• Äldre 1 Dec 23:41
    41378 visningar
    20 svar
    20
    41378

    Hyresrätt - störande grannar

    Hej!

    Är det någon som vet vad man får och inte får göra vid vilka tider i en hyreslägenhet?

    Våra grannar anser att fram till 23 får man t.ex. spela hög musik och liknade.

    Det enda jag kan hitta är jordbalkens 12 kapitel paragraf 25 som säger att: När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet).

    Vet någon annan vad som gäller, juridiskt?

  • Svar på tråden Hyresrätt - störande grannar
  • Äldre 1 Dec 23:44
    #1

    Brukar stå i hyres kontraktet vad hyresvärden har för regler.

  • evova
    Äldre 1 Dec 23:45
    #2

    i det flesta hyres lägenheter är det 07-22 som gäller eller 10-22. det är bara klaga annars.. spicelt om man har små barn.

  • sstl
    Äldre 1 Dec 23:46
    #3

    Från kl 07-22 får man föra oväsen sen ska det vara tyst.
    Sen får man inte agera störande mot sina grannar och ljud som återkommer ofta som fest, hundskall, barn som leker/skriker i trapphuset och musik på hög volym nattetid ska man inte stå ut med.
    Kolla med hyresgästföreningen och din hyresvärd hur ni har det där.
    Finns en störningsjour man kan ringa med så kommer de och ser till så det blir lugnt, vet inte nummret.
    Lycka till


    Älskar mina pojkar
  • Äldre 1 Dec 23:47
    #4

    Hos oss så ska det vara "tyst" mellan 22-06. Naturligtvis så blir det ju aldrig helt tyst då man måste kunna få gå på toa eller nått barn blir ledset.

  • Moster­MammaM­ia
    Äldre 1 Dec 23:52
    #5

    Musik fram till klockan 23 är väl inget?! Det värsta som finns är grannar som klagar obefogat. Vill man ha knäpptyst får man flytta ut i ett hus på landet/ skogen.

  • Chutzp­ah
    Äldre 1 Dec 23:57
    #6

    vi har en asshole granne som tycker att börja spela music (extremt högt dessutom) kl 23 är lämpligt, alla kvällar. Hon bor över oss, och jag (som har t o m nedsatt hörsel) kan sitta i soffan och titta på tv och ändå sjunga med hennes music och uppfatta vartenda ord.

    Det är en sak om man har fest någon gång, men inte 4-5 kvällar i veckan.

    Jag hatar henne, trots att jag aldig träffat henne.

  • Im Fabulo­us
    Äldre 1 Dec 23:59
    #7
    MosterMammaMia skrev 2007-12-01 23:52:43 följande:
    Musik fram till klockan 23 är väl inget?! Det värsta som finns är grannar som klagar obefogat. Vill man ha knäpptyst får man flytta ut i ett hus på landet/ skogen.
    Men,, är det inte viktigare att folk får sova än att någon spelar ASHÖG musik?
  • Chutzp­ah
    Äldre 2 Dec 00:01
    #8

    Man behöver inte ha det knapptyst, men det är inte rimligt att grannar spelar musik högt sent på kvällar. Om man har skrivit på hyreskontrakt så ska man följa det, och inte spela högt mitt i natten om man inte har fest.

  • Moster­MammaM­ia
    Äldre 2 Dec 00:01
    #9

    Om man nu har problem med att sova får man ju säga åt sin granne att sänka musiken. Men att klaga hos hyresvärden leder oftast bara till osämja grannar emellan.

    Im Fabulous skrev 2007-12-01 23:59:42 följande:


    Men,, är det inte viktigare att folk får sova än att någon spelar ASHÖG musik?
  • sstl
    Äldre 2 Dec 00:02
    #10

    När vår granne ovanför inte sänkte fastäns vi var uppe 2-3 ggr och sa till så tog vi med vår då 4 månader gamla son upp, när han skrek som värst på kvällen pga musiken och högljut folk. Sen dess har han inte spelat så hög musik och inte längre än till kl 22, detta var 5 månader sedan.


    Älskar mina pojkar
  • Im Fabulo­us
    Äldre 2 Dec 00:03
    #11
    MosterMammaMia skrev 2007-12-02 00:01:43 följande:
    Om man nu har problem med att sova får man ju säga åt sin granne att sänka musiken. Men att klaga hos hyresvärden leder oftast bara till osämja grannar emellan.Im Fabulous skrev 2007-12-01 23:59:42 följande:
    Det bästa vore om folk kunde visa varandra respekt.

    Att ha fest någon gång ibland kan ju vara okej, men även då ska ljudnivån vara RIMLIG.

