• swemar­ia66
    Äldre 22 Nov 12:10
    4141 visningar
    24 svar
    24
    4141

    Hur kan man få Syre förgiftning

    Har en väninna som har fått Syre förgiftning...hon har inte blivit utsatt nått från luften som hon andas in....hon är rökare(vet ej om det är den orsaken).  Vad kan det beropå...nån som vet?


    Mina små underbara barn
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-22 12:21:04:
    Hon har även diabetes....har försökt googla, hittade inget speciellt ev att hon har brist av nått i kroppen kanske.
  • Svar på tråden Hur kan man få Syre förgiftning
  • Myrtil­le
    Äldre 27 Nov 08:38
    #11

    Du imponerar inte mer för att du klämmer in så många medicinska termer du kan per mening.
    Plocka hellre fram en källa som visar på avsvimmning på grund av förhöjda syrenivåer.
    Ens som en bidragande orsak.
    Inom vården låter man ju människor andas syrgas i parti och minut utan att de svimmar, och då är syreladdningen starkare än vid hyperventilering.
    "I kombination med" antyder att syret skulle bidra till avsvimmningen. Om du istället menar att det är hypokapnin som gör det så kan du backa och instämma i det jag tidigare sagt.


    Jekyll skrev 2007-11-26 20:29:43 följande:
    Jag skrev: "i kombination med hypokapni". Det är den cerebrala vasokonstriktionen förorsakat av hypokapni och eleverade nivåer oxygen som bidrar till detta. Vasokonstriktion medför hypoperfusion --> svimmar.
  • Äldre 27 Nov 18:21
    #12

    Inte bättre än att jag kan erkänna ett fel, man svimmar inte av syrehalten, däremot kan för mycket syre fortfarande vara skadligt, dvs syreförgiftning.

    en.wikipedia.org/wiki/Oxygen

  • Jekyll
    Äldre 27 Nov 18:46
    #13

    R Franklin skrev 2007-11-27 18:21:02 följande:


    Inte bättre än att jag kan erkänna ett fel, man svimmar inte av syrehalten, däremot kan för mycket syre fortfarande vara skadligt, dvs syreförgiftning.en.wikipedia.org/wiki/Oxygen
    Inget att be om ursäkt för. Du har delvis rätt.
  • Jekyll
    Äldre 27 Nov 18:54
    #14
    Myrtille skrev 2007-11-27 08:38:45 följande:
    Du imponerar inte mer för att du klämmer in så många medicinska termer du kan per mening.Plocka hellre fram en källa som visar på avsvimmning på grund av förhöjda syrenivåer.Ens som en bidragande orsak.Inom vården låter man ju människor andas syrgas i parti och minut utan att de svimmar, och då är syreladdningen starkare än vid hyperventilering."I kombination med" antyder att syret skulle bidra till avsvimmningen. Om du istället menar att det är hypokapnin som gör det så kan du backa och instämma i det jag tidigare sagt.
    Jag antar att du har kunnskap om detta tema därför ska jag ge dig en liten grundigare förklaring och samtidigt citera en del forskningsrapporter angående syrets effekt. Så kan du lägga samman det jag har skrivit. Förväntar att din kommentar inte är lika kritisk då ;)

    Generellt sett leder hyperoxemi till effekter som är motsatta de hypoxemiska. Medan hypoxemi leder till vasodilatation leder hyperoxemi som regel till vasokonstriktion . Två undantag finns där effekterna av syrgas är de omvända: i lungvävnad och fetoplacentärt (där låga syrgastryck leder till vasokonstriktion för att minimera mismatch mellan perfusion och ventilation i lungan, respektive mellan barnets och moderns blod).

    Hyperoxemisk vasokonstriktion finns beskriven för de flesta kärlbäddar i kroppen: hjärna [15], hjärta [16], skelettmuskel, retina och hud. Blodflödet i njuren verkar dock vara opåverkat. Sekundärt till minskningen i kärldiameter ses en sänkning av blodflödet till respektive organ. Det tycks föreligga ett linjärt samband mellan syrgasmängden i blod och graden av blodflödesminskning, dvs ju högre grad av hyperoxemi, desto mindre blodflöde. Flödesnedgången ses redan vid ett paO2 på 20 kPa. Den maximala flödesnedgången är ca 20 procent.

