• MaijaO

    Tråden för oss med tillväxthämmade barn del 5

    Då var det dags för 5:e upplagan av tråden för oss som väntar, har fått eller bara är nyfikna på barn med tillväxthämning.

    Själv heter jag Maria och den 17 maj 2006 föddes våran Viggo. Han vägde 2405g och var 45 cm lång i v.38+0. I dag ligger han fortfarande under alla kurvor och verkar trivas med det.

    Här är enlänk till en av de få sidor med bra info om tillväxthämning.
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Och här är länken till den föregående tråden.

    VÄLKOMMNA IN!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-06 17:28:42:
    länken var det ja...
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m24778890.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-06 17:28:42:
    länken var det ja...
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m24778890.html

  • Svar på tråden Tråden för oss med tillväxthämmade barn del 5
  • Linda 23

    Tindra blir nog lite retad på dagis för hon har börjat säga "Jag är inte stor" och "Jag har inte långa ben" Det finns en tjej på dagis som är lite kortare än henne som hon leker jättebra med. Jag tänkte att hon nog bara är tre år eller så men det visade sig att hon är bara är några veckor yngre än Tindra. Så även om jag har en tilläxthämmad tjej så är det svårt att se hur gamla de är. Nu har jag ju bara tänkt att den tjejen är mycket yngre än Tindra inte sagt något högt men ändå.
    Jag fick ofta höra "Var glad för att du har ett litet barn för då kommer hon vara bebis mycket längre" Ja men jätteskoj att Tindra fick ha kläder det det typ stod new born när hon var 4 månader. Varför köpte folk sådant till mig? *gaaah*
    Appropå kläder så finns det inget som passar henne. Allt är för stort i midjan. Jag letear bara efter sådant som man kan ändra resåren i midjan, sådant som finns på mammakläder. (Minns inte vad det heter) 
     


    ♥Tindra -03 Elias -06 Emma -07♥
  • Fru Mi

    Hej alla!!!
     Var ett tag sen jag skrev, hinner aldrig med men tycker om att läsa om andra barn som är små godingar som min lille.
    Ibland är jag orolig när han är på dagis för killarna i hans ålder(3år) är större och mycket hårdhänta. Han är ju så liten men mycket verbalare än de. Där uppstår många konflikter tror jag. De ser ju att han är liten men de hänger inte med i hans diskussioner. Har sett flera gånger hur de ger honom tjuvnyp och till och med slår honom ordentligt. Detta är så hemskt och dessutom är han ju blödarsjuk.
    Det verkar dock ha lugnat ner sig lite men jag märker att han gärna umgås med tjejerna som är ett år yngre och samma storlek som honom. Han är äldst på sin avdelning men jag bävar för att han ska byta till andra avdelningen med ännu större killar! Fast de kanske är försiktigare.


    3år-90cm-12kg
  • Spaceray

    Hallå alla! Hittade denna tråd nu och måste ju skriva lite...
    Jag har en flicka på 6år som är tillväxthämmad, hon vägde 844gram och var 32cm när hon föddes i v.28+6, nu är hon 6år och är 106cm lång och väger 15kg. Hon har knappat in lite på kurvan men går på utredning...
    Hon blir inte retad på skolan alls, dom flesta tycker bara hon är gullig. Men jag är också lite orolig för vad hon själv tycker... Hennes lillasyser som är 4½ är t.ex. större än henne, det kan ju bara inte vara roligt...
    För er med småbarn så kan jag berätta att mitt andra barn föddes tillväxthämmad, hon vägde 2195gram när hon föddes i v.38, men växte ikapp på ett år och är på normalkurva nu.

  • MaijaO

    Välkommen in Spaceray och välkommen tillbaka Fru Mi.

    Spaceray: Vad har de kommit fram till i utredningarna? Har hon växt proportioneligt hela tiden eller har hon perioder när hon står still?

    Fru Mi: Jag tycker att de äldre i 5 års åldern är mycket mer omhändertagande och beskyddande än de yngre. Så jag tror han får det bättre i en grupp där han är yngst. Då ifrågasätts det heller inte varför han är minst.

  • Spaceray
    MaijaO skrev 2007-12-11 21:16:35 följande:
    Välkommen in Spaceray och välkommen tillbaka Fru Mi.Spaceray: Vad har de kommit fram till i utredningarna? Har hon växt proportioneligt hela tiden eller har hon perioder när hon står still? Fru Mi: Jag tycker att de äldre i 5 års åldern är mycket mer omhändertagande och beskyddande än de yngre. Så jag tror han får det bättre i en grupp där han är yngst. Då ifrågasätts det heller inte varför han är minst.

    Tack! Hon har följt sin kurva sen hon var 2år ungefär och växt hela tiden, ev. ska hon få hänga med på nån tillväxthormon-studie snart men det är inte riktigt klart ännu. Hon har fått gjort en handröntgen för att se skelettets mognad som vi inte fått svar på...


    Hur stor är din kille nu? Och håller de ngt extra koll på honom?

  • MaijaO

    JAg ska in till bvc imorgon på vägning och mätning så jag återkommer om storleken. Vi har gått hoss barn för extrakontroller men han ska förhoppningsvis skrivas ut nu i januari. Han växer konstant och har ökat nästan en halv kurva sen födseln.


    Spaceray skrev 2007-12-11 21:24:12 följande:
    Tack! Hon har följt sin kurva sen hon var 2år ungefär och växt hela tiden, ev. ska hon få hänga med på nån tillväxthormon-studie snart men det är inte riktigt klart ännu. Hon har fått gjort en handröntgen för att se skelettets mognad som vi inte fått svar på...
    Hur stor är din kille nu? Och håller de ngt extra koll på honom?
  • Spaceray
    MaijaO skrev 2007-12-11 21:27:35 följande:
    JAg ska in till bvc imorgon på vägning och mätning så jag återkommer om storleken. Vi har gått hoss barn för extrakontroller men han ska förhoppningsvis skrivas ut nu i januari. Han växer konstant och har ökat nästan en halv kurva sen födseln.
    Det låter ju fint! Lycka till!!
  • Maria C S 75

    Så himla glad idag. Idag var första dagen jag var med min plutt på dagis. Blev så glad när jag såg att han var inte så mycket kortare än de andra. Det skiljer lite på bredden men inte så mycket på längden. Stor julkram till alla från Maria Glad.

  • Seldonia

    Vi ska på årets sista besök på barn imorgon, och jag är så glad i Ellas nya läkare!
    De övriga vi har haft kontakt med har sagt att tillväxhämmade barn "ska" ha kommit i fatt sina jämngamla vid 8-10 månaders ålder och stressat oss rejält.
    Den nya läkaren anser att E kommer behöva minst 2-3 ÅR för att klättra lite på kurvorna eftersom hon även var sjuk. Det är så skönt att höra det istället för den vanliga hetsen!

Svar på tråden Tråden för oss med tillväxthämmade barn del 5