    Du säger att "om man vill ha knäpptyst får man flytta till ett hus på landet". Då svarar jag att om man vill ha fest får man hyra en lokal.
  • Moster­MammaM­ia
    Äldre 2 Dec 00:05
    #12

    Bra svar.

    Im Fabulous skrev 2007-12-02 00:03:12 följande:


    Det bästa vore om folk kunde visa varandra respekt. Att ha fest någon gång ibland kan ju vara okej, men även då ska ljudnivån vara RIMLIG. Du säger att "om man vill ha knäpptyst får man flytta till ett hus på landet". Då svarar jag att om man vill ha fest får man hyra en lokal.
  • Äldre 2 Dec 13:06
    #13

    Tack för era svar!

    Enligt vår granne står det tydligen i någon lag att man FÅR föra oväsen mellan 07-22, men jag kan då inte hitta någon sådan lag.

  • Eelle
    Äldre 4 Dec 00:40
    #14

    brukar ju vara till kl 22 som man får hålla på sen ska man ju försöka att inte störa sina grannar fram till kl 06.00 iaf.

  • azofia
    Äldre 4 Dec 12:35
    #15

    Nja, alltså det där med att man skulle få föra så mycket oväsen som helst mellan 07-22 (tex) är inte riktigt sant.

    Du får egentligen inte störa dina grannar någon tid på dygnet alls, tex genom att spela musik på maxvolym. Man ska alltid visa hänsyn mot sina grannar, oavsett vad klockan är.

    07-22 regeln gäller mer saker som att tex renovera, eller möblera om, saker som man inte gör så ofta men låter en del.

  • Äldre 29 Apr 13:11
    #16

    Har inte läst mer än ditt inlägg Pilgrimka, alltså är det möjligt att jag upprepar vad någon annan sagt.

    Jag hade samma problem med en granne som spelade så att våra fönster skallrade.
    Det hyresrättslagen säger är att man ALDRIG får försämmra boendekvaliten för någon annan.
    Det innebär att dina grannar aldrig får spela så att det stör, säger du att det stör så gör det, sen kan man väl acceptera vissa ljud på vissa tider, Dom tiderna dina grannar pratar om är för sån som verkligen stör men som ändå måste få göras, tex. borra upp hyllor eller köra tvättmaskin.
    Dock så får din granne inte spela musik hur högt dom vill vilken tid på dygnet det än gäller ;)

  • Äldre 29 Apr 13:51
    #17

    www.storningsjouren.goteborg.se/sv/Storningstraden/Hog-musik1/

    Här har du en länk du kan läsa på ^_^

  • Äldre 29 Apr 23:04
    #18

    Men varför tar man upp en tråd som är från 2007?

  • emzemz
    Äldre 30 Apr 09:14
    #19
    Chutzpah skrev 2007-12-01 23:57:39 följande:
    vi har en asshole granne som tycker att börja spela music (extremt högt dessutom) kl 23 är lämpligt, alla kvällar. Hon bor över oss, och jag (som har t o m nedsatt hörsel) kan sitta i soffan och titta på tv och ändå sjunga med hennes music och uppfatta vartenda ord. Det är en sak om man har fest någon gång, men inte 4-5 kvällar i veckan. Jag hatar henne, trots att jag aldig träffat henne.
    Hata någon som du aldrig har träffat.. Vore det inte bättre om du plingade på och bad henne sänka volymen efter 23 istället för att berätta i ett forum om hur mycket du hatar din granne? Taskigt av dig att snacka skit om någon som inte har fått något klagomål om att hon stör dig, eller har det kanske skrivits någon lapp eller dylikt? En del fattar inte att man inte får leva om sent märkligt nog och så länge ingen säger något så fortsätter det. Hade själv en granne som gillade att leva rövare efter 22 vardagskvällar, möblera om var väldigt kul tyckte han! Inte vi dock.. Gick bara upp och sa som det var och det blev mycket fridfullare efter det
  • Äldre 30 Apr 11:05
    #20
    Chutzpah skrev 2007-12-02 00:01:28 följande:
    Man behöver inte ha det knapptyst, men det är inte rimligt att grannar spelar musik högt sent på kvällar. Om man har skrivit på hyreskontrakt så ska man följa det, och inte spela högt mitt i natten om man inte har fest.
    Man ska inte spela hög musik då man har fest heller. Man kan festa utan att störa sina grannar och klarar man inte det får man hyra en lokal. Ingen ska behöva stå ut med hög musik och skräniga fulla människor. Alla ska ha rätt till att ha det tyst och få sova om nätterna oavsett dag på året.
Svar på tråden Hyresrätt - störande grannar