• Lällas
    Äldre 25 Sep 12:03
    157184 visningar
    2366 svar
    2366
    157184

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)

    IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html

    Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:56:54:
    UC: Julitös

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:57:44:
    Väntar på Diagnos: Jenny F

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-22 21:28:57:
    Crohns och IBS: Smulfröken
    Crohns: Tussan06

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 17:31:13:
    Crohns: flipfloppan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 22:02:21:
    Under utredning: Mammasknodd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-13 23:19:20:
    UC: joannakba

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-11 20:19:53:
    IBS och under utredning för Crohns: fixarmamma

    IBS och Crohns: TrasigMage

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
  • Granne­n
    Äldre 23 Dec 12:53
    Mammasknodd skrev 2007-12-23 11:29:29 följande:
    Mumlin: Ser ut att läka fint    Är det du som gjort den fina tårtan förresten? Har du nått bra tipps för hur man ska göra med chokladen så det blir som man vill när man dekorerar...?bcsvensk: Skönt att det äntligen blir av! Prommis: Det finns inget värre än sura tanter i telefon Tur att det blev ett annat ljud i skällan när du berätta att du var gravid... GOD JUL och GOTT NYTT ÅR till er allihopa!Massor med julkramar
    Ja det är min nya hobby, att göra mmf tårtor (det som ligger på tåprtan kallas mmf och är smälta skumgodisar med florsocker iblandat)

    Hur tänkte du med chokladen, vad är det för dekorationer du vill göra? Det målade eller det som sitter på sidorna?
  • Billy och Jag
    Äldre 23 Dec 17:30

    god jul!!!! :-d

  • Tindra­s äiti
    Äldre 23 Dec 23:39

    godjul allihop e äntligen klar med allt för i morgon skinkan precis färdig e så trött
    dax å gå till sängen å knö med resten av familjen dottern har fått feber så hon va lite ledsen å ville sova hos pappa så d blir till å knö.

  • Äldre 24 Dec 08:59

    God Jul!

    Hoppas ni alla må bra, det gör jag. Den enda magen sm krånglat är dottern, hon får ofta mer besvär med förstoppning efter dessa 80 mils resor så igår skrek hon rakt ut i höga skyn då det var dags. Jag fick ge henne en microlavemang. Tillslut kom proppen, en tennisboll. Att det gick bra då den kom ut kan jag inte förstå men nu mår hon bra tack o lov.

    Vi ska ut och leka i snön strax, allt för att hon ska hålla magen i trim. Anar att dom flesta av er har grönt, tråkigt men kanske ni är vana och inte tänker på det.
    Mörkt är det oxå här, polarnatt som man har ovan polcirkeln men den kulminera i går men ljust blir de inte riktigt än, några timmar halvskymning mitt på dagen. Med andra ord är det precis som jag är uppväxt och inte nåt så exotiskt som solgass sm jag fått vänj amig vid i Svall.

    God Jul!!!

  • Granne­n
    Äldre 24 Dec 20:33

    GOD JUL på er vänner!

    Hoppas att ni haft en fin dag!

    Jag har haft det mysigt hos svärmor/svärfar och käkat mkt god mat och godis. (skjöt in lite extra insulin och njöt av fudgen! ) Många fina klappar blev det och roliga rim. Så glad att jag fick möjligheten att fira julen hemma istället för på sjukhuset och att desutom är jag väldigt lycklig över att må så fint som jag gör, hade aldrig orkat med en sådan här dag för två månader sedan. Grymt häftigt att livet liksom bara kommit tillbaks! Bästa julklppen någonsinn.

    Ha en fortsatt fin helg och njut av era nära och kära, det är det julen handlar om!

    Kram!

  • fairyf­loss
    Äldre 25 Dec 11:31

    God Jul i stugan! Ja nu var det den 24 igår men här firas det ju den 25, idag alltså. Åt så mycket att jag trodde jag skulle spricka.

    Jag måste bara fråga om det är nån här inne som provat colifoam? Jag blev nämligen grymt förstoppad av den och vart tvungen att sluta. Kunde inte prata med min doktor eftersom det är jul så jag hoppas det var rätt sak att göra i alla fall! Men nu känns ju magen bra i alla fall. Så ja, jag undrar bara om det är nån med erfarenhet av det som vet hur man tar sig till! Det är läskigt att hålla på att självmedicinera när man är gravid också.

    Nu ska jag njuta av det som är kvar i chokladasken .

  • Billy och Jag
    Äldre 25 Dec 12:46

    jag har inte varit så aktiv här inne på sistone, men ska försöka. jag flyttar ju snart igen också.. så jag vet inte hur det blir med internet då.

