• Iorlov­er
    Äldre 15 Nov 14:59
    17166 visningar
    12 svar
    12
    17166

    Enkel o god köttfärssås?

    Tänkte göra köttfärssås idag men hittar ingen enkel variant?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-15 14:59:37:
    Den får gärna vara mager.

  • Svar på tråden Enkel o god köttfärssås?
  • Äldre 15 Nov 15:02
    #1

    vad menas med enkel?
    Tycker köttfärsås är enkelt i sig.

    Bara bryna köttfärs, hälla i en burk krossade tomater, krydda med svartpeppar,
    En skvätt matlagningsgrädde o sen är det klart.
    Ev lite ketchup i o crecefraise om man vill ha det men den är ju inte nödvändigt.

  • Äldre 15 Nov 15:06
    #2

    Ibland så blandar jag bara en burk dolmio tillsammans m köttfärsen, Blir jätte gott.
    ____________

    Nyttigast är nog, lök (gul +vit), krossad tomat, kryddor, champinjoner och köttfärs.

  • Iorlov­er
    Äldre 15 Nov 15:07
    #3

    Det kanske du har rätt i!
    Tänkte bara att man inte hat´r i så mycket? Har tex ingen grädde eller annat typ creamfraice. Kan man göra på bara krossade tomater, krydda...vatten? Eller går det intè?

  • Fjartr­ess
    Äldre 15 Nov 15:08
    #4

    notfars

    fardig kottfarssas

    stek gul lok

    valfritt:
    vitlok
    timjan
    oregano

  • Äldre 15 Nov 15:09
    #5

    Jag brukar bryna köttfärsen, krydda med köttfärskrydda, chilikrydda och lite annan krydda som jag har hemma och passar, häller i tomatsås och MAJS. SUPERGOTT!


  • Äldre 15 Nov 15:10
    #6

    Du kan ju skippa grädda o liknande helt om du vill.
    Men vatten skulle nog jag inte ha i.
    Blir ju sås när man har i de krossade tomaterna, det enda kan ju vara att man får krydda lite mera, o att det blir en lite starkare tomatsmak, men man behöver ju inte ha i hela burken med tomater

  • Trucke­rTösen
    Äldre 15 Nov 15:12
    #7

    jag brukar riva ett äpple o en eller två morötter på de finaste på rivjärnet o fräsa med i köttfärssåsen, sen brukar jag bara ha krossad tomat, vitlök, chili, lök, kryddor o kanske lite vatten, sambal oeleck är gott å ha i fast de kan bli rätt stark(typ chili på burk)

  • hmmhmm
    Äldre 15 Nov 15:12
    #8

    jag brukar göra så här..

    bryna lök, o köttfärs, krydda efter smak, sen ha i krossade tomater o antingen en skvätt grädde, creme fraiche eller mjölk....

    om jag har mer tid o ork brukar det bli med paprika o rivna morötter o så oxå..

  • Äldre 15 Nov 15:12
    #9

    Jag har aldrig grädde i, behövs inte. Är dessutom onödigt rund själv, så grädde behöver jag inte.

  • Trucke­rTösen
    Äldre 15 Nov 15:15
    #10

    förresten vill man få fram smaken i köttfärssåsen så kan man ha i en liten liten nypa socker...

  • Linda1­976
    Äldre 15 Nov 16:29
    #11

    Nötfärs 5% fett
    finhackad gul lök
    tomatpuré
    chilisås
    oxfond med rödvin
    rivna morötter
    salt
    peppar
    paprikapulver
    soja
    creme fraiche
    krossade tomater av god kvalitet (tex Glenn strömbergs)


    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Iorlov­er
    Äldre 15 Nov 16:31
    #12

    Tack för era tips...nu är vi mätta iallafall. Dottern tyckte den blev stark men ok. Det är väl bra betyg från en nioåring...haha. Hade bara köttfärs, kryddor, krossade tomater, lök o morötter. Heeelt ok!

Svar på tråden Enkel o god köttfärssås?