• Anonym (först­ummad)
    Äldre 16 Nov 13:19
    20333 visningar
    21 svar
    21
    20333

    Bouppteckning??

    pappa gick bort sommaren 2006. begravningsbyrån skulle sköta bouppteckningen. det fanns inga tillgångar efter paps, bara en massa skulder. det var väldigt mycket strul med en tant som hävdade att de var sambos som trots starka protester från oss fyra barn fick rätt.

    saken jag undrar är angående själva bouppteckningen! jag har ingen aning om den är klar eller ej. har inte fått något papper eller någonting. hur länge får den ligga öppen? hur lång tid ska det ta? min syster fick idag en räkning på någonting som ska betalas av den som skötte betalningarna kring begravningen. vi barn har tidigare inte fått några papper utan vi tror att begravningsbyrån skött allting.

    så kanske det inte var trots allt.. den där kvinnan fick en del papper till "dödsboet" som hon vägrade visa oss. papper om försäkringar etc.

    begravningsbyrån sa åt mig iaf att be solisten från begravningen att kontakta dem för pengarna, så man kan ju tro att de sköter allting ekonomiskt där också..

    jag fattar ingenting..

  • Svar på tråden Bouppteckning??
  • Anonym (först­ummad) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 10:28
    #11

    nej, jag misstänker att något lurt är på g.. hoppas hon får tag på några kontoutdrag iaf innan vi drar på för stora växlar... :S

  • Anonym
    Äldre 15 Jan 19:19
    #12

    min pappa har också gått bort och jag har anlitat en bouppteckningsman. Den personen gör klart bouppteckningen men sköter inte alls räkningar, konton etc detta sköter jag som dödsbodelägare, Kan det har blivit ngt missförstånd där?

    Jag har varit och gjort bouppteckningen idag och då har jag visat ett kontoutdrag från banken på saldon på dödsdagen samt redovisat vilka räkningar som jag betalt från hans konto etc. Allt detta kommer att skrivas in bouppteckningen som sedan skickas in till ngn statlig myndighet, När man får tillbaka den med stämpel så kan konton mm avslutas och arvet skiftas.

  • Birgit­ta2
    Äldre 16 Jan 08:46
    #13
    Anonym skrev 2008-01-15 19:19:43 följande:
    min pappa har också gått bort och jag har anlitat en bouppteckningsman. Den personen gör klart bouppteckningen men sköter inte alls räkningar, konton etc detta sköter jag som dödsbodelägare, Kan det har blivit ngt missförstånd där?
    Nej då. inga missförstånd. Räkningarna bör ju betalas. Om bouppteckningsmannen skall göra det så kan kontot låsas. Men om du gör det, så låser man inte kontot, men däremot måste du kunna redovisa varenda krona. Om du tar ut pengar, utöver räkningarna, så skall du ha en bra förklaring till varför (ommålning, ex.vis, av dödsboets fastighet etc)och kvitton på detta.
  • Anonym (först­ummad) Trådstartaren
    Äldre 16 Jan 10:33
    #14

    ja alltså pappas "sambo" som hon kallar sig var ansvarig för pengarna och skulle betala alla räkningar. vi ligger i konflikt efter att hon betett sig som ett svin och lurat till sig försäkringspengar så jag har ingen aning om var hon befinner sig.. dock har hon inte skött sin uppgift som vi trott.. (hon vägrade låta någon annan ha någotsomhelst inflytande i något)..

    jakten går vidare på kontoutdrag och kvitton... =(

  • Birgit­ta2
    Äldre 16 Jan 11:35
    #15

    Anonym (förstummad) skrev 2008-01-16 10:33:00 följande:


    ja alltså pappas "sambo" som hon kallar sig var ansvarig för pengarna och skulle betala alla räkningar. vi ligger i konflikt efter att hon betett sig som ett svin och lurat till sig försäkringspengar så jag har ingen aning om var hon befinner sig.. dock har hon inte skött sin uppgift som vi trott.. (hon vägrade låta någon annan ha någotsomhelst inflytande i något)..jakten går vidare på kontoutdrag och kvitton... =(
    Otroligt att inte boupptecknaren haft koll. Det är ju ett krav för att man skall sköta sånt här. Min svåger skötte allt med min mammas dödsbo. Inte ett enda kvitto försvann. Det fanns pengar på kontot och allt sköttes exemplariskt. Han är varken jurist eller annat, men är ärlig och kan siffor, och kollar vad som gäller vid en bouppteckning. De regelverk som finns är hårt reglerade. Ta kontakt med en jurist och fråga hur man gör i fall som ditt.
  • Anonym (först­ummad) Trådstartaren
    Äldre 16 Jan 12:48
    #16

    ja, det är förvånande.. de erbjöd ju sig så jag trodde de visste vad de gjorde..

