• Anonym (först­ummad)
    Äldre 16 Nov 13:19
    20329 visningar
    21 svar
    21
    20329

    Bouppteckning??

    pappa gick bort sommaren 2006. begravningsbyrån skulle sköta bouppteckningen. det fanns inga tillgångar efter paps, bara en massa skulder. det var väldigt mycket strul med en tant som hävdade att de var sambos som trots starka protester från oss fyra barn fick rätt.

    saken jag undrar är angående själva bouppteckningen! jag har ingen aning om den är klar eller ej. har inte fått något papper eller någonting. hur länge får den ligga öppen? hur lång tid ska det ta? min syster fick idag en räkning på någonting som ska betalas av den som skötte betalningarna kring begravningen. vi barn har tidigare inte fått några papper utan vi tror att begravningsbyrån skött allting.

    så kanske det inte var trots allt.. den där kvinnan fick en del papper till "dödsboet" som hon vägrade visa oss. papper om försäkringar etc.

    begravningsbyrån sa åt mig iaf att be solisten från begravningen att kontakta dem för pengarna, så man kan ju tro att de sköter allting ekonomiskt där också..

    jag fattar ingenting..

  • Svar på tråden Bouppteckning??
  • Birgit­ta2
    Äldre 16 Nov 13:23
    #1

    Som din fars barn skall du ha blivit kallad till bouppteckningen. Allt annat är fel. Dessutom skall du ha en kopia av bouppteckningen.

    Kontakta dödsboförvaltaren och boupptecknaren och be om en kopia av bouppteckningen. Dock, om inga som helst tillgångar fanns så kanske en bouppteckning inte gjorts. Då sker en dödsfallsanmälan hos socialförvaltningen. Så du kan i så fall kontakta dom.

  • Anonym (först­ummad) Trådstartaren
    Äldre 16 Nov 14:14
    #2

    ja, vi var på bouppteckningen men har inte fått nån kopia på den. som vi skulle få.. det kunde ta någon månad sa de.

    i somras ringde de min syster och hävdade att hon inte skickat in nåt papper som de skickat ut. hon har aldrig fått nåt papper.. de bara förhalar..

    detta är sååå stört!!

    jag vill ha en kopia på bouppteckningen!!

  • Birgit­ta2
    Äldre 16 Nov 15:30
    #3

    Detta med arv, bouppteckningar etc, finns lagstadgat i ärvdabalken. Om kvinnan ifråga vägrar ge er info och kopior på papper som tillhör dödsboet så begår hon faktiskt ett lagbrott. Du måste få tag på den som gjort bouppteckningen, eller dennes ställföreträdare, och be att få alla kopior som finns från bouppteckningen.

  • Anonym (först­ummad) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 16:43
    #4

    detta var visst min egen tråd...

    min syster fick en lunta idag! ett och ett halvt år, drygt, efter pappas bortgång.

    en massa räkningar som inte blivit betalda av hon som skulle ta hand om ekonomin.. bouppteckningen är fortfarande inte klar, räkningen till byrån för det är inte betald..

    alla papper som min syster fick var adresserad eg. till "henne", kvinnan. men nu kom de till min syster..

    blir så ledsen.. varför måste man hålla på så här? när ska man "bara" få sörja?

    hur kunde hon skita i allting nu? hon fick pengar från försäkringar som "sambo" men hon skiter i detta hon tagit på sig..

    fan vad ledsen jag är nu..

  • Mars20­07
    Äldre 14 Jan 17:09
    #5

    När min pappa dog så fanns det i stort sett inga pengar. Det fanns till begravning och sedan ett par tusen till så det räckte till en bouppteckning. Vi hade redan gjort det mesta själva men anlitade en bouppteckningsman bara för att vara säker på allt gick rätt till. Trots detta blev bouppteckningen inte klar förrän minst 1,5 år senare. Vi fick räkningar hemsskickade trots att ded dsom skickade dem visste att han var död och att de inte skulle få några pengar. Betala absolut inte något utan allt ska skickas till den som sköter bouppteckningen. Det är ju dödsboets räkningar inte era!

    Har ni bara varit på ett första möte eller är bouppteckningen klar? För om ni är barn så är ni dödsbodelägare och bouppteckningen kan inte registreras förrän alla dödsbodelägare skrivit unden den.

    Vill du fråga mer (om min "erfarenhet")får du gärna skicka ett meddelande till mig för jag är inte inne så mycket på forumet.

