• Fidget
    Äldre 4 Dec 11:20
    40391 visningar
    10 svar
    10
    40391

    Växlá in mynt - hur gör man nu för tiden???

    Vi brukar slänga alla i en burk och sedan växla in. Förut hade vi Förenings Sparbanken och de hade en maskin där man slängde in mynten och så sattes de in på kontot.

    Vet någon om Handelsbanken har något liknande eller om det går att göra på något annat ställe???

  • Svar på tråden Växlá in mynt - hur gör man nu för tiden???
  • Fru U
    Äldre 4 Dec 11:23
    #1

    Ingen aning. Vi har ingen mynträknare på vår SEB så vi får hämta sådana där myntrullar i papp och sitta och fylla på dem och sen lämna in dem. Alternativt låta banken skicka iväg dem och få dem räknade (för en lite summa så klart, inte gör de det gratis inte)


    Live and let live
  • Äldre 4 Dec 11:35
    #2

    Alla banker har olika..
    Swedbank har en sådan där maskin som räknad
    SEB lämnar man in och de skickas på räkning, tar flera dagar
    Handelsbanken använder rör man fyller

  • Maria4­0
    Äldre 4 Dec 11:55
    #3

    Det är olika från bankkontor till bankkontor. Ex. Handelsbanken, något kontor har en maskin, på ett annat får man fylla papprör själv.

  • thesec­ret
    Äldre 4 Dec 14:59
    #4
    Fidget skrev 2007-12-04 11:20:54 följande:
    Vi brukar slänga alla i en burk och sedan växla in. Förut hade vi Förenings Sparbanken och de hade en maskin där man slängde in mynten och så sattes de in på kontot. Vet någon om Handelsbanken har något liknande eller om det går att göra på något annat ställe???
    ica brukar jag gå till, de har ju myntautomater i kassan, de behöver ju mycket mynt...
  • ejda
    Äldre 4 Dec 21:34
    #5

    Vår ica har en mynträknare som man slänger ner mynten i och sedan får kvitto som man lämnar till förbutiken.. som pant ungefär. Banken skulle ju ha 50 kronor för att ens ta i mina mynt.. kul när man skulle göra en förlust på växlingen.. :D

  • Petit Coeur
    Äldre 4 Dec 21:46
    #6

    Jag skulle växla in 700 spänn i mynt häromdagen men de tog inte emot dem varken på SWEDBANK eller SEB. Tjejen på SEB upplyste mig även om att det var en ganska omodernt sätt att spara på. Blev ganska paff... :) Till saken hör att 700 spänn i mynt väger rätt mycket så hela barnvagnen blev en halv decimeter lägre typ och inte orkade jag springa över hela stan för att hitta en bank som kan tänka sig att ta emot mina pengar! Det slutade med att mamma som var på besök fick ta med sig påsen på tåget och växla in dem i det lilla samhället där hon bor för där tar de emot dem. Själv bor jag i GBG men har tydligen inte hängt med i utvecklingen här, ha, ha!

  • Mejas mamma
    Äldre 5 Dec 13:36
    #7

    Vi lämnade just in vår spargris på SEB och de fick fram när 1300:-. Kvinnan tog grisen och tömde den i deras maskin.
    Nästa gång kommer jag dock att tömma den innan, för det tog en faslig tid för stackaren!

    Har snart en till, och det blir ju lite kosing som sparas! Omodernt? My ass!

  • Fidget
    Äldre 5 Dec 15:07
    #8

    Omodernt eller inte, jag hr fått ihop nästan 6000 spänn på halvår. Utan att det märks att jag sparar. Det är juhur bra som helst! Vi har hittils sparat ihop över 25 000 på mynt

  • Muppen­n
    Äldre 5 Dec 15:22
    #9

    Hej växlar in på handelsbanken eftersom jag har dom. Dom tar glatt emot pengarna och sätter in dom på kontot GRATIS.
    Har dom mycket att göra brukar man få vänta några timmar tills dom är på kontot. Vet att många andra banker tar betalt för det. Sen tycker jag inte det är omodernt utan skit bra. Man märker ju knappt att man saknar nån 10 här och så där .

  • Äldre 5 Dec 16:33
    #10

    Handelsbanken här hemma tar 60:- för att räkna mynten och sätta in dem...
    Därför har jag bett att få en hop med papprör att fylla själv och lämnar in så kostar det gratis...

Svar på tråden Växlá in mynt - hur gör man nu för tiden???