• jassy
    Äldre 7 Dec 16:31
    84322 visningar
    18 svar
    18
    84322

    Mensvärk= förlossning närmar sig ??

    Hello :D

    Har haft mensvärk sedan vecka 34+0 är i vecka 36 går in i vecka 37 imorgon.
    Och känner av lite mensvärk då och då. Imorse var de ganska kraftigt men ändå så man står ut.

    Hur länge kan man känna så innan det är dags?
    Är det ett tecken på att man snart ska föda? :)
  • Svar på tråden Mensvärk= förlossning närmar sig ??
  • jeikei
    Äldre 7 Dec 16:47
    #1

    Den så kallade mensvärken brukar förknippas med att livmodern växer snabbt = barnet växer... aldrig hört något om att de sulle vara dax snart då... fär isf har de vart dax för mig sen v.20 ungefär...

  • Sophia
    Äldre 7 Dec 16:56
    #2

    Jag tror nog att mensvärk även kan betyda att det börjar bli på g. Jag har inte haft mensvärk förrän nu i vecka 39... Känns helt annorlunda mot allt jag känt tidigare. Nog borde det kunna betyda att något händer där nere och börjar förbereda sig


    Gravid i vecka 39
  • Mupp
    Äldre 7 Dec 16:59
    #3

    Visst betyder kraftig mensvärk på att det är på G. Tyvärr betyder på G allt från 1 dygn till 4 veckor.

  • MammaL­illfis
    Äldre 7 Dec 17:03
    #4

    Jag har haft rejäl mensvärk i två veckor nu, har BF + 2 idag och inget på G än så det är nog väldigt olika

  • jassy
    Äldre 7 Dec 17:09
    #5
    jeikei skrev 2007-12-07 16:47:08 följande:
    Den så kallade mensvärken brukar förknippas med att livmodern växer snabbt = barnet växer... aldrig hört något om att de sulle vara dax snart då... fär isf har de vart dax för mig sen v.20 ungefär...
    Det du talar om är växtvärk.
    Och den avtar i vecka 2 enligt chefsläkaren på förlossningen :)
  • jassy
    Äldre 7 Dec 17:09
    #6
    Sophia skrev 2007-12-07 16:56:54 följande:
    Jag tror nog att mensvärk även kan betyda att det börjar bli på g. Jag har inte haft mensvärk förrän nu i vecka 39... Känns helt annorlunda mot allt jag känt tidigare. Nog borde det kunna betyda att något händer där nere och börjar förbereda sig
    Ja, jag tror det med :)
    Vanlig växtvärk går över vid v 20 säger min läkare :)
  • jassy
    Äldre 7 Dec 17:10
    #7
    Mupp skrev 2007-12-07 16:59:09 följande:
    Visst betyder kraftig mensvärk på att det är på G. Tyvärr betyder på G allt från 1 dygn till 4 veckor.
    haha, jaha :)
    Tänkte mig nästan nått sånt :P

    Ja sa de till mannen imorse, idag känndes det annorlunda " ont "

    Jaha sa han: kanske e på g då.

    Ja sa ja, men på g kan va allt från idag fram till 4 veckor :D
  • jassy
    Äldre 7 Dec 17:12
    #8
    Frup1 skrev 2007-12-07 17:03:59 följande:
    Jag har haft rejäl mensvärk i två veckor nu, har BF + 2 idag och inget på G än så det är nog väldigt olika
    man kan ju alltid hoppas :)
    Hoppas din kommer snart då :D
  • Äldre 7 Dec 18:43
    #9

    Min förlossning började med mensvärk! Började känna den lite svagt på en fredag och den kom och gick. Sen på onsdagmorgonen kom det som "toppar" i mensvärken...vilket jag sen förstod var riktiga värkar. Senare samma eftermiddag var hon ute.

