• Anonym (Undrar...)

    Lämna barn ensamma en stund, vilken ålder?

    Min man kommer i januari att behöva gå hemifrån 06,30 . Jag kommer hem klockan 8,00 finns inget fritids i närheten... Min fråga är, finns det nån "lag" som säger när man får lämna barnet ensam hemma 1,5timme på morgonen? Vår son är inte rädd o va ensam o klarar sånt bra. Mogen för sin ålder o skulle aldrig hitta på bus, starta spisen m.m. Bor i radhus o sonen kan gå in till grannen om han behöver hjälp med nått....

  • Svar på tråden Lämna barn ensamma en stund, vilken ålder?
  • Moniqe1979

    ingen aning, jag var 7-8 när mamma åkte hemmifrån innan jag skulle gå upp och åka till skolan. gick ypperligt att gå upp göra frukost och gå iväg till bussen (5-10 minuters promenad beroende på hur mycket man lekte i diket) vet att få skulle göra det i dags läget men då var det mer regel än undantag både för mig å mina kompisar att man hade lärt sig ta ansvar, men å andra sidan var sammhället lite säkrare och lugnare då med.

  • Anonym

    Nej, det finns nog ingen lag på en ålder som är ok.

    Hur gammal är er son?

    Jag personligen hade inte lämnat mitt barn ensam hemma innan ca 9-10 års ålder.

  • Majsan70

    Det beror helt på barnet. Vid 6-7 år har min son varit ensam hemma, medans dottern tog längre tid på sig att vilja vara själv.

    Jag tror benhårt på att ge barnen frihet under ansvar, men samtidigt tror jag att man måste se till mogenhetsgraden.

  • SIN74

    Kan ni inte släppa av sonen hos en kompis, som ska till samma ställe sedan?


    Man bör sila mygg och svälja kameler. :)
  • Lyckogrisen

    Vet inte om det finns rekommendationer. Tänker lite på att man får vård av sjukt barn tills de är 12 år, sedan räknar man med att de kan klara vara sjuka själva -vet ej om det är så bra jämnförelse.

    Tycker nog att det beror på barnets mognad till viss del.
    Min äldsta bonustjej har varit själv i en timme någon gång, hon är 9 år.
    Om hon varit sjuk och ska stanna hemma så måste min sambo ändå köra lillasyster till skolan (pga avståndet).
    Jag går kl 07.00 hemifrån och han har kommit tillbaka kl 8.
    Då har hon iofs själv valt att inte följa med utan kolla på barnprogram istället med mysfilt i soffan.

  • Bling1975

    Jag hade nog haft svårt för att passa en tid (skolan) själv när jag var liten, men jag gick hem själv (ofta med en kompis) efter skolan när jag var 8 år. Inga problem. Mamma kom hem efter 1-2 timmar. Om du kommer hem innan det är dags för honom att gå till skolan så borde det ju vara ok från kanske 7-8 år om du har ett moget barn.


    Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Anonym

    Sen kan man ju alltid fråga sig om det är bra att barnet själv behöver göra sig i ordning och ta ansvar för att allt som ska med till dagis/skola (främst skolan) kommer ner i väskan och att allt är ordning på.

    Men det beror ju också på ålder och mognad.
    Visst är det bra att barnen ska mogna och känna att dom klarar saker själva, men inte att dom kanske känner att allt som ska göras på morgonen hänger på dom själva.
    Tex, fastnar barnet framför tv´n och glömmer äta frukost, vad görs då?
    Bara ett exempel... Menar inte att det måste hända, men en tanke.

  • Amor Fati

    Din fråga var om det fanns en lag. Har mycket svårt att tro att det finns en sån lag.

  • Anonym (Undrar...)

    Vår son är 7 år. Meningen är inte att han skall göra sig själv redo på morgonen, utan att pappan gör honom redo, sen när pappan går mellan 06,30 -06,45 var tanken att han skulle äta sin frukost som pappan gett honom och titta på tv till kl 7,45-8,00 då jag kommer hem o kör honom till skolan. Detta gäller de dagar jag jobbar natt då vi har problem att lösa det annars. Har inga släktingar i närheten. Sonen själv tycker det är helt ok... Har fått vara hemma för nån gång då vi åkt o handlat eftersom han inte velat följa med ... Han är en mkt lugn o snäll kille som vet vad man får o inte får göra. Han slutar 1klass till våren o hela förskoleåret har han själv gått till o från sin skolbuss då han själv velat det o när han har kommit hem klockan 14,00 har han klarat sig själv tills pappan kommit hem eller jag vaknat. Dom dagar jag har arbetat natt.
    Jag litar blint på att min son klarar detta utan större bekymmer, var mer orolig att om nån fick reda på att han var ensam hemma ca1timme vissa morrnar skulle ha ont av det, därför min fråga om det fanns en "lag" som tex sa att barn under tex 12år inte fick vara ensam hemma.
    Ville ha han hos en dagmamma men kommunen sa dagmammor tar inte emot barn i skol åldern. Nähä vad gör man då? Slutar jobba o går på soc? När jag arbetar dag är tanken att jag lämnar honom 5,45 hos en god vän som sen skickar honom till skolbussen. Har tyvärr 45 min körning till arbetet. Pappan har inget körkort o i vilket fall som helst behöver ju jag bilen.

    Tack för alla era svar

Svar på tråden Lämna barn ensamma en stund, vilken ålder?