• Anonym (exet)
    Äldre 5 Nov 14:01
    9266 visningar
    9 svar
    9
    9266

    Behandlingshem för drogmissbruk?

    När ja blev tillsammans med mitt ex så visste jag vad han höll på med. Kanske inte riktigt i den utsträckningen men jag visste. Det handlar bla. om hasch, piller, tjack och kokain. och detta missbruken har han haft i 10 års tid.

    Jag blev gravid och han lämnade mig och jag vet att det är pga av drogerna. Han vill finnas här för mig och barnet men pga drogerna så sätts det alltid i främsta rum.

    Han har varit drogfri vissa tider så jag vet att han klarar av att sluta men både han och jag vet att det är behandlingshem som han måste få hjälp av. Både socialen och Frivården har lovat så mycket men inte hållt ett ord.

    Hur kommer jag i kontakt med något behandlingshem. Pengar är inte ett problem då det kan skrapas ihop på ett eller annat sätt. Om 5 månader blir vi föräldrar och jag vet att han vill vara med och njuta av det! Men han vet inte hur han ska orka och kunna ta tag i sitt missbruk.

    snälla hjälp mig!! Tips och råd! det börjar bli kort om tid..

  • Svar på tråden Behandlingshem för drogmissbruk?
  • Anonym (exet) Trådstartaren
    Äldre 5 Nov 15:12
    #1

    någon.. snälla???

  • Äldre 5 Nov 15:13
    #2

    Var bor ni?

  • Anonym
    Äldre 5 Nov 15:39
    #3

    Anonyman Narkomaner finns över hela sverige och är en självhjälpsgrupp man går till om man är beroende. Lätt att googla fram mötestider och plats.
    Om han verkligen vill sluta bör han börja med att gå på deras möten. I det läget förändras hans sätt att tänka när han talar med myndigheter och det kommer att bli mer villiga att hjälpa honom om han gör något för sitt tillfriskanande själv.

    Det är han som ska göra valet att bli drogfri eller åtminstone ta ansvar för sin önskan att sluta använda.

    Ställ öppena frågor men sätt gränser så att han inte frestas att försöka behålla missbruket och dig samtidigt.
    Det kan vara svårt så be om hjälp!
    Lycka till
    /fd narkoman

  • Anonym (kansk­e)
    Äldre 5 Nov 16:18
    #4

    Några tips på behandlingshem.

    Korpberget i Kramfors, www.korpberget.se
    Lindalen i Hudiksvall, www.lindalen.com

    Dessa jobbar enligt minesotamodellen eller 12-stegsmodellen som det också heter. Det är två jättebra ställen. Lindalen tar även emot och avgiftar men det gör inte Korpberget. Jag tycker ni ska vända er till kommunen och soc igen för att få dem att gå med på en behandling o betala för den då ni nu ska bli föräldrar. Mitt råd är dock att försöka få en längre behandling på minst 3 månader för att det ska hinna bli en effekt. Priset är mycket högt om man själv ska betala 5 veckor = ca 75 000 kr.

    Mitt ex var endast 5 veckor (Lindalen) och det räckte på långa vägar inte och han återfölli sitt missbruk bara efter några dagar. Kommunen ville inte betala för längre tid.

    Hoppas det går bra för er!

  • Anonym (*)
    Äldre 5 Nov 16:20
    #5

    Ta kontakt med den beroendemottagning som finns närmast er. Ni kan söka genom att kolla på www.vardguiden.se personalen på beroendemottagningen kan sen hjälpa er att hitta rätt behandlingshem (räkna dock med väntetid innan placering) Om din kille är inne i ett aktivt missbruk kan det även behövas avgifning innan han kan komma till ett behandlingshem.

    Alt. Googla fram olika behandlingshem.

    http://www.resursrehab.com/
    http://www.endagitaget.se/

    http://www.behandlingshemmen.se/ där kan du själv söka fram det ni behöver.

    Lycka till!

  • Anonym (psyko­log)
    Äldre 5 Nov 16:27
    #6

    ta kontakt med socialtjänsten och frivården, ring o tjata sönder dem om du måste. det finns massor av behandlingshem att hitta på nätet men får att få din soc att betala så krävs i regel att behandlingshemmet har ramavtal med socialtjänsten i din kommun och därför behövs deras hjälp. det första o viktigaste är att reda ut vilken typ av behndling som passar honom. har man gjort några utredningar tidagare? vad visade dom? vad tror han själv? är han en person som behöver tydliga regler, struktur, kontroll eller är det tvärtom så att han behöver mycket eget ansvar? det är otrolig skillnad på exv västkustfamiljens metoder och minnesota-tänket. Han måste få hjälp att fundera på vad som är hans stora svårigheter, vad är det som gör att han faller tllbaka igen? är det bättre att vara långt bort eller nära hemma? vilken typ av stöd behöver han från vänner/bekanta? behöver han säga upp kontakten med delar av sitt nätverk för att fixa det? sedan måste man göra studiebesök, det är viktigt att han hamnar på ett hem som han tror på, att han känner hopp innan för det kommer bli tufft. det är också viktigt att du och andra iblandade är hårda mot honom, det är lätt att vilja ta det "enklaste" behandlingsalternativet men om du, som känner honom, inser att det inte kommer fungera måste du säga det. Han har rätt att få hjälp av socialtjänsten, så ligg på dem! se även till att han får någon form av samtalskontakt utöver vården på behandlingshemmet, det ingår nästan aldrig tillräcligt. lycka till!

  • Anonym (exet) Trådstartaren
    Äldre 5 Nov 16:43
    #7

    Vi bor i småland.

    Jag ska ta tag och prata med honom. Säger han Ja den här gången så drar jag med honom direkt och börjar ringa..

    vill så gärna att han ska få den hjälp han behöver och förkänar.

  • Anonym
    Äldre 22 Nov 09:09
    #8

    resursrehab i Tingsryd är sååå himla bra behandlingshem.. finns för både tjejer och killar.. Alltså inte tillsammans. Vilket jag tyckte var jättebra. Vill man verkligen och ger allt när man är där kommer han vara en annan lyckligare och defenitivt drogfri människa sen =) Sök dit

  • Anonym (Visjö­n)
    Äldre 22 Nov 17:32
    #9

    Jag har varit på Visjön 11 månader. Kanonställe! Det ägs av Resurs. Kontakta dem och åk dit för ett studiebesök vetja. Lycka till!!!

Svar på tråden Behandlingshem för drogmissbruk?