• valent­ina67
    Äldre 9 Oct 21:43
    22762 visningar
    19 svar
    19
    22762

    Efrafenheter av adoption från POLEN?

    Finns det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter av adoption från Polen? Hur lång var väntetiden tex? Var barnet friskt? På adoptionsorganistaionens hemsida sägs ju att man ska räkna med att det är något "fel" på barnet, vad menas med det?

  • Svar på tråden Efrafenheter av adoption från POLEN?
  • Äldre 9 Oct 22:01
    #1

    hej.. jag vet nog inte så mycket om just adoptioner så , men när jag pluggade till USKA så gjorde jag ett special arbete om Fetalt Alkoholsyndrom, o just barn från Polen har mycket sånt....

    Måste gå att läsa någonstans om vad de menar med "Fel" på de! Men jag tippar på att det är Fetalt Alkoholsyndrom de menar... 

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 10 Oct 06:02
    #2

    ACK här på fl är ju i Polen nu och hämtar sin lilla flicka! Kontakta henne och fråga henne, hon har ju säkert massor som hon kan dela med sig av!

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 10 Oct 06:03
    #3
    svalaandersson skrev 2007-10-09 22:01:48 följande:
    hej.. jag vet nog inte så mycket om just adoptioner så , men när jag pluggade till USKA så gjorde jag ett special arbete om Fetalt Alkoholsyndrom, o just barn från Polen har mycket sånt....Måste gå att läsa någonstans om vad de menar med "Fel" på de! Men jag tippar på att det är Fetalt Alkoholsyndrom de menar... 
    Visst finns det risker för det men det är inte alla barn som har FAS som adopteras.
  • Äldre 10 Oct 11:41
    #4
    Vietnammamma skrev 2007-10-10 06:03:38 följande:
    Visst finns det risker för det men det är inte alla barn som har FAS som adopteras.
    nej det är ju klart att alla inte har det.... men många.. o det upptäcks ofta inte förrän ganska långt upp i åldern.... Men absolut inte alla har det!
  • Äldre 12 Oct 09:54
    #5

    Jag har två barn från Polen, där det ena har FAS.
    Barnen från Polen är vanligen väldokumenterade. Deras bakgrund är känd och de har god medicinsk dokumentation. Just diagnosen FAS är ganska lätt att ställa om man känner till mamman och har dokumenterat hennes missbruk samt barnets tillväxt från födseln och framåt. Vi fick redan i BB veta att vår dotter har diagnosen.

    Anledningen till att vissa barn inte fått diagnosen förrän långt upp i åldern är att det är en ganska "ny" diagnos. Tidagare har man antagit att aggressioner och sen utveckling beror enbart på adoptionen och barnets bakgrund, och skadan har inte upptäckts. Nu har kunskaperna om FAS ökat och från Polens sida är man snarare snabb med att ställa diagnosen vid minsta misstanke, för säkerhets skull.

    Vad det innebär att ha ett barn med FAS beror helt på hur skadat barnet är. Det kan handla om allt från försenad utveckling till grava mentala och fysiska problem. De mest skadade barnen betecknas som SN-barn och adopteras bara till familjer som söker det. För oss har det inneburit ett positivt men krävande barn som utvecklas i racetackt inom vissa områden och gör små små framsteg inom andra. Det har inneburit en lång rad läkarbesök och kontakter med soc, skola och barnhabliteringen. På det hela taget är det fantastiskt att få vara med om att göra det möjligt bästa för ett barn som har får sämsta tänkbara start i livet.

