• Fjäril­en
    Äldre 14 Apr 15:50
    48099 visningar
    16 svar
    16
    48099

    Vad gör åt magont/lös mage?

    Hej!

    Har sedan i måndags haft en orolig mage... går på toa ganska ofta, varannan timme ungefär.. Mår inte alls bra! Kan det vara att jag kom hem från en utlandsresa söndag natt och att kroppen inte tålde maten där?

    Ialla fall, är det någon som vet hur magen blir bättre? Något man ska äta? Köpa på apoteket?

  • Svar på tråden Vad gör åt magont/lös mage?
  • Mamma Ia
    Äldre 14 Apr 15:54
    #0

    Du kanske ska gå till läkare och ta test för salmonella? Ring sjukvårdsupplysningen och hör efter vad de säger om saken!

  • Äldre 14 Apr 15:54
    #0

    Travello fungerar rätt bra om du är väldigt lös i magen. Annars ska du vara försiktig med vad du äter. Snäll mat mot magen är ris och kokt fisk, akta dig för fet mat.
    Krya på dig!

  • lurksm­ulan
    Äldre 14 Apr 15:54
    #0

    Prova köpa Travello på apoteket. Det är emot tillfällig diarré, det stoppar upp det värsta.
    Annars är det bra att äta mycket fibrer, tex musli med fil. Vitt bröd stoppar också upp lite.
    Prova med det.
    Lycka till!

  • Fjäril­en
    Äldre 14 Apr 16:00
    #0

    Jag är inte väldigt lös i magen men det "molar" och känns en del i magen och det är det som är jobbigt...

    Men ska tänka på vad jag äter. Är fil tex bra?

  • Fjäril­en
    Äldre 14 Apr 16:00
    #0

    Förlåt Lurksmulan, såg att du skrev det!

  • Morbid Mistre­ss
    Äldre 14 Apr 16:01
    #0

    Tycker också du ska kolla upp. Speciellt om du arbetar inom vård eller livsmedel. Fick salmonella efter en vecka utomlands vilket ledde till 8 veckors avsägning från jobbet.

  • Fjäril­en
    Äldre 14 Apr 16:04
    #0

    Jobbar inte med sånt. Men hur känns salmonella då? Får man inte det i "sämre" länder? Ursäkta ordvalet...

    Jag var bara i spanien och åt inte dålig mat vad jag tror

  • lurksm­ulan
    Äldre 14 Apr 16:05
    #0

    Det skadar ju inte att gå till läkaren och lämna ett test för att ta reda på vad det är.
    Men säkerligen kommer de säga åt dig att äta "snäll mat" i ett par dagar och återkomma om det inte blir bättre.

  • Fjäril­en
    Äldre 14 Apr 16:06
    #0

    lurksmulan- ja det tror jag med! Men det måste bli bra till helgen, jag ska ju på dejt då

  • Mamma Ia
    Äldre 14 Apr 16:07
    #0

    Fjärilen:
    Du kan få salmonella även i Sverige, så det har inte med vilket land du varit i att göra.

  • Fjäril­en
    Äldre 14 Apr 16:07
    #0

    det är ju inte värre än att jag kan gå ut och så... så jag tror jag ska ta en kort promenad till affären och köpa bra saker för magen, blåbär, fil, vitt bröd.... fler tips?

    Det kanske är dumt att äta Travello nu? Ska man inte göra det "innan" det bryter ut eller? Kan man få biverkningar av det? Vill ju ej att det ska bli värre....

  • lurksm­ulan
    Äldre 14 Apr 16:13
    #0

    Travello lugnar ner magen lite. Fråga annars på apoteket, de har kanske något annat bra tips!

    Försök att äta snäll mat, typ det som föreslagits. Ris, kokt potatis (bakad potatis med gräddfil funkar - det är lite godare också), kokt fisk.
    Ingen stekt mat och annat som är hårdsmält.

    Lycka till med magen och dejten!

  • Fjäril­en
    Äldre 14 Apr 16:16
    #0

    Ok jag tar en sväng ner till apoteket nu! O hoppas att det går över snart!
    Tack för alla tips!

  • eleono­repers­son@ho­tmail.­com
    Äldre 27 May 00:10
    #14

    har för mig att salmonella finns i 25% av all kyckling... man måste tillaga kyckling noga för att dom ska dö (bakterierna alltså ) . annat man kan få i sej salmonella ifrån är tomater och rouculla sallad (är osäker på stavningen ) om du har blåbär hemma så är det väldigt bra mot diarre funkar även med blåbärs soppa.
    hoppas inte för många redan skrivit det haha jag orkade inte gå igenom hela tråden ... må bäst (bättre) mvh eleonore

  • Kimona
    Äldre 27 May 00:12
    #15

    Yoghurt med lite fiberrik müsli i är ett tips :)

  • Äldre 28 May 02:39
    #16

    Nej, absolut INGEN fil, din bakterieflora är redan åt skogen. Du behöver försöka neutralisera. Blåbärssoppa och åter blåbärssoppa är vad som gäller för dig. Och emellan - drick buljong, så du får i dig dom salter du behöver. Flytande kost bestående av ovan ett par dagar framöver, möjligen med tillägg av skorpor, så ska din mage vara finfin igen. Du har fått en rubbning av din bakterieflora, det är därför du är "konstig" i magen.

Svar på tråden Vad gör åt magont/lös mage?