• Anonym (Undra­r...)
    Äldre 30 Nov 15:07
    10856 visningar
    36 svar
    36
    10856

    Lämna barn ensamma en stund, vilken ålder?

    Min man kommer i januari att behöva gå hemifrån 06,30 . Jag kommer hem klockan 8,00 finns inget fritids i närheten... Min fråga är, finns det nån "lag" som säger när man får lämna barnet ensam hemma 1,5timme på morgonen? Vår son är inte rädd o va ensam o klarar sånt bra. Mogen för sin ålder o skulle aldrig hitta på bus, starta spisen m.m. Bor i radhus o sonen kan gå in till grannen om han behöver hjälp med nått....

  • Svar på tråden Lämna barn ensamma en stund, vilken ålder?
  • Anonym (Undra­r...) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 17:39
    #21

    Bor kanske i "fel" kommun, bönder är kanske vana att klara sig själv

  • Äldre 30 Nov 17:41
    #22

    KAn inte pappan gå ner i arbetstid? Det har man ju rätt att göra när barnen är små.

  • Anonym (Undra­r...) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 17:42
    #23

    Kan ju eg inte finnas en lag om ålder på att få vara hemma själv eftersom han varken är välkommen på dagis en timme eller hos dagmamma. Han är iofs välkommen på fritids men kan inte komma dit... Samhället är bra uppbyggt ibland....

  • Äldre 30 Nov 17:44
    #24

    Jag tycker du kan låta 7-åringen ta ansvar för sina morgnar själv, förbered på kvällen innan och hjälp till genom att förbereda frukost och väcka honom med en hejdåpuss.

    Du kanske kan ringa honom också för att få honom att känna sig trygg.

    Vet att det finns folk som aldrig i livet skulle våga låta en 7åring ta det ansvaret själv men barn är olika och om pojken trivs hemma och är mogen uppgiften så  varför inte göra ett försök.

    Prata för säkerhets skull med grannen så h*n vet att pojken kanske plingar på om han känner sig osäker.

  • Äldre 30 Nov 17:45
    #25

    Aj f-n, det är pappan som fixar morgnarna och du verkar jobba natt - då får väl han ge morgonpussen då! Glad

  • Anonym (Undra­r...) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 17:47
    #26

    Han går en utb. som skall ge honom ett jobb, får endast aktivitetsersättning. Vi måste kunna överleva också, Just nu lever vi på en lön o på existensminimum.... Eller precis över... Min inkomst kommer gå ner rätt mkt efer fdöräldrarledigheten i januari så vad gör man då? Klart han kan vara hemma, men hur betalar vi räkningar o får mat på bordet. Soc är inget jag vill leva på.... Har alltid klarat oss själva o vill fortsätta med det. Problemet är ju eg samhällets som inte tar emot ett skolbarn hos dagmamman ca 1timme vissa morrnar. Detta rör ju inte alla morrnar utan vissa....
    Vi kommer nog lämna honom ensam den stunden när det behövs, han tycker själv det är ok. Hade han sagt nej jag vill inte , vågar inte då hade vi ju så klart inte gjort det.

  • Äldre 30 Nov 17:49
    #27

    Det hela hänger för mig på mognad och vad barnet själv vill. PROVA. Funkar det så grejt, fungerar det inte så kanske det tar ett tag till. Herregud, titta på andra länder där barnen får klara en massa av hushållsarbetet etc själva, alltsom oftast med bravur. Man växer med ansvar, så säkert även er sjuåring. Lycka till säger jag!

  • Anonym (Undra­r...) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 17:49
    #28

    Ja, pappan kommer väcka honom se till att han klär sig ordentligt, kammar håret , borstar tänder o får frukost... Meningen är att han skall sitta o kolla lite på tv tills jag kommer o kör honom till skolan...

  • Äldre 30 Nov 17:50
    #29

    Jag tror att han kommer att klara det finfint. Kanske kan han känna sig lite x-trastolt över att vara så stor, att han får äran att vara ensam hemma en hel timma...

  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 30 Nov 17:52
    #30

    en 7-åring skulle jag kunna lämna ensam hemma, absolut!!!