  • Hanna1­977
    Äldre 14 Oct 19:03
    #6

    När ni redan vid BB fick veta att din dotter hade FAS, räknades det alltså inte som barn med särskilt behov då?? Eller hade ni accepterat barn med särskilda behov redan vid ansökan om adoption? /Hanna


    Juno skrev 2007-10-12 09:54:38 följande:
    Jag har två barn från Polen, där det ena har FAS.Barnen från Polen är vanligen väldokumenterade. Deras bakgrund är känd och de har god medicinsk dokumentation. Just diagnosen FAS är ganska lätt att ställa om man känner till mamman och har dokumenterat hennes missbruk samt barnets tillväxt från födseln och framåt. Vi fick redan i BB veta att vår dotter har diagnosen.Anledningen till att vissa barn inte fått diagnosen förrän långt upp i åldern är att det är en ganska "ny" diagnos. Tidagare har man antagit att aggressioner och sen utveckling beror enbart på adoptionen och barnets bakgrund, och skadan har inte upptäckts. Nu har kunskaperna om FAS ökat och från Polens sida är man snarare snabb med att ställa diagnosen vid minsta misstanke, för säkerhets skull.Vad det innebär att ha ett barn med FAS beror helt på hur skadat barnet är. Det kan handla om allt från försenad utveckling till grava mentala och fysiska problem. De mest skadade barnen betecknas som SN-barn och adopteras bara till familjer som söker det. För oss har det inneburit ett positivt men krävande barn som utvecklas i racetackt inom vissa områden och gör små små framsteg inom andra. Det har inneburit en lång rad läkarbesök och kontakter med soc, skola och barnhabliteringen. På det hela taget är det fantastiskt att få vara med om att göra det möjligt bästa för ett barn som har får sämsta tänkbara start i livet.
  • Äldre 15 Oct 11:51
    #7

    "När ni redan vid BB fick veta att din dotter hade FAS, räknades det alltså inte som barn med särskilt behov då?? Eller hade ni accepterat barn med särskilda behov redan vid ansökan om adoption? /Hanna"

    Nä, vi hade inte medgivande för SN och inte heller sagt oss vara öppna för det. Flickans skada bedömdes som så lindrig att den passerade under den allmänna beskrivningen av barnen från Polen som skadade eller har haft en skada.

    Vi hade möjlighet att säga nej, vilket andra tillfrågade par för oss hade gjort.

  • emilia­77
    Äldre 15 Oct 12:00
    #8

    Hej! Vad jag förstår har alla barn från Polen haft eller har någon form av handikapp eller sjukdom.Tycker du att FAS är en lidrig skada? eller märks det mycket i er vardag? Hur klarar ni det andra barnets behov av uppmärksamhet?

  • Äldre 15 Oct 12:26
    #9

    jag e adopterad från polen kom hit när jag var åtta månader, så det gick väldigt snabbt. idag e jag 22

  • Äldre 15 Oct 12:32
    #10

    Hej Emilia

    Nej inte alla barn från Polen har en skada men det är vanligare än från andra länder. Jag har hört en siffra på 25% av barnen som adopteras från Polen har FAS, vet inte om den stämmer. Sen finns det ju andra skador och sjukdomar barn kan ha.

    Jag tycker att VÅRT barn är förhållandevis lindrigt skadat. Som jag skrev innan kan FAS variera från lättare inlärningssvårigheter till grava metala och fysiska handikapp. I de svåra fallen är det definitivt ingen lindrig skada. De barnen adopteras till familjer som sökt SN-barn.

    Jag vill inte "hänga ut" mitt barn genom att berätta om hennes "fel" men allmänt talat så har hon flera av de symptom som beskriv på www.fasforeningen.nu: kort närminne, problem med sociala relationer, agressioner, inlärningssvårigheter och dålig impulskontroll.

    Det innebär att vi får vara ha struktur, vara mycket tydliga med vad som gäller, bevaka henne eftersom tokigheter kan hända (impulser), ta bråk och konflikter och jobba för extra stöd i skolan.
    Förutom skada på synnerven har hon inga problem med motorik och inre organ vilket kan förekomma.

    För att ge båda barnen så mycket vi kan, var vi hemma båda två i början. Nu försöker vi ta ett barn var så ofta vi kan, också fixa barnvakt åt ett barn så att vi får tid för det andra. Att vara själv hos farmor och farfar är också mysigt. Men visst är det tufft att växa up med ett syskon som tar mycket plats. Som tur är är lillasyster tuff och ser till att synas hon också.