    Akuta hyperoxemiska effekter på den centrala cirkulationen är välkända. Det mest framträdande är att hyperoxemi leder till en sänkning av hjärtfrekvensen med ca 10 procent. Sekundärt till detta sjunker även hjärtminutvolymen, men slagvolymen lämnas väsentligen oförändrad. Den systemvaskulära resistensen ökar.

    Utifrån hyperoxemins kardiovaskulära effekter ? sänkt hjärtminutvolym och vasokonstriktion, som leder till minskad syrgastillförsel till vävnaderna ? kunde man förvänta sig en efterföljande minskning av syrgasupptaget.

    Som nämnts leder hyperoxemi till att det bildas en ökad mängd fria syreradikaler. Bland dessa står troligen superoxidanjonen (O2?) för de flesta av de vasoaktiva effekterna. I mitten av 1980-talet föreslogs att O2? inaktiverar NO [38]. Flertalet djurstudier har sedan bekräftat detta samband [39, 40].

    Det finns åtminstone fyra studier av hyperoxemins effekter på NO hos människa [19, 23, 37, 41]. Två av dessa stöder teorin att hyperoxemi ger vasokonstriktion genom att O2? inaktiverar NO. Som du säkert vet är NO en viktig signalsubstans för kärlendotelets tonus.

    Ref:
    Rousseau A, Bak Z, Janerot-Sjöberg B, Sjöberg F. Acute hyperoxemia-induced effects on regional blood flow, oxygen consumption and central circulation in man. Acta Physiol Scand 2005;183:231-40.
  • skorpi­onen80
    Äldre 27 Nov 18:56
    #15
    Jekyll skrev 2007-11-26 20:29:43 följande:
    Jag skrev: "i kombination med hypokapni". Det är den cerebrala vasokonstriktionen förorsakat av hypokapni och eleverade nivåer oxygen som bidrar till detta. Vasokonstriktion medför hypoperfusion --> svimmar.
    Kan du ta det där på svenska? För oss som inte läst latin/medicin?
  • Jekyll
    Äldre 27 Nov 19:03
    #16
    skorpionen80 skrev 2007-11-27 18:56:31 följande:
    Kan du ta det där på svenska? För oss som inte läst latin/medicin?
    Hjärnans blodkärl dras samman av låga värden CO2 och höga värden O2, eller som skilda värden. Detta medför att hjärnans perfusion minskar, vilket kan leda till att man svimmar.
  • Myrtil­le
    Äldre 27 Nov 22:22
    #17

    Men kära nån. Även om det förekommer en viss vasokonstriktion pga ökad syrehalt så blir inte hjärnan utan syre. Blodet är ju som sagt mättat av den varan. Och i den mån vasokonstriktion orsakar svimning är det ju i.o.m. att hjärnan lider _brist_ på syre. Har du några källor på att ökat syreupptag leder till svimning?

  • Myrtil­le
    Äldre 27 Nov 22:25
    #18

    hehe, för övrigt:
    Menar du verkligen "svimmar"? Du avsåg inte att skriva "synkope"?


    Jekyll skrev 2007-11-26 20:29:43 följande:
    Jag skrev: "i kombination med hypokapni". Det är den cerebrala vasokonstriktionen förorsakat av hypokapni och eleverade nivåer oxygen som bidrar till detta. Vasokonstriktion medför hypoperfusion --> svimmar.
  • Jekyll
    Äldre 28 Nov 16:32
    #19
    Myrtille skrev 2007-11-27 22:25:50 följande:
    hehe, för övrigt:Menar du verkligen "svimmar"? Du avsåg inte att skriva "synkope"?
    Norsk svenska ;)
  • Jekyll
    Äldre 28 Nov 16:35
    #20
    Myrtille skrev 2007-11-27 22:22:53 följande:
    Men kära nån. Även om det förekommer en viss vasokonstriktion pga ökad syrehalt så blir inte hjärnan utan syre. Blodet är ju som sagt mättat av den varan. Och i den mån vasokonstriktion orsakar svimning är det ju i.o.m. att hjärnan lider _brist_ på syre. Har du några källor på att ökat syreupptag leder till svimning?
    Har aldrig påstått att enbart ökad syrehalt pga hyperventilation orsakar synkop. Hur många gånger ska jag repetera mig:" i kombination".
  • Myrtil­le
    Äldre 28 Nov 18:30
    #21

    Ungefär som "Sand i kombination med potatis kan ge kroppen näring"?


