• Saskia

    sex innan äktenskap

    Står det i bibeln eller koranen att man inte får ha det?

  • Svar på tråden sex innan äktenskap
  • PD77

    Blondin Egogirl skrev 2007-11-24 19:44:12 följande:


    Men man måste ju provköra först.. Man kan ju inte köpa grisen i säcken heller
  • gumman81
    Saskia skrev 2007-11-24 19:15:08 följande:
    Står det i bibeln eller koranen att man inte får ha det?
    Ja, det står tex i Bibeln att "Äktenskapet ska alltid hållas i ära och den äkta sängen bevaras ofläckad". Heb 13:4 Det går även att läsa i 1Kor kap 7, där är rubriken "svar på frågor om äktenskap".
    För mer läsning:
    1Tess kap 4: 3-5 "...hålla sin kropp i helgd och ära, inte utlämna den åt lidelser och begär..."

    Är det nåt mer du undrar över?, jag försöker gärna besvara frågor, är kanske bäst på att säga hur jag förhåller mig till saker, är egentligen inte så bra på att slå i Bibeln:)
  • PD77
    gumman81 skrev 2007-11-24 20:04:11 följande:
    Ja, det står tex i Bibeln att "Äktenskapet ska alltid hållas i ära och den äkta sängen bevaras ofläckad". Heb 13:4 Det går även att läsa i 1Kor kap 7, där är rubriken "svar på frågor om äktenskap". För mer läsning:1Tess kap 4: 3-5 "...hålla sin kropp i helgd och ära, inte utlämna den åt lidelser och begär..."Är det nåt mer du undrar över?, jag försöker gärna besvara frågor, är kanske bäst på att säga hur jag förhåller mig till saker, är egentligen inte så bra på att slå i Bibeln:)
    Okej, tack.
    Men hur är det med skillsmässa? Är det tillåtet enligt bibeln?
  • Saskia

    tack!
    men detta: "den äkta sängen bevaras obefläckad" vad innebär egentligen det?
    Och vem skrev det?

    Koritierbrevet, var det paulus som skrev?


    gumman81 skrev 2007-11-24 20:04:11 följande:
    Ja, det står tex i Bibeln att "Äktenskapet ska alltid hållas i ära och den äkta sängen bevaras ofläckad". Heb 13:4 Det går även att läsa i 1Kor kap 7, där är rubriken "svar på frågor om äktenskap". För mer läsning:1Tess kap 4: 3-5 "...hålla sin kropp i helgd och ära, inte utlämna den åt lidelser och begär..."Är det nåt mer du undrar över?, jag försöker gärna besvara frågor, är kanske bäst på att säga hur jag förhåller mig till saker, är egentligen inte så bra på att slå i Bibeln:)
  • Blondin Egogirl
    gumman81 skrev 2007-11-24 20:04:11 följande:
    Ja, det står tex i Bibeln att "Äktenskapet ska alltid hållas i ära och den äkta sängen bevaras ofläckad". Heb 13:4 Det går även att läsa i 1Kor kap 7, där är rubriken "svar på frågor om äktenskap". För mer läsning:1Tess kap 4: 3-5 "...hålla sin kropp i helgd och ära, inte utlämna den åt lidelser och begär..."Är det nåt mer du undrar över?, jag försöker gärna besvara frågor, är kanske bäst på att säga hur jag förhåller mig till saker, är egentligen inte så bra på att slå i Bibeln:)

    Min säng är gjord av äkta ek och så byter jag lakan och använder via tvättmedel.. det är bra mot fläckar pröva


    Jag lider inte när jag har sex, jag tycker det är skönt förstår du??


    Gud jobbade i 7 dagar, sen har ingen j*vel sett röken av honom
  • Julias Farsa

    Bibeln/koranen skrevs innan kondomen och p-pillret var uppfunnet.

    Nu är det ju såklart fritt fram.

  • Saskia

    Enligt vilken kyrka/samfund?

    Julias Farsa skrev 2007-11-24 21:00:54 följande:


    Bibeln/koranen skrevs innan kondomen och p-pillret var uppfunnet.Nu är det ju såklart fritt fram.
  • Julias Farsa

    Det var ingen kyrka/samfund som kom på det. De snarare motverkade till "uppfinningen"

    Enligt Olle från "fråga Olle" var en herre som hette Goodyear som kom på den tekniken i mitten av 1800-talet så att kondomen blev stark, tunn och smidig.

    Har du fått svaret på frågan nu?

  • Julias Farsa

    Sen är du väl en intelligent, kreativ människa som litar på din egna förmåga att dra slutsatser om saker och ting? Som att ha sex när och med vem du vill?

  • Tygtiiger

    Man kan väl börja med tio guds bud där det står att "du skall inte hava begärelse till din nästas hustru"

    I Mark: 10 säger Jesus rätt ut att den som skiljer sig och gifter om sig, eller gifter sig med en frånskild, begår äktenskapsbrott. Man får alltså bara gifta sig en gång, är man väl skild så är det avhållsamhet som gäller.

    Paulus har en massa åsikter om äktenskap, kvinnor i allmänhet och sex, men personligen tycker jag nog att man får luta sig på evangelierna om man vill ha Jesus åsikt i frågan, även om tex Korintierbrevet tillhör de äldsta texterna i GT. Men Paulus tycker att det är bäst att förbli ogift men en änka kan få gifta om sig (1Kor:7) och kristna skall inte skilja sig, om de ändå gör det får de förbli ogifta efteråt (1Kor:6). Där kan man också läsa att de otuktiga och horkarlarna får inte ärva Guds rike, men otukt och horeri definieras inte närmare.

Svar på tråden sex innan äktenskap