  • Hanna1­977
    Äldre 15 Oct 12:53
    #11

    Okej! Hm... svår etisk fråga det där. Jag vet inte alls hur jag hade gjort i er situation, men förmodligen samma sak som ni! Det finns ju inga garantier för att ett barn blir utan problem även om det inte har FAS. Det som sker det sker och ert barn verkar ha det väldigt bra hos er i er fina familj. Så det var nog meningen att hon skulle bli er!


    Juno skrev 2007-10-15 11:51:46 följande:
    "När ni redan vid BB fick veta att din dotter hade FAS, räknades det alltså inte som barn med särskilt behov då?? Eller hade ni accepterat barn med särskilda behov redan vid ansökan om adoption? /Hanna"Nä, vi hade inte medgivande för SN och inte heller sagt oss vara öppna för det. Flickans skada bedömdes som så lindrig att den passerade under den allmänna beskrivningen av barnen från Polen som skadade eller har haft en skada.Vi hade möjlighet att säga nej, vilket andra tillfrågade par för oss hade gjort.
  • Äldre 15 Oct 14:46
    #12

    "Det som sker det sker och ert barn verkar ha det väldigt bra hos er i er fina familj. Så det var nog meningen att hon skulle bli er!"

    Tack

  • emilia­77
    Äldre 15 Oct 16:30
    #13

    Hej! Tack för ditt svar.
    vi funderar på Polen och det känns på något konstigt vis inte som diagnoserna skrämmer.Det kan hända mkt med biologiska barn också.Jag håller med Hanna,några garantier finns inte för hur barnet kommer bli och tur är väl det.

  • Hanna1­977
    Äldre 15 Oct 18:58
    #14

    Eftersom vi också är intresserade av Polen, så ringde jag faktiskt till BFA i dag och frågade om det där med "problem". (FAS, liknande) Jag fick svaret att det är mycket lättare i dag att definiera en sådan skada vid mkt låg ålder. Precis det som någon skrev ovan. De sa därför att vi inte alls skulle räkna med mer "problem" med det landet än vid adoption från andra länder. Men det kanske diskussionen i den här tråden redan hade fastställt?! Vi är jätteintresserade av Polen nu. Och hur kan man bli annat när man ser Juno:s jättefina döttrar! Tack, juno för att du delade med dig av informationen. Tycker inte alls att du har "hängt ut" din dotter och henns problem. Bara förklarat på ett bra, rakt och enkelt sätt om ert liv och hur det ser ut i er situation!

  • Äldre 15 Oct 21:08
    #15

    Nä, FAS skrämde inte oss heller. Tänkte nog att "de barnen ska ju ha föräldrar de med" Visst ställer det extra stora krav på föräldrarna (tydlighet, tålamod *hmm?* och otaliga kontakter med specialpedagoger, psykologer och läkare) men å andra sidan finns det väl få föräldrar som är så motiverade som adoptivföräldrar.

    På det stora hela kan jag varmt rekomendera Polen som adoptionsland.

    Titta in hos ACK om ni inte gjort det, hon har just kommit hem från Gdansk med Isabelle

  • Hanna1­977
    Äldre 16 Oct 08:07
    #16

    Jo, har kikat på underverket Isabelle också!!!

  • ACK
    Äldre 16 Oct 10:25
    #17

    Hej

    Vi har precis kommit hem med vår lilla skrutta Isabelle från Polen. Ev alkoholskador har aldrig funnits i våra tankar och skrämmer oss inte heller nu när vi har spenderat så mkt tid med henne. Har ni frågor svarar jag på det jag kan. Maila eller inboxa mig bara om ni vill ta det mer privat.

    kram från
    Isabelles mamma (oj va mäktigt det lät Skrattande)

  • Äldre 24 Feb 21:19
    #18

    Hej vet någon om kravet på att vara gift är ett måste eller går de o förbi se?! Om man varit sambo i 9 år o aldrig velat vara gift men har en dotter somr 4 år. Är de ett måste o vara gifta?!

  • Äldre 24 Feb 21:19
    #19

    Hej vet någon om kravet på att vara gift är ett måste eller går de o förbi se?! Om man varit sambo i 9 år o aldrig velat vara gift men har en dotter somr 4 år. Är de ett måste o vara gifta?!

Svar på tråden Efrafenheter av adoption från POLEN?