• Äldre 8 Dec 22:06
    26049 visningar
    16 svar
    16
    26049

    lågt blodtryck

    HEJ!!
    Jag är en med lågt blodtryck undrar bara vad ni andra gör som får det att stiga lite??? Promenader eller motion e ju bra,men äter ngn medecin för det?? Kan man det???

    Tack å hej

  • Svar på tråden lågt blodtryck
  • Marlen­e B
    Äldre 8 Dec 22:10
    #1

    Det är inget fel att ha lågt blodtryck under graviditet och hellre lågt än högt.

    Jag tror det är ganska vanligt att ha lågt och det enda är att motionera så gott det går.

  • Äldre 8 Dec 22:15
    #2

    hur lågt har du då?.....lågt tryck är ju ett tecken på hälsa..inom rimliga gränser...

  • Äldre 8 Dec 22:17
    #3

    Lågt blodtryck är som sagt att föredra framför högt!

    Jag har 102/60 och det är inga problem. Har hört om andra som har runt 95/60 osv och det är inte heller nåt fel...däremot kan dom bli lite yr när dom reser sig upp för fort.


    Gravid i vecka 29!
  • Äldre 8 Dec 22:23
    #4

    Hej jag har 80/44 jag är inte döende
    Och det är bättre med lågt än högt såklart.
    Ville bara höra lite tips för att få det att stiga,lite segt att yra omkring

  • Marlen­e B
    Äldre 9 Dec 10:25
    #5
    SPECIELL skrev 2007-12-08 22:23:45 följande:
    Hej jag har 80/44 jag är inte döende Och det är bättre med lågt än högt såklart.Ville bara höra lite tips för att få det att stiga,lite segt att yra omkring
    Jadu det var verkligen lågt, blir du ofta svimfärdig? Vad sa BM?

    Jag har runt 100/55 och klarar mig hyfsat, jag orkar dessvärre inte med motion och gör jag snabba rörelser så ser jag stjärnor.
  • Äldre 9 Dec 10:42
    #6

    Förra graviditeten låg jag på 90/50 ganska länge och nu var jag på väg neråt igen, hade 95/55 sist jag var där. Ingen fara säger alla. Men man blir ju lite yr och så.

    Har inte fått några konkreta tips av barnmorskor eller så under någon av mina graviditeter. Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig. :)


    ***Mamma till Ina 060331 & nr2 BF 080421***
  • Eisa
    Äldre 9 Dec 11:00
    #7
    Minxy skrev 2007-12-08 22:17:47 följande:
    Lågt blodtryck är som sagt att föredra framför högt!Jag har 102/60 och det är inga problem. Har hört om andra som har runt 95/60 osv och det är inte heller nåt fel...däremot kan dom bli lite yr när dom reser sig upp för fort.
    Jag har 110/65 och får svimningsattacker varje gång jag ställer mig
  • Äldre 9 Dec 19:51
    #8

    Jo men visst känner jag mig svimfärdig. Känns som alla steg är ett maraton jättetråkigt. Men jag får hålla ut kram

  • Äldre 10 Dec 15:50
    #9

    Hejsan.

    Har oxå lågt blodtryck, 95/60. Förutom att röra på mig fick jag tipset att dricka kaffe, det ska höja blodtrycket. Blev jätte glad över det eftersom jag är en en kaffeoman som har dragit ner kraftigt.

    Min BM sa att det finna medicin som höjer blodtrycket men att de är väldigt ovillga att skriva ut det eftersom de anser att lågt blodtryck är bra för barnet och att ett högre blodtryck inte är något att eftersträva.

  • Äldre 10 Dec 17:32
    #10

    Jag fick faktiskt medicin mot mitt låga blodtