• Bodi
    Äldre 6 Aug 22:03
    3157 visningar
    20 svar
    20
    3157

    Hjälp min hund kissar blod

    Vad sjutton är det för fel på min hund?
    Vi ska till vet. i morgon
    men jag vill bara veta om nån vet vad det kan vara?


    Stella 060601 och lilla bus i magen
  • Svar på tråden Hjälp min hund kissar blod
  • Miafia­33
    Äldre 6 Aug 22:05
    #1

    Låter som ngt med urinvägarna. Jag har själv inte hund men två katter och mina ena katt kissade blod när hon hade urinvägsinfektion. Det kan vara det. Skönt att du ska få det kollat imorgon, hoppas det går bra

  • Bodi
    Äldre 6 Aug 22:06
    #2

    Jag trodde också det kunde vara urinvägarna. Hur fungerar det, blir det antibiotika då?


    Stella 060601 och lilla bus i magen
  • Snö80
    Äldre 6 Aug 22:07
    #3

    D3et kan vara levern också men då skulle din hund vara extremt matt

  • Miafia­33
    Äldre 6 Aug 22:09
    #4

    Bodi: Ja isåfall blir det antibiotika, då brukar dem krya på sig ganska snabbt. Äter hunden som vanligt och verkar den ha ont när den kissar?

  • callen­ina
    Äldre 6 Aug 22:11
    #5

    när vår hund kissade blod så var det urinvägsinfektion. så han fick antibiotika, fast det gick bara bort tillfälligt så till sist fick vi lov att kastrera honom för bakterierna kom ifrån prostatan. Lycka till

  • Bodi
    Äldre 6 Aug 22:12
    #6

    Krut är inte matt han verkar vara sig själv tycker jag och äter gör han också


    Stella 060601 och lilla bus i magen
  • Miafia­33
    Äldre 6 Aug 22:12
    #7

    Bodi: Det låter bra, se gärna till så att han dricker ordentligt också

  • Snö80
    Äldre 6 Aug 22:13
    #8
    Bodi skrev 2007-08-06 22:12:00 följande:
    Krut är inte matt han verkar vara sig själv tycker jag och äter gör han också
    Bra!
  • Bodi
    Äldre 6 Aug 22:15
    #9

    Ja han dricker mer än vanligt tycker jag.. det vet jag att jag reagerade på.
    Skönt att vi fick tid i morgon så slipper jag oroa mig.


    Stella 060601 och lilla bus i magen
  • logg81
    Äldre 6 Aug 22:16
    #10

    morsans hane kissar oxå blod periodvis... han har överskott på manligt könshormon så han blir sån när det är många löptikar ute...

  • Amelia­07
    Äldre 6 Aug 22:37
    #11

    När vår hund hade förstorad prostata kissade han blod. Vi fick ge honom hormonsprutor och efter det har han varit bra.

  • Jeenni­e
    Äldre 7 Aug 14:47
    #12

    urinsten kanske ..

  • Äldre 7 Aug 14:51
    #13

    Hur gammal är din hund?? Det är ju väldigt vanligt att hanhundar får problem med sin prostata, mest när dom blir lite äldre, men alla mina hanar har fått det i rätt tidig ålder, min yngsta hade en förstorad prostata redan när han va 10 månader, men det är ju inte vanligt. Glöm inte att ta med ett urinprov till veterinären om du inte redan varit där.

  • Bodi
    Äldre 8 Aug 11:55
    #14

    Precis min hund hade svullen prostata pga. att han träffat svärmorshund som höglöper därför kissade han blod.
    Han fick antibiotika.
    Om det inte blev bättre så skulle dom gå vidare med undersökningen.


    Stella 060601 och lilla bus i magen
  • Skrutt­is82
    Äldre 8 Aug 12:27
    #15

    min kompis hund kissade blod, visade sig vara en urinsten, som de fick operera bort. urinstenar kan tydligen skapas av vissa ämnen i fodret. nu äter hunden ett specialfoder som inte innehåller dessa ämnen. och han mår som en prins igen!

  • Äldre 8 Aug 20:53
    #16
    Bodi skrev 2007-08-08 11:55:08 följande:
    Precis min hund hade svullen prostata pga. att han träffat svärmorshund som höglöper därför kissade han blod. Han fick antibiotika. Om det inte blev bättre så skulle dom gå vidare med undersökningen.
    Men.......det hjälper ju inte bara med antibiotika!! Tänker du avla med hunden??Annars brukar man ju ge dom en p-spruta, en p-stav eller kastrera, annars minskar inte prostatan sig!
  • Äldre 8 Aug 21:45
    #17

    Kan vara allt från prostatabesvär, njurinflammation, leverinsuffiens, förgiftning av något han fått i sig till  diabetes.

  • Bodi
    Äldre 8 Aug 21:57
    #18
    Rottis 77:  Hon sa ingenting om det alls! Vi ska ev. avla på hunden om ett halvår ungefär. Jag vill inte kastrera honom. Men jag tycker det är konstigt att hon inte sa nåt om det.
    Stella 060601 och lilla bus i magen
  • Amelia­07
    Äldre 3 Sep 21:12
    #19

    Vi fick också från början bara antibiotika. Men det hjälpte inte. Hormonsprutor sitter bara i ett visst antal månader och om det hjälper med dem behöver man ju inte kastrera. Därimot bör ni ju kanske kolla vad förstoringen beror på och om det är nedärvt innan ni avlar vidare.

  • MissTa­g
    Äldre 3 Sep 22:59
    #20

    Hur gammal var hunden?? Det finns en annan väldigt enkel förklaring som många veterinärer tycks (välja att) glömma bort. En ung hane som går in i könsmognaden får ofta förhudsinflammation. Det yttrar sig med att det blir kletigt vid snoppen. Hunden tvättar sig därmed oftare vilket gör att de ytliga blodkärlen där går sönder, och då ser det ut som om hunden kissar blod.

    En av mina valpar gjorde det och ägarna ringde veterinären som bokade in dom på ultraljud för det minsann kunde vara prostatabesvär. Men en 14 månaders borderhane ska inte ha prostatabesvär, och om han haft det hade han visat andra symptom. Jag rekommenderade förhudsrens och tvättförbud för hunden och han blev bra.

Svar på tråden Hjälp min hund kissar blod