  • jeikei
    Äldre 8 Dec 10:34
    #10

    Jisses så olika svar du får beroende på VEM du talar med...
    Jag har iaf haft väligt kraftiga "menssmärtor" + svår foglossning sen vecka 20 i stort sätt dagligen, har vart och kollat de med ultraljud flertalet gånger, men de e "bara" normalt och innebär inte att de e på gång enligt min läkare... men visst kan kraftiga sammandragningar gör att man öppnar, vilket inte e bra om man inte gått tillräckligt långt sa min läkare... Men som sagt de e INTE ett säkert TECKEN på att det ÄR på gång.. men visst har man tur så e de snart över till skillnad från mig som gått så här i snart 15 veckor...
    Hoppas du slipper det iaf..
    Lycka till

  • Jossi7­8
    Äldre 8 Dec 10:38
    #11

    Jag har haft som kraftig mensvärk sen v 33 & är nu i 38, har fått förklarat att de är förvärkar!


    ♥Mamma till Ellen, Lova & Indra. Gravid med Lillebror v38♥
  • jeikei
    Äldre 8 Dec 10:41
    #12
    jeikei skrev 2007-12-08 10:34:15 följande:
    Jisses så olika svar du får beroende på VEM du talar med... Jag har iaf haft väligt kraftiga "menssmärtor" + svår foglossning sen vecka 20 i stort sätt dagligen, har vart och kollat de med ultraljud flertalet gånger, men de e "bara" normalt och innebär inte att de e på gång enligt min läkare... men visst kan kraftiga sammandragningar gör att man öppnar, vilket inte e bra om man inte gått tillräckligt långt sa min läkare... Men som sagt de e INTE ett säkert TECKEN på att det ÄR på gång.. men visst har man tur så e de snart över till skillnad från mig som gått så här i snart 15 veckor...Hoppas du slipper det iaf..Lycka till
    Kan även benämnas förvärkar som innebär att livmodern tränar sig....
  • skråll­an1978
    Äldre 8 Dec 12:56
    #13

    förvärkar kallas det, inte växtvärk heller=)))


    Nummer 5 i magen=)
  • jassy
    Äldre 8 Dec 14:30
    #14

    Jag har inte haft förvärkar alls under min grav.
    Endast dom som började för 2 v sedan. Och håller på ännu.

    Som mensvärk.

  • Jossi7­8
    Äldre 8 Dec 15:09
    #15
    jassy skrev 2007-12-08 14:30:09 följande:
    Jag har inte haft förvärkar alls under min grav.Endast dom som började för 2 v sedan. Och håller på ännu.Som mensvärk.
    Så har en kompis till mig, hade inte heller haft förvärkar alls innan & senaste tiden har hon fått. Det är livmodern som övar inför förlossningen
    ♥Mamma till Ellen, Lova & Indra. Gravid med Lillebror v38♥
  • jassy
    Äldre 8 Dec 15:35
    #16
    Jossi78 skrev 2007-12-08 15:09:53 följande:
    Så har en kompis till mig, hade inte heller haft förvärkar alls innan & senaste tiden har hon fått. Det är livmodern som övar inför förlossningen
    Meeh! Va efterbliven man känner sig. Dags att börja öva på sig nu? haha :D
  • msuse
    Äldre 8 Dec 19:34
    #17
    jassy skrev 2007-12-08 15:35:35 följande:
    Meeh! Va efterbliven man känner sig. Dags att börja öva på sig nu? haha :D
    alla känner inte sammandragningar eller förvärkar..har dock läst att alla har dem. behöver alltså inte betyda att man är "otränad" om man inte känner några. min bm sa att man kan gå över trots tidiga förvärkar.
  • snutta­n347
    Äldre 19 May 13:03
    #18

    Jag är i v 40+5 och har haft mensvärk i 3 dagar nu mer idag , slemproppen lossnade i förrgår .. Med barn nr 1 så hade jag oxå mensvärk dagen innan han kom . Nu väntar vi och ser om nåt händer här ..

Svar på tråden Mensvärk= förlossning närmar sig ??