  • Anonym (Undra­r...) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 17:52
    #31

    Tack marsch...Skulle aldrig göra nått mot honom som han inte känner
    att han fixar eller om vi inte trott eller rättare sagt vetat att han klarar av. Var bara rädd att någon fick ont av det o anmälde oss som föräldrar typ. Känns bra både för oss ock honom, men ville därför veta om det var "olagligt" för oss som föräldrar att lämna honom ensam en timme ca rör sig om lite mer än en timme men mindre än 1,5timme..

  • Äldre 30 Nov 17:52
    #32

    Efter någon vecka kommer killen att föreslå att han kan gå upp själv & klä sig (kläderna har ni lagt fram kvällen innan tillsammans) och äta den frukost som pappan lagt fram åt honom! Skrattande


    Anonym (Undrar...) skrev 2007-11-30 17:49:22 följande:
    Ja, pappan kommer väcka honom se till att han klär sig ordentligt, kammar håret , borstar tänder o får frukost... Meningen är att han skall sitta o kolla lite på tv tills jag kommer o kör honom till skolan...
  • Marlen­e B
    Äldre 30 Nov 17:59
    #33
    Anonym (Undrar...) skrev 2007-11-30 17:39:32 följande:
    Bor kanske i "fel" kommun, bönder är kanske vana att klara sig själv
    Hahaha, det är inte helt omöjligt att det ligger något i ditt påstående

    Klart pojken ska kunna vara själv om ni anser det, eget ansvar har ingen 7-åring dött av. Det finns såklart de som inte klarar sig själva men det beror ju mycket på hur man är som förälder också tror jag. Ni har ju vet ju att han klarar det så då är det ingen fara och skulle det mot alla förmodan inte fungera så har ni ju iallafall testat.
  • Äldre 30 Nov 19:47
    #34

    Visst finns det en risk att folk anmäler. Det gör det jämt. Folk behöver ibland inte ens en anledning. OM någon anmäler er för det här så har jag extremt svårt att tro att det blir något av det hela. Hela familjen är överens om det som sker. Kan det bli bättre?

  • Anonym
    Äldre 30 Nov 20:35
    #35
    Anonym (Undrar...) skrev 2007-11-30 17:13:04 följande:
    Vår son är 7 år. Meningen är inte att han skall göra sig själv redo på morgonen, utan att pappan gör honom redo, sen när pappan går mellan 06,30 -06,45 var tanken att han skulle äta sin frukost som pappan gett honom och titta på tv till kl 7,45-8,00 då jag kommer hem o kör honom till skolan. Detta gäller de dagar jag jobbar natt då vi har problem att lösa det annars. Har inga släktingar i närheten. Sonen själv tycker det är helt ok... Har fått vara hemma för nån gång då vi åkt o handlat eftersom han inte velat följa med ... Han är en mkt lugn o snäll kille som vet vad man får o inte får göra. Han slutar 1klass till våren o hela förskoleåret har han själv gått till o från sin skolbuss då han själv velat det o när han har kommit hem klockan 14,00 har han klarat sig själv tills pappan kommit hem eller jag vaknat. Dom dagar jag har arbetat natt.Jag litar blint på att min son klarar detta utan större bekymmer, var mer orolig att om nån fick reda på att han var ensam hemma ca1timme vissa morrnar skulle ha ont av det, därför min fråga om det fanns en "lag" som tex sa att barn under tex 12år inte fick vara ensam hemma.Ville ha han hos en dagmamma men kommunen sa dagmammor tar inte emot barn i skol åldern. Nähä vad gör man då? Slutar jobba o går på soc? När jag arbetar dag är tanken att jag lämnar honom 5,45 hos en god vän som sen skickar honom till skolbussen. Har tyvärr 45 min körning till arbetet. Pappan har inget körkort o i vilket fall som helst behöver ju jag bilen.Tack för alla era svar
    I vår kommun så är det tillåtet att ha dagmamma till sina skolbarn, kan vara istället för fritids om man så vill det och om dagmamman vill ha så stora barn.
    Konstigt att kommunen säger så till er!
  • Anonym (Undra­r...) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 21:03
    #36

    Tack för era svar,känns bra att få så många possitiva svar.
    Ja, tyckte också det var konstigt då hans gamla dagis trodde det var ok... Vi får se hur det går, går säkert bra

Svar på tråden Lämna barn ensamma en stund, vilken ålder?