka mig att ta kullar på henne i framtiden.. Får tänka igenom hur jag vill ha det först så jag inte gör något drastiskt som jag kanske ångrar senare, hon har bara ätit ppiller i någon månad så än borde hon väl inte vara i riskzonen !? Vill bara klargöra att det inte handlar om stamtavlor mm i mitt fall, kattens matte dog och hade ingenstans att ta vägen så jag öppnade mitt hem för henne, hade hanen sen innan och ppiller blev utvägen liksom ..
    Du vet om att p-piller bara tar bort löpet, men om hon blir parad ändå skyddar de inte?
  • Äldre 3 Aug 11:24
    #23
    skorpionen80 skrev 2007-08-03 09:37:40 följande:
    Du vet om att p-piller bara tar bort löpet, men om hon blir parad ändå skyddar de inte?
    Va? Det här var nåt nytt. Kan det stämma att ett preventivmedels-piller (p-piller) inte skyddar mot dräktighet?
  • skorpi­onen80
    Äldre 3 Aug 11:38
    #24
    Ninda skrev 2007-08-03 11:24:44 följande:
    Va? Det här var nåt nytt. Kan det stämma att ett preventivmedels-piller (p-piller) inte skyddar mot dräktighet?
    Ja, på katter fungerar det så. Ska se om jag kan hitta en bra källa.
  • Äldre 3 Aug 11:40
    #25

    ska du inte ha fler ungar på henne så tycker jag också att du ska sterilisera/kastrera henne.
    P-piller verkar ju väldigt ofta leda till diverse knutor och cancer.


    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • skorpi­onen80
    Äldre 3 Aug 11:43
    #26

    Kan Perlutex vara ett p-piller?

    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=4&UserTypeID=1

    " 4.2 Indikationer, specificera djurslag

    Profylaktiskt: Kortvarigt uppskjutande av löpning hos hund. Kort- och långvarigt uppskjutande av löpning hos katt. Avbrytande av löpning hos hund och katt.

    Nymfomani hos katt."

    och vidare..
    " 4.6 4.6 Biverkningar

    Ibland ses ökad aptit och fetma, som kan regleras med hjälp av foderstaten. Vid långvarig behandling sannolikt ökad risk för cystisk endometriell hyperplasipyometra och diabetes mellitus. Utveckling av juvertumörer kan förekomma. Preparatet bör då utsättas."

  • Äldre 3 Aug 11:51
    #27

    När vi skaffade våra första katter (typ 15 år sen) så sa veterinären att honan skulle vara ett år innan man steriliserade henne. Därför fick hon p-piller en period, tror det var från 9 till 12 månaders ålder.
    När jag skaffade nästa katt, för två år sen, ville jag sterilisera/kastrera (vet faktiskt inte vilket) henne när hon var 9 mån, eftersom vi sen skulle resa bort och ha kattvakt, och jag tyckte det var enklare för kattvakten. Då ringde jag veterinären och frågade, och nämnde då särskilt att förra veterinären sagt att katten bör vara ett år, men nu gick det hur bra som helst att sterilisera henne vid 9 månaders ålder.

    På Animal Planet går ett tv-program, "Djurpoliserna", där man tar hand om en massa djur, bl a kattungar. Där säger de att alla kattungar kastreras eller steriliseras innan de adopteras bort, och då kan de inte vara mycket mer än 12 veckor gamla... Men det är iofs i USA.

  • Äldre 3 Aug 11:54
    #28

    Vad p-pillret gör är att det förhindrar ägglossning precis som hos oss människor, och därmed kan inte kissen bli dräktig om den parar sig med en hankisse. :) Däremot har jag ett starkt minne av att min honkatt löpte trots p-pillrena, vilket gjorde det ännu mer obegripligt för mig varför hennes förra ägare hade satt henne på pillret från början.

    Läs egenskaperna för PERLUTEX nedan, också hämtade ur FASS:


    PERLUTEX VET. innehåller den svårlösliga acetatestern av medroxyprogesteron, ett progesteronderivat nära släkt med det naturliga progesteronet. Dess förmåga att motverka ovulationen hos djur är emellertid 20–30 gånger större än progesteronets. Progesteronderivatet har en gestagen effekt men saknar androgena och östrogena egenskaper.


    Via en hormonell "feedback"-mekanism hämmas primärt sekretionen av de gonadotropa hormonerna från hypofysen, så att utvecklingen av folliklar och corpora lutea i ovariet upphör.

  • Äldre 3 Aug 11:55
    #29

    ovulation = ägglossning

  • Äldre 3 Aug 11:58
    #30

    Jag har också hört att både han- och honkatter bör bli könsmogna innan man utför ingreppet, men jag har aldrig fått nån förklaring till varför...

  • Irma78
    Äldre 3 Aug 12:31
    #31

    Våran Kajsa föddes 000225 och gick på p-piller från andra löpet till vintern 2003/2004. Orsaken var att hon drev oss tokiga med sitt ylande och att vi inte ville ha kattungar då. Hon löpte aldrig och vi var inte noggranna alls med att hon skulle ha piller vid en särskild tidpunkt eller så. Det kunde gå upp mot två veckor mellan pillren. Dessutom blev hon påsatt av hankatter utanför vårat köksfönster flera gånger. Vi bestämde oss för att sluta med pillren och skaffa kattungar när vi köpte hus.
    Första "kullen" blev en dödfödd kattunge och en som dog en vecka senare. Andra kullen kom 041014, föddes mitt i natten ovanpå mig och mitt täcke och resulterade i fyra kattungar. Hon steriliserades strax efter och har inte löpt sedan dess och har aldrig visat tecken på några sjukdomar i hela sitt liv. Kattungarna är kanonfriska och jagar bra. Kajsas mamma var en vit perser, pappan okänd. Kattungarnas pappa är troligen en fd grannes bondkatt. Detta är min enda erfarenhet av honkatt och p-piller, våra grannar har flera honkatter som är steriliserade och alla springer ute i det fria.
    Summan av kardemumman blir nog att om du är orolig för din katts hälsa, sterilisera eller kastrera. Vill du ha möjlighet till fler kattungar i framtiden, chansa och kör med piller.
    Lycka till!