    vi letar efter en jurist som inte kostar skjortan.. vi är alla syskon studenter/sjukskrivna/förlädralediga..

    får sån ångest av detta.. vill ju bara få sörja! itne behöva hålla koll på en massa skit... =(

  • Anonym
    Äldre 16 Jan 12:55
    #17

    Vet inte om det kan hjälpa, men man har ju något som kallas rättsskydd kopplat till hemförsäkringen, går den att nyttja? (vet inte därför är det mer en retorisk fråga att kolla upp) Eller kan banken hjälpa er, de har ju jurister kopplade till sig?

    Låter som en soppa det där, hoppas ni relativt snart kan få klarhet i vad som hänt.

  • Anonym (först­ummad) Trådstartaren
    Äldre 16 Jan 13:03
    #18

    ja, vi har kollat och luskat, kommer inte ihåg riktigt i vad eftersom soppan började redan sommaren 06, men utan framgång.. nu letar vi bekanta som kanske är jurister.. eller något. för att få råd.. =(

    det tar så mycket energi och man drattar tillbaka till den tomhet, sorg och uppgivenhet och maktlöshet man kände när man snabbt förlorat någon..

  • Birgit­ta2
    Äldre 16 Jan 15:40
    #19

    Anonym (förstummad) skrev 2008-01-16 13:03:37 följande:


    ja, vi har kollat och luskat, kommer inte ihåg riktigt i vad eftersom soppan började redan sommaren 06, men utan framgång.. nu letar vi bekanta som kanske är jurister.. eller något. för att få råd.. =(det tar så mycket energi och man drattar tillbaka till den tomhet, sorg och uppgivenhet och maktlöshet man kände när man snabbt förlorat någon..
    Ring det bolag du har hemförsäkringen på. Fråga vilket sorts rättsskydd du har i försäkringen och om just ditt ärende platsar in där. Då kan du skaka fram en jurist som kan dödsbon, utan att behöva bli konkursfärdig. Den juristen kontaktar i så fall boupptecknaren och kommer begära fram minsta lilla kvitto, och samtliga papper som överhuvudtaget finns. Och detta skall ovillkorligen skickas till er jurist för genomgång.
  • Mars20­07
    Äldre 21 Jan 01:21
    #20

    Tyvärr kommer det nog att dimpa ner fler räkningar, vi har fått räkningar t o m efter det att bouppteckning och allt varit klart..
    När vi ville ha någon som gjorde bouppteckningen så gick vi först till pappas bank och frågade om de ville göra den. Svaret vi fick var att de tyckte det var bättre om vi gjorde den själva eftersom då skulle bli mer pengar över!!!! Han hade ett lån hos dem men de fick ändå inga pengar eftersom han hade en skatteskuld och de går ju alltid först.

  • Äldre 28 Jan 16:37
    #21

    Först och främst, man kan inte ta ut kontanter från en avliden persons bankkonto. I och med att banken får reda på att personen är avliden, vilket de får nästan omgående från Skatteverket, så låses konton för kontantuttag. Efter det kan man bara betala räkningar som kommer i den avlidnes namn.

    Det andra är, som någon annan tidigare har skrivit, att de tillgångar som finns först ska gå till begravningskostnader och allt som har med begravningen att göra. Om det finns pengar kvar efter det så kan man betala andra räkningar. Finns inga pengar kvar utan bara skulder så behöver man inte göra en bouppteckning utan då ska man vända sig till Stadsdelsförvaltningen/Sociala myndigheterna och be om hjälp att göra en dödsboanmälan.

    Man kan inte ärva någons skulder. När dödsboets egna pengar är slut så skrivs övriga skulder av.

    Bouppteckning/Dödsboanmälan ska vara påbörjad inom 3 månader från dödsfallet och inlämnad till Skatteverket inom 4 månader från dödsfallet. Sen kan det ta några månader innan de har godkänt den. Efter det kan arvsskifte ske. Kontakta Skatteverket och fråga om de har fått in bouppteckningen/dödsboanmälan. Om inte så borde dödsboet ha fått påstötningar flera gånger från dem om att det ska skickas in.

    När det gäller försäkringar så beror det på vad som står i försäkringshandlingarna. Om det är begravningshjälp eller ska tillfalla dödsboet så ingår det i dödsboets tillgångar men om det finns förmånstagare så tillfaller pengarna den/de personerna som inte behöver använda pengarna till att betala begravningskostnader eller andra skulder som dödsboet har.

Svar på tråden Bouppteckning??