• Saskia

    sex innan äktenskap

    Står det i bibeln eller koranen att man inte får ha det?

  • Svar på tråden sex innan äktenskap
  • Rataxes

    "Paulus, kan man lita på honom?"

    "Jesus litade på honom. Dög Paulus åt Jesus borde han även duga för vanliga kristna"

    Ehhh, Jesus träffade väl aldrig Paulus...

  • Annicapannika

    Och varför måste man provköra något innan man gifter sig?? Det har jag alltid undrat. Vaddå "grisen i säcken"???? Det är ju bara att lära sig att passa ihop, problemet är snarare att folk ger upp för fort eller har för höga förväntningar.

  • Saskia
    Annicapannika skrev 2007-11-25 12:33:53 följande:
    Och varför måste man provköra något innan man gifter sig?? Det har jag alltid undrat. Vaddå "grisen i säcken"???? Det är ju bara att lära sig att passa ihop, problemet är snarare att folk ger upp för fort eller har för höga förväntningar.
    Ja kanske. men vad är egentligen problemet med att ge upp om det känns fel. Varför vara kvar i äktenskapet till varje pris. Jag tror inte vi ger upp för lätt, snarare tvärt om. men jag är öppen för att övertygas om motsatsen
  • gumman81

    Hm. Jag tolkar det som att om man är gift ska man inte vara otrogen.
    Hebreerbrevet vem man inte säkert vem som skrev, troligtvis någon välutbildad, men mer vet man visst inte...

  • MrsCD

    Varfor foljer moderna kristna bara vissa delar av bibeln? Om man avstar fran sex innan aktenskapet, varfor avstar man inte fran att ga i kyrkan under mensen eller annat som star i biblen?

    Jag tror att anledningen till att man tyckte dte var battre att vara gift nar man hade sex var att inte satta kvinnor i en situation dar de var ensam med ett barn utan en familjeforsorjare, och att se till sa att barn var fodda i en fast relation. Men sa ar det ju inte nu. Dessutom verkar manga kristna idag tro att det ar OK med oralsex etc, och det borde ju raknas till lidelse?

    En annan sak ar att trolovning forr (vet inte nar det slutade) var ett ars provotid for forhallandet for att se om kvinnan blev gravid. Om hon inte blev det sa var dte ingen vits att fortsatta forhallandet in i aktenskap. Det bryter ju lite mot att avsta fran sex innan aktenskapet.

    Jag tror inte Jesus bryr sig sa mycket om sex. Det hela blir ju lite sex-fixerat om mnan gar runt och ar svin-kat innan brollopet och gifter sig mer av lust an av karlek.

  • PD77
    Annicapannika skrev 2007-11-25 12:33:53 följande:
    Och varför måste man provköra något innan man gifter sig?? Det har jag alltid undrat. Vaddå "grisen i säcken"???? Det är ju bara att lära sig att passa ihop, problemet är snarare att folk ger upp för fort eller har för höga förväntningar.
    Men det är ju så gammalmodigt det där. Sex är ju jätteviktigt. Det är naturligt, en del av oss. Sen att någon hittade på att det ska vara förbjudet innan äktenskapet och kladdade ner det och sen hade turen att "make it to the bible" var ju en jäkla otur. För det har skapat en massa problem för en massa människor.
  • Annapanna1975

    Var har du hört/läst det någonstans?? Trolovningen var som vår förlovning fast med den skillnaden att det var juridiskt bindande. Sex hade man inte innan man gift sig, devs innan mannen tagit hem sin hustru till sig, gett henne ett hem.


    MrsCD skrev 2007-11-25 15:26:02 följande:
    En annan sak ar att trolovning forr (vet inte nar det slutade) var ett ars provotid for forhallandet for att se om kvinnan blev gravid. Om hon inte blev det sa var dte ingen vits att fortsatta forhallandet in i aktenskap. Det bryter ju lite mot att avsta fran sex innan aktenskapet.
  • Blondin Egogirl
    Annicapannika skrev 2007-11-25 12:33:53 följande:
    Och varför måste man provköra något innan man gifter sig?? Det har jag alltid undrat. Vaddå "grisen i säcken"???? Det är ju bara att lära sig att passa ihop, problemet är snarare att folk ger upp för fort eller har för höga förväntningar.

    Ja, varför provkör du en bil tex.. Ja just för att veta om den funkar Tänk vilket öde om du gifter dig med en impotent Då har du ju köpt grisen i säcken


    Precis passa ihop och för mig är det viktigt att det fungerar i sänghalmen.


    Men du kanske nöjer dig med de lilla du har


    Gud jobbade i 7 dagar, sen har ingen j*vel sett röken av honom
  • MrsCD

    Jag haller inte med om det dar med provkorningen. Jag skulle ju nte gjort slut med min man om han visade sig vara dalig i sangen, innan eller efter aktenskapet.

Svar på tråden sex innan äktenskap