• Äldre 7 Dec 23:30
    53408 visningar
    43 svar
    43
    53408

    Cocillana-Etyfin, snabb hjälp!!

    Har själv haft riktig svår hosta och fick denna hostmedicinen utskriven. Nu verkar sonen fått samma och såg att det va okej att ge till barn över två år. Han är 2½ snart men läste sen här att några fått problem med andningen och blir självklart väldigt orolig.
    Någon annan som gett detta till sitt barn utan problem som kan lugna lite?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-07 23:31:37:
    Denna frågan ska ju naturligtvis ligga på 1-3 år, blev lite fel men hoppas ändå någon vet.

  • Svar på tråden Cocillana-Etyfin, snabb hjälp!!
  • Viello
    Äldre 8 Dec 00:10
    #31
    Moonis skrev 2007-12-08 00:09:03 följande:
    För mig blev det värre med slemlösande för jag fick hosta hela tiden så man har ju olika. Just nu behöver ju sonen kunna sova lugnt under natten o ger jag då slemlösande så kommer han ju fortsätta hosta.
    Varför ge något av det? Finns ingen anledning. Jag skrev aldrig ut hostmedicin till barn när jag arbetade på BVC. Kroppen sköter det bäst själv.
  • Äldre 8 Dec 00:10
    #32
    Lilja84 skrev 2007-12-08 00:07:06 följande:
    7 timmar  hehe  prova 14 dagar utan mer varaktig sömn på 2-3 timmar isträck på nätterna med konstant rethosta tills man kräks .Du kan ju gissa hur överlycklig när jag äntligen fick läkartid akut efter det och fick cocillana utskrivet .
    Hade dött. Efter 7 timmar ville jag bara läggas in o sövas ner för att vakna när det va över Kan tänka mig att det va rena himmelriket för dig då.
  • Äldre 8 Dec 00:13
    #33

    Ja haha , jag trodde jag skulle svepa hela flaskan först   , så jag tog maxdosen som jag fick ta , och sen låg och ju och kasdadkräktes halva natten istället , men det var det värt för jag hostade i alla fall inte


    Livet går vidare vare sig du vill eller ej.
  • Edda Elva
    Äldre 8 Dec 00:13
    #34

    VIELLO
    man tar väl inte sjuka barn till BVC?

  • Äldre 8 Dec 00:14
    #35
    Viello skrev 2007-12-08 00:10:25 följande:
    Varför ge något av det? Finns ingen anledning. Jag skrev aldrig ut hostmedicin till barn när jag arbetade på BVC. Kroppen sköter det bäst själv.
    För jag kan inte låta sonen hosta sig igenom natten. Vet hur jobbigt det är o är inte den som ger medicin som första utväg annars. Men det går ganska jobbiga utdragna grejer nu som man kan behöva ta något för att stilla.
  • Äldre 8 Dec 00:14
    #36

    Moonis:

    Till ina barn har jag alltid gjort så att jag har endast gett hostdämpande till natten. På dagarna har dom inte fått nåt alls, eller slemlösande.

    Nattetid ska man inte ligga o hosta, då ska kroppen vila och återhämta sig. Det är lika viktigt för tillfrisknandet som nå´nting annat.

    Sen kan jag hålla med om att receptbelagd medicin ska endast ges enligt läkares ordination.

    Jag hoppas att din lille kille (var det va) sover gott inatt, och att du slipper oroa dig.

  • Äldre 8 Dec 00:15
    #37
    Lilja84 skrev 2007-12-08 00:13:19 följande:
    Ja haha , jag trodde jag skulle svepa hela flaskan först   , så jag tog maxdosen som jag fick ta , och sen låg och ju och kasdadkräktes halva natten istället , men det var det värt för jag hostade i alla fall inte
  • Viello
    Äldre 8 Dec 00:16
    #38

    Edda Elva skrev 2007-12-08 00:13:27 följande:


    VIELLOman tar väl inte sjuka barn till BVC?
    Naturligtvis tar man de sjuka barnen till vårdcentralen, men alla sjuka barn anmäldes via BVC, just för att barnen skulle få förtur till läkartiderna.
    Jag arbetade alltså på VC, vilket innebar tjänstgöring ckså på BVC.
  • Äldre 8 Dec 00:18
    #39

    Om du ger ordinerad dos till barn ( tror det är 2 ml tn) så är det inte farligt ,om han är frisk för övrigt ( inte DS eller prematur osv). Sov gott och krya på er!

  • Äldre 8 Dec 00:19
    #40
    Moulin Rouge skrev 2007-12-08 00:14:58 följande:
    Moonis:Till ina barn har jag alltid gjort så att jag har endast gett hostdämpande till natten. På dagarna har dom inte fått nåt alls, eller slemlösande. Nattetid ska man inte ligga o hosta, då ska kroppen vila och återhämta sig. Det är lika viktigt för tillfrisknandet som nå´nting annat.Sen kan jag hålla med om att receptbelagd medicin ska endast ges enligt läkares ordination.Jag hoppas att din lille kille (var det va) sover gott inatt, och att du slipper oroa dig.
    Lite så jag känner också att han behöver få sova. Verkar som han får sova nu i alla fall o hoppas verkligen det inte blir någon biverkning av det.
  • Viello
    Äldre 8 Dec 00:23
    #41
    HultAnna1 skrev 2007-12-08 00:18:45 följande:
    Om du ger ordinerad dos till barn ( tror det är 2 ml tn) så är det inte farligt ,om han är frisk för övrigt ( inte DS eller prematur osv). Sov gott och krya på er!
    Nej, det är inte att rekommendera att ge RECEPTBELAGD medicin till någon annan förutom till den som fått ordinationen.

    Det är rent ut sagt oansvarigt och vansinnigt dumt.
  • Äldre 8 Dec 09:09
    #42

    Tänkte bara skriva att allt har varit bra med sonen, inga biverkningar alls i sikte o han fick sova lugnt hela natten utan hosta. Så det känns skönt.

    Tack för alla svaren här

  • Äldre 8 Dec 11:52
    #43

    Skönt att han fick sova, hoppas det är över för denna gång!

Svar på tråden Cocillana-Etyfin, snabb hjälp!!