  • Birgit­ta2
    Äldre 14 Jan 21:32
    #6

    Anonym (förstummad) skrev 2008-01-14 16:43:21 följande:


    detta var visst min egen tråd...min syster fick en lunta idag! ett och ett halvt år, drygt, efter pappas bortgång.en massa räkningar som inte blivit betalda av hon som skulle ta hand om ekonomin.. bouppteckningen är fortfarande inte klar, räkningen till byrån för det är inte betald.. alla papper som min syster fick var adresserad eg. till "henne", kvinnan. men nu kom de till min syster..blir så ledsen.. varför måste man hålla på så här? när ska man "bara" få sörja?hur kunde hon skita i allting nu? hon fick pengar från försäkringar som "sambo" men hon skiter i detta hon tagit på sig.. fan vad ledsen jag är nu..
    Du vet väl att du inte är skyldig att betala några räkningar. Det skall dödsboet betala, dvs din pappas ev tillgångar. I annat fall får soc betala detta.

    Precis som Mars 2007 säger så skall ni inte betala en enda cent. Låt det gå till fogde... det kommer en dag när de inser att de stämmer en man som faktiskt gått bort. Och det kan lagligen inte kräva er barn.
  • Anonym (först­ummad) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 22:42
    #7

    paps hade en massa skulder å så, men hur får man dom att fatta att dom bara slösar en massa träd på att skicka en massa papper?

    jag trodde verkligen att bouppteckningspersonen och hon som skulle sköta det ekonomiska hade koll ... =(

  • Birgit­ta2
    Äldre 15 Jan 08:49
    #8

    Anonym (förstummad) skrev 2008-01-14 22:42:30 följande:


    paps hade en massa skulder å så, men hur får man dom att fatta att dom bara slösar en massa träd på att skicka en massa papper?jag trodde verkligen att bouppteckningspersonen och hon som skulle sköta det ekonomiska hade koll ... =(
    Hade jag varit du hade jag ringt bouppteckningsmannen och sagt som det var. Skulder och räkningar är inte betalda, "sambon" har totalt misskött den uppgift hon tagit på sig och att du verkligen inte är intresserad att betala några skulder som finns i dödsboet. Det kan också vara så att, om de glömt att låsa kontot (med tanke på andra missar i ärendet så är det inte omöjligt), sambon tagit ut pengar ur hans konto och därmed gjort sig skyldig till förskingring. För några kronor måste han ju haft.
  • Anonym (först­ummad) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 09:28
    #9

    ja kontot är inte låst... min syster fick en lapp där det stod att det skulle göras, och kunde göras av henne och den där kvinnan.. och det fattas 18'000 på kontot.. det fanns med några kontoutdrag men saknades en del.. vi vet ju inte om hon faktiskt har betalat några räkningar så min syster ska ner till banken idag för att försöka få hjälp..

    det märkliga är ju att alla pappar gått till den där kvinnan men sedan hamnat hos bouppteckningsgubben/begravningsbyrån och sedan skickats till min syster.. så de måste ju fatta att hon har misskött sig!

    mera märkligt är väl att systern inte ens är den äldsta av oss, så ingen fattar varför hon fått papprena..

  • Birgit­ta2
    Äldre 15 Jan 09:36
    #10

    Anonym (förstummad) skrev 2008-01-15 09:28:31 följande:


    ja kontot är inte låst... min syster fick en lapp där det stod att det skulle göras, och kunde göras av henne och den där kvinnan.. och det fattas 18'000 på kontot.. det fanns med några kontoutdrag men saknades en del.. vi vet ju inte om hon faktiskt har betalat några räkningar så min syster ska ner till banken idag för att försöka få hjälp..det märkliga är ju att alla pappar gått till den där kvinnan men sedan hamnat hos bouppteckningsgubben/begravningsbyrån och sedan skickats till min syster.. så de måste ju fatta att hon har misskött sig!mera märkligt är väl att systern inte ens är den äldsta av oss, så ingen fattar varför hon fått papprena..
    Tror inte det handlar om vem som är äldst, utan de tog nog bara en syster, och det råkade bli hon. Bouppteckningsmannen har gjort bort sig rejält. Kontot skall låsas, och om det inte låses så skall sambon betala ENDAST räkningar från kontot, och dessa skall ovillkorligen redovisas till bouppteckningsmannen. Varenda krona. Det är faktiskt olagligt att röra kontot innan bouppteckningen är färdig och registrerad och boet skiftat. Det finns ett ganska komplicerat regelverk till skiftning av dödsbon och bouppteckning. Detta regelverk har de verkligen inte följt.
Svar på tråden Bouppteckning??