  • globet­rotter­2000
    Äldre 3 Aug 13:49
    #32
    skorpionen80 skrev 2007-08-03 09:37:40 följande:
    Du vet om att p-piller bara tar bort löpet, men om hon blir parad ändå skyddar de inte?
    låter väldigt skumt, varför ha en preventivmedel som inte fungerar !? nej du, jag litar på veterinären som trots allt borde veta bäst!!
  • Äldre 3 Aug 17:58
    #33
    skorpionen80 skrev 2007-08-03 11:43:39 följande:
    Kan Perlutex vara ett p-piller? www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt...." 4.2 Indikationer, specificera djurslagProfylaktiskt: Kortvarigt uppskjutande av löpning hos hund. Kort- och långvarigt uppskjutande av löpning hos katt. Avbrytande av löpning hos hund och katt.Nymfomani hos katt."och vidare.." 4.6 4.6 BiverkningarIbland ses ökad aptit och fetma, som kan regleras med hjälp av foderstaten. Vid långvarig behandling sannolikt ökad risk för cystisk endometriell hyperplasipyometra och diabetes mellitus. Utveckling av juvertumörer kan förekomma. Preparatet bör då utsättas."
    Perlutex är det nya namnet på Gestapuran som man har använt till katt i många år, byte bara namnet för ett tag sedan.
  • Äldre 3 Aug 18:07
    #34

    Oftast behöver du inte göra ett veterinär besök för att få utskrivet p-piller. Men du måste vara säker på att din katt inte är dräktig innan du börjar ge henne p-piller. Och har hon varit ute sedan hon fick sina ungar är det ju rätt stor risk att hon redan är dräktig igen.
    Vill du inte ha fler ungar rekommenderar jag att du ska kastrera henn, för med p-piller ökar risken för juvertumörer och livmoderinfammation.
    En katt kan ma kastrera vid 6 månaders ålder och hon behöver inte fått en kull innan.

  • Äldre 3 Aug 20:35
    #35

    Jag tycker utan tveckan att du ska kastrera din hankatt och sedan de andra. En hona behöver INTE ha en kull med ungar innan hon blir kastrerad. P-piller kan funka ett tag men kan ge biverkningar och så är det superviktigt att se att de verkligen går ner, på rätt dag mm.
    Vad är problemet med att kastrera dina katter?

  • globet­rotter­2000
    Äldre 3 Aug 20:47
    #36
    gedansk skrev 2007-08-03 20:35:48 följande:
    Jag tycker utan tveckan att du ska kastrera din hankatt och sedan de andra. En hona behöver INTE ha en kull med ungar innan hon blir kastrerad. P-piller kan funka ett tag men kan ge biverkningar och så är det superviktigt att se att de verkligen går ner, på rätt dag mm. Vad är problemet med att kastrera dina katter?
    om det är riktigt till mig som jag tror då TS inte någonstans skrivit att hon vill kastrera sina katter, jag vill helt enkelt inte kastrera mina kisar, tycker inte att det behövs när det finns p-piller och dessutom vill jag inte att min hankatt ska behöva gå igenom det, han är min bebis och så är det bara... Förstår inte vad du har med saken att göra..
  • globet­rotter­2000
    Äldre 3 Aug 20:48
    #37

    riktat till mig ska det stå*

  • Rheann­on
    Äldre 3 Aug 22:13
    #38
    globetrotter2000 skrev 2007-08-03 20:47:25 följande:
    om det är riktigt till mig som jag tror då TS inte någonstans skrivit att hon vill kastrera sina katter, jag vill helt enkelt inte kastrera mina kisar, tycker inte att det behövs när det finns p-piller och dessutom vill jag inte att min hankatt ska behöva gå igenom det, han är min bebis och så är det bara... Förstår inte vad du har med saken att göra..
    Att kastrera är det absolut bästa för katterna. En kastrerad katt blir lugnare, mer tillgiven, mer lekfull osv
    När det gäller honkatter så minskar risken för juvertumör och livmoderinflammation.
    Om du fortsätter att ge din honkatt p-piller får du nästa räkna med att hon kommer att få något av juvertumör eller livmoderinflammation när hon blir äldre.

    Dessutom är inte p-piller hundraprocentigt. Honkatten kan bli med kull iaf.
    Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
  • globet­rotter­2000
    Äldre 3 Aug 22:24
    #39
    Rheannon skrev 2007-08-03 22:13:08 följande:
    Att kastrera är det absolut bästa för katterna. En kastrerad katt blir lugnare, mer tillgiven, mer lekfull osvNär det gäller honkatter så minskar risken för juvertumör och livmoderinflammation.Om du fortsätter att ge din honkatt p-piller får du nästa räkna med att hon kommer att få något av juvertumör eller livmoderinflammation när hon blir äldre.Dessutom är inte p-piller hundraprocentigt. Honkatten kan bli med kull iaf.
    båda är precis det du skriver om kastrerade katter men självklart tar jag riskerna på allvar, men som sagt så har hon bara ätit ppillerna 3 månader ungefär så jag tror inte att hon är i någon fara _just nu_ .. Får se hur det blir senare, har några som vill ha henne för parning och så.. men ja, mitt beslut även om jag uppskattar er omtanke för katten!
Svar på tråden Vad kostar p-piller till katt??