• MamPap
    Äldre 31 Oct 18:48
    21245 visningar
    9 svar
    9
    21245

    Ni som tog körkort med intensivkurs...

    Vart tog ni det? Hur lång tid tog det från att ni börja till att ni hade körkortet i handen? Kostnad?

    Någon från Örebro som läst i närheten?

  • Svar på tråden Ni som tog körkort med intensivkurs...
  • kaksmu­lan
    Äldre 31 Oct 19:04
    #1

    Jag gjorde min egen intensivkurs fast då hade jag övningskört en hel del så jag var inte helt ovan vid bilen eller olika trafiksituationer.

    Det jag gjorde var att köpa 15 lektioner på en gång och bokade dem löpande (en lektion per dag i tre veckor). Sen ringde jag och bokade teoriprov och halkbana i slutet av den perioden. Sagt och gjort, 15 lektioner hade jag gjort halkbanan och skrev teorin, klarade den, bokade på en gång uppkörning. Uppkörningen blev en vecka senare och den klarade jag på en gång. Så från det att jag bestämt mig så hade jag körkortet på ganska exakt 4 veckor. Det tycker jag var rätt intensivt. Kan tillägga att teorin läste jag in på egen hand.


    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • MamPap
    Äldre 31 Oct 19:20
    #2

    Jag är väldigt van vid att köra, har inte gjort annat på 8år. men jag har hela tiden slutat när jag börjat, teorin klarade jag en gång med god marginal men tiden gick ut osv. så jag behlver nog öra den intensiv så jag orkar med det.

    Duktig du var som satte ihop den själv!


    kaksmulan skrev 2007-10-31 19:04:54 följande:
    Jag gjorde min egen intensivkurs fast då hade jag övningskört en hel del så jag var inte helt ovan vid bilen eller olika trafiksituationer.Det jag gjorde var att köpa 15 lektioner på en gång och bokade dem löpande (en lektion per dag i tre veckor). Sen ringde jag och bokade teoriprov och halkbana i slutet av den perioden. Sagt och gjort, 15 lektioner hade jag gjort halkbanan och skrev teorin, klarade den, bokade på en gång uppkörning. Uppkörningen blev en vecka senare och den klarade jag på en gång. Så från det att jag bestämt mig så hade jag körkortet på ganska exakt 4 veckor. Det tycker jag var rätt intensivt. Kan tillägga att teorin läste jag in på egen hand.
  • Theosm­amma78
    Äldre 31 Oct 19:22
    #3

    Jag tog en intensivkurs i Halmstad 98

    Kom dit på måndagen och skrev upp torsdagen veckan efter.. Helgen är man ledig.

    Sen fick man åka hem och vänta på att få uppkörningstid.. Jag fick det onsdagen efter

    Alltså

    v.1 Teori, Halkbana och körlektioner 5 dagar
    v.2 Teori och körlektioner 3 dagar uppskrivning dag 4

    Jag klarade uppskrivningen och fick uppkörningen veckan efter sen, nu var detta på semestern, vet inte om det är ont om tider då

    jag betalade 7900:- inkl boende

  • Äldre 31 Oct 19:24
    #4

    jag åkte till lysekil, ligger ett pae timmar utanför göteborg där jag bodde då, med en kompis i 2 veckor.
    dom hade ett färdigt paket där, hade 2-3 lektioner om dagen och var hemma på helgen där emellan. gick bra! éfter de två veckorna tog det ca 2 veckor innan vi fick tid till teorin och efter det va det uppkörning inom 2 veckor igen.
    det va kanonbra för mej eftersom jag gärna skjuter upp saker och ting!
    detta va 6 år sen tror jag det va, kostade 16000:- alltihop, med boende, halkan och proven inräknat. och böckerna.


    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • MamPap
    Äldre 31 Oct 19:25
    #5

    Jag skjuter gärna upp saker också!


    Freiya skrev 2007-10-31 19:24:30 följande:
    jag åkte till lysekil, ligger ett pae timmar utanför göteborg där jag bodde då, med en kompis i 2 veckor.dom hade ett färdigt paket där, hade 2-3 lektioner om dagen och var hemma på helgen där emellan. gick bra! éfter de två veckorna tog det ca 2 veckor innan vi fick tid till teorin och efter det va det uppkörning inom 2 veckor igen.det va kanonbra för mej eftersom jag gärna skjuter upp saker och ting!detta va 6 år sen tror jag det va, kostade 16000:- alltihop, med boende, halkan och proven inräknat. och böckerna.
  • Skusan
    Äldre 31 Oct 19:28
    #6

    Jag gick ingen intensivkurs, men det gick hyffsat fort iaf till inte så fasligt mycket pengar. Hade första körlektionen ever i juni, körde upp 28/8. Jag körde i Kumla (bor där), kan jag verkligen rekommendera. Köpte ett paket på körskolan, exkl teori för den kursen hade jag gått för längesen, och jag skrev teorin "privat" och klarade den sen gick jag till körskolan och sa att nu vill jag ha körkort typ. Paketet jag köpte innehöll 10 körlektioner á 30 minuter = 5 hela timmar, halkbana, stadskörning, lilla uppkörningen (gjorde om den till lektioner) och sen uppkörningen (lånet av trafikskolans bil), det paketet gick på 6800:- och jag behövde inga fler lektioner, körde massor privat samtidigt.

  • kaksmu­lan
    Äldre 1 Nov 08:26
    #7

    MamPap: Om du har kört så mycket och redan klarat av teorin en gång så tycker jag att du ska köpa några lektioner (max tio om du kört så mycket) och sen boka dem typ två per dag. Samtidigt bokar du halkbana och teori. Du ska se att det går fort när du väl valt att börja!

    Lycka till!


    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • nenis8­2
    Äldre 1 Nov 10:57
    #8

    jag åkte till borlänge med en kompis på en intensiv kurs nästan 2veckor.ja 10dagar var det. betala 8000kr och jag hade mitt körkort efter 10dagar! och då hade jag inte kört något privat! ganska stolt över mig själv faktiskt!

  • M73
    Äldre 23 Nov 16:22
    #9

    jag gick intensivkurs i Säffle 01. Två veckor på internat teorilektioner, halkbanekörning o man kom överens med körläraren om hur många lektioner man ville köra per dag. (betalade per lektion)Jag valde att köra så många han lät mig eftersom jag visste att jag behövde träna.
    Sedan fick man boka teoriprov (kunde jag ju ordnat tidigare om jag tänkt på det) o efter teorin var klar så bokade de uppkörning, jag åkte upp dagen innan o körde två pass för att fräscha upp färdigheterna o vänja mig vid bilen o körde sedan upp i samma bil som jag övningskört med.
    Det som kan vara bra med internat är att det liksom inte finns så mkt annat att göra än att plugga teori

Svar på tråden Ni som tog körkort med intensivkurs...