    åh, jag är fullkomligt nykär, trodde ingen skulle vilja ha mig faktiskt, med allt mitt bagage.. men de gick Synd bara att alla i omgivningen har sånna problem med det.. det är tydligen jooobbigt för DEM... Grrr.. suck.. Inte ens stefan mår dåligt av det... han umgås ju to.m med min nya :-P nää, man får väll försöka inte bry sig

    nu tjattrar jag på en massa om mig själv.. Men önskar er en god fortsättning.

  • jajjaB
    Äldre 25 Dec 16:11

    God fortsättning alla tarmisar!!!!
    Har ju inte varit inne på länge, men ska se om jag kan kolla lite på vad ni har skrivit innan... är i kalmar och firar jul med min familj! det är skönt med lite miljöombyte. Magen är okej, lite struligt med all julmat och godis, men det får man ta lixom... har trappat ner kortisonet till 7,5 mg nu och det är med skräckblandad förtjusning som man ser fram emot att sluta helt snart...

    mumlin, vad fina ärren ser ut mår du bra annars??

    LSS, så du är nykär??? spännande och härligt!! har du och ditt ex varit "skilda" länge? strunta i folket runt omkring, huvudsaken är att ni trivs med varann Lycka till!

    Kram jajja

  • Småsta­dsböna­n
    Äldre 26 Dec 01:11

    Hej på er alla hoppas alla dåliga magar har varit snälla mot er under jul med all denna mat. nu skall jag hoppa i sängen med mina nya täcken och kuddar

    god fortsättning och kramar

  • Billy och Jag
    Äldre 26 Dec 01:22

    Jajja: jo jag är ju de.. Å det känns om inte förvånande så helt fantastiskt.. Nä vi har inte ens skilt oss ännu, men är på väg! jo jag försöker att inte bry mig!

    KRAAAM!


    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Granne­n
    Äldre 26 Dec 12:48

    jajjaB: Tack, jo jag mår ganska fint! Eller om man jämför med för två månader sedan så mår jag jättefint!
    Tänkte på vad du skrev om tarm/julmat-har fler än jag problem med julmust? Det är så gott men pajar magen på mig!

  • Fru U
    Äldre 26 Dec 13:17

    Har inte kunnat dricka julmust på flera år. Jag börjar rapa och sen kör magen igång nästan som om jag tagit laxermedel


    Live and let live
  • Tindra­s äiti
    Äldre 26 Dec 16:54

    peppar peppar...jag har fått gravid noja på julmust än så länge klarar magen d....min värld går nog under just nu om jag skulle behöva sluta med musten...
    ska på ul i morgon kl 13:00 ska bli så spännande.......

  • Granne­n
    Äldre 26 Dec 19:57

    Det kanske är ngt för de som är förstoppade istället för klyx!

    Lycka till på ul tindras äiti

  • Äldre 26 Dec 22:46

    mumlin : Det låter som att livet återvänder sakta men säkert för dej...så himla under bart
    Att äntligen få vara "dealktig" på ett annat sätt än att familjen flyttar in i säng kammarn till dej

    ******************************************************************

    LSS : hahaha...vilken storry alltså...Låter lite som en solskens saga....typ "så fick vi en andra chans...." ja du vet...

    Men va härligt för dej,hoppas de går bättre denna gång för er två...
    Trist bara att omgivningen verkar ha mer problem än Stefan så att säga...men,men...skit i dom och var KÄR och ÄLSKA som aldrig förr...
    Go tjejen ...*hejjar på*


    ******************************************************************

    jajjaB : Låter som att de "går framåt" för dej me cortisonet,förstår att du är lite "skraj" oxå,vore konstigt annars...*håller tummarna *
    Skönt me miljöombyte oxå
    ********************************************************************


    Ja som sagt...den 21 är det dags för kamera kapsel då...en hel del nervigt faktisgt...tänk om den inte kommer ut då ??


    För mellan varven är jag ju så himla förstoppad....


    Nåja,de får jag fråga om...

    Annars då ?? ja ryggen r ju inte i sitt "esse" förståss...kan knappt kissa,men vägrar bli satt med kateter igen,har haft så många så det räcker för detta livet och nästa...
    Men de blir så mycket urin kvar i blåsan efter varje gång jag kissar,så nu har jag gått med ständig UVI i två månader...men,men...Dom körde " bonken" och mätte,det ligger kvar ca. 5-6 dl efter varje gång jag kissat,men de får va så...Dom får OP mej istället och det vägrar dom eftersom ryggen är så svag....

    Nåja,nu har jag fått klaga lite också...tack...oavsett om ni läste eller hoppade över,men för att jag fick gnälla,behövde det

  • Granne­n
    Äldre 26 Dec 22:50

    BC: 5-6 dl!!! Det måste väl vara fel? Det är ju svinmkt!

Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!