• danei
    Äldre 25 Oct 16:44
    38029 visningar
    21 svar
    21
    38029

    När lär sig barnen färger, abc och siffror??

    försöker lära min tös som är 2,5 färger men det går inte alls. Säger gult om alla färgerna
    När brukar barn kunna lära sig vad färgerna heter?
    Undrar även när abc och siffror kan vara aktuellt. Har en vännina vars barn nu är 6 år o hon tycker det är konstigt att vår tös inte kan nåt av det.
    Är hon sen? Själv tror jag inte det men man undrar ju lite.

  • Svar på tråden När lär sig barnen färger, abc och siffror??
  • Jambos­ana
    Äldre 26 Oct 20:01
    #11

    Han kunde färgerna (inte bara grundfärgerna) när han var 1½.

    Nu kan han räkna till 10, men jag tror inte att han förstår vad det betyder. Han kan/förstår 1 och 2, det blir alltid rätt, men resten är vilda gissningar. ABC är han intresserad av, han känner igen sitt namn, men är överetygad om att han inte kan läsa utan känner igen namnet som en bild. Han är 2 ½.

  • duck
    Äldre 26 Oct 20:23
    #12

    Min kille är drygt 2 och är nu rätt duktig på färgerna. För ett halvår sen sa han blå om allt! Han är också mycket förtjust i att titta på bokstäver - kan namnet på i stort sett alla, och att räkna - kan rmasräkna till ca 10 men förstår inte innebörden av siffrorna. Han har mycket lätt att snappa upp saker och lära -han kan även tex i stor sett massor av bilmärken och älskar att sitta och träna såna här saker.....

  • Äldre 20 Aug 21:48
    #13

    Min son blev 2 år i maj. Han kunde räkna 1-10 och 10-0 strax innan han blev 2. Nu kan han också räkna 1-20. Han rabbelräknar dessa helt utan hjälp. Han vet hur siffrorna 0-10 ser ut och även vissa utan dem mellan 11-20. Han kan en del färger - kanske 5 stycken och vet både vad de heter och hur de ser ut. Han börjar lära sig att känna igen bokstäverna i sitt namn och vad de heter. Han älskar att lära sig namnen på folk han träffar och nämner gärna folk vid namn när han pratar med dem. Han pratar 3-4 ordsmeningar sen en tid tillbaka.


    ~*Neo 090516*~ ~*Plutt bf 120209*~
  • Äldre 21 Aug 00:32
    #14

    Min dotter på 2,5 kan alla färger nästan. Grå, orange, brun och lila t ex förutom de vanligaste. Men hon kan inte räkna nåt värst, rabblar till tio men hoppar gärna över några, och inga bokstäver. Jag själv kunde många bokstäver i den åldern har jag fått höra, hade ett alfabetspussel som nog hjälpte...

  • Tant Green
    Äldre 21 Aug 11:48
    #15
    Tant Green skrev 2007-10-25 20:18:25 följande:
    Min 2-åring pratar om färger hela tiden men hon gissar mycket Det är långt ifrån alltid som det blir rätt.

    Hon kan rabbla siffrorna upp till 14, men hon kan ju inte räkna, alltså hon förstår inte vad det egentligen är man gör med siffrorna.

    Hon har nyligen börjat rabbla alfabetet också (inte hela, kommer väl till h ungefär), men det är samma sak där, hon vet ju inte vad bokstäverna används till utan har bara lärt sig namnen på bokstäverna utantill av någon anledning.
    Vad kul att se vad jag själv skrev för 4 år sedan Tur att FL finns, jag hade totalt glömt bort vad dottern gjorde när hon var 2 år... i morgon börjar hon skolan, vad tiden går fort
  • Khitel­e
    Äldre 25 Sep 11:25
    #16

    Spelar väl ingen roll vad de kan egentligen ?

    Eftersom vissa kan läsa då de börjar skolan och vissa inte. Vissa skolor låter sig barn utvecklas genom att ge svårare och klurigare uppgifter. Men vad gör man med en unge som går i 4:an och behöver 7:ans mattebok (och sjunde klass inte ens finns på den skolan?) ? Många är de ungar som är uttråkade i flera terminer av extrauppgiftspapper eller stenciler och allt vad det heter. Sedan kommer de till gymnasiet och blir helt förbryllade över den enkla matten och OM de frågar och har rätt lärare så kan de få läsa alla gymnasiets mattekurser så fort de bara kan. Underbart !

    Men de flesta elever som jag haft är liksom så fast i det där tänket att nä, fröken bestämmer och egen vilja (det kompetenta barnet) Vad är det ?
    Men efter någon/några dagar lossnar det och kreativiteten/tankeförmågan sprudlar och de förstår att de har rätt att vara där som de vill, inge skoltvång och anser de uppgiften tråkig så vågar de säga det. Och det är där min bild av en bra lärare kommer in; en lärare som på ett eller annat bra sätt får eleverna med sig och får dem att stanna i skolan (utan hot om att OM de inte är i skolan så vet du vad som händer).

    Men nu ska jag ut och hitta en ABCaffisch till min 2 åring så vi kan börja träna bokstäver.

  • Äldre 26 Sep 15:12
    #17

    Vår son var tidig med det & kunde de vanligaste inkl orange, brun, lila när han var 22mån men han är tidig med att prata & senare med sånt som äta själv, klättra o liknande

  • Äldre 26 Sep 15:38
    #18

    Det beror nog mycket på barnets intresse och läggning så att säga. Jag har två väldigt olika barn. Min äldsta har alltid varit väldigt intresserad av former, siffror, färger etc. Han är en systematiker. Han kunde alla grundfärger och en hel del nyanser som 1½-åring. Kunde många av bokstäver och siffror också i den åldern. Som 2½-åring så kunde han alfabetet, både stora och små bokstäver, och räkna till hundra. I samma ålder hade han koll på veckodagar och månader. Mellan 3-3½ år knäckte han ljudning och avkodning. Klockan är ett annat stort intresse, liksom att läsa väderkartorna i tidningen. Solsysteet har han full koll på sedan han var 3. Han blir 4 år i slutet av december. Han är för övrigt sen med talet och har varit rätt sen motoriskt.

    Min yngsta blir snart 2½ år. Han kan räkna till 10 (tveksamt om han något begrepp och mängd.....i alla fall inte ända upp till 10) för det mesta......kan ibland tappa någon siffra. Han känner igen ett par bokstäver (5-10) och vad gäller färger så är det lite si och så med det. Har full koll på blå och gul i alla fall. Ett par andra färger blir rätt ibland, fel ibland . IFärger, former etc. är inget som intresserar honom. Full koll på sin kropp dock och väldigt motorisk.

    Olika barn

  • Äldre 26 Sep 17:38
    #19
    BeautifulPink skrev 2011-08-20 21:48:15 följande:
    Min son blev 2 år i maj. Han kunde räkna 1-10 och 10-0 strax innan han blev 2. Nu kan han också räkna 1-20. Han rabbelräknar dessa helt utan hjälp. Han vet hur siffrorna 0-10 ser ut och även vissa utan dem mellan 11-20. Han kan en del färger - kanske 5 stycken och vet både vad de heter och hur de ser ut. Han börjar lära sig att känna igen bokstäverna i sitt namn och vad de heter. Han älskar att lära sig namnen på folk han träffar och nämner gärna folk vid namn när han pratar med dem. Han pratar 3-4 ordsmeningar sen en tid tillbaka.
    Alltså jag blir så nyfiken när jag ser såna här trådar, hur hittade du en fyra år gammal tråd helt plötsligt?
  • Äldre 26 Sep 23:17
    #20

    Min dotter kunder färger vid 2-års ålder. Siffror och bokstäver kan hon de flesta nu när hon är 4 år, men hon kan inte alfabetet och hon kan inte läsa.

  • Äldre 9 Dec 13:01
    #21

    Min son kunde flytande engelska och kunde räkna till 20 och kunde alla färgerna när han var 1år och 11 månader! Han kunde även ringa och beställa en pizza till lokala pizzerian.

Svar på tråden När lär sig barnen färger, abc och siffror??