    Jekyll skrev 2007-11-28 16:35:43 följande:
    Har aldrig påstått att enbart ökad syrehalt pga hyperventilation orsakar synkop. Hur många gånger ska jag repetera mig:" i kombination".
  • Jekyll
    Äldre 28 Nov 21:44
    #22
    Myrtille skrev 2007-11-27 22:22:53 följande:
    Men kära nån. Även om det förekommer en viss vasokonstriktion pga ökad syrehalt så blir inte hjärnan utan syre. Blodet är ju som sagt mättat av den varan. Och i den mån vasokonstriktion orsakar svimning är det ju i.o.m. att hjärnan lider _brist_ på syre. Har du några källor på att ökat syreupptag leder till svimning?
    Eftersom du påstår att jag har fel, vet inte vilken bakgrund du styrker detta med, men ok.

    "Även om det förekommer en viss vasokonstriktion pga ökad syrehalt så blir inte hjärnan utan syre" Men du menar att den blir det av hypokapni?

    "Blodet är ju som sagt mättat av den varan" Så du menar att hypokapni minskar saturationen cerebralt?

    "Ökat syreupptag" Har med alveolär diffusionskapacitet(Poiseuilles lag,Henrys lag,Ficks lag) att göra. Är inte relevant i förhållande till våran lilla "diskussion" då vi pratar om det cerebrala blodflödet i förhållande till adekvat perfusion för att inte synkopisera.

    Jag ska ställa en ganska lätt fråga till dig som du borde kunna svara på om du har fakta och kunnskap nog till att dementera det jag tidigare har skrivit: Hur kommer det sig då att man ibland synkopiserar av hypokapni eftersom dissociationskurvan förskuts åt höger, ville inte oxygen tillförseln öka till neuronerna, eftersom du samtidigt ökar PaO2 med hyperventilationen?
  • Myrtil­le
    Äldre 29 Nov 10:35
    #23

    Nu har jag tittat i fyra olika fysiologiböcker samt en neurologibok. Ingen nämner ökade O2-nivåer som en bidragande orsak till synkope. Alla nämner sänkta CO2-nivåer som orsak, i den mån svimning ens inträffar.
    Under hyperoxi nämns vävnadsskada, vilket jag konstaterade redan tidigt i tråden. Ingenstans under hyperoxi står synkope som en effekt.
    Min källor är
    Colour atlas of physiology, Despopoulos et al
    Review of medical physiology, Ganong
    Fysiologi, Lännergren et al
    Physiology, Berne & Levy
    Neurologi, Aquilonius & Fagius

    Vilka är dina källor?

  • Jekyll
    Äldre 29 Nov 18:24
    #24

    Hela poängen med hypokapni är att det bidrar till vasokonstriktion av de cerebrala kärl och detta medför reducerad cerebral bloodflow. Jag visar åter igen till den forskningsrapport som jag nämnt tidagre på denna tråd "Ref:
    Rousseau A, Bak Z, Janerot-Sjöberg B, Sjöberg F. Acute hyperoxemia-induced effects on regional blood flow, oxygen consumption and central circulation in man. Acta Physiol Scand 2005;183:231-40".

    Där det blir konstanterat att hyperoxemia är en bidragande orsak till konstriktion. Syrets effekt står även beskriven i en rad olika fysiologi/biokemi böcker.

    Jag kan hålla med dig om att, som nämnt i fysiologin, CO2 är den mest potenta och viktigsta kemiska regulatorn av cerebral kärldiameter. Just pga att CO2 är den viktgaste kemiska regulator av kärldiametern så är det väl kanske därför att detta blir omtalat i de(alla?) flesta fysiologi böckerna.

    Har aldrig nekat för hypokapniens effekt på CBF, men det är ofta så att man glömmer syrets effekt, även om det har en bråkdels effkkt vs CO2, så har det en påverkan! Därför jag har skrivit "i kombination".
    Således kan detta leda till en summationseffekt, där den hypokapniska effekten på kärldiametern (vasokonstriktion) pålagras den av hyperoxin vasokonstringerande effekten.

    NB! Vi har aldrig diskuterat hyperoxi som en ensamstående effekt till synkope

Svar på tråden Hur kan man få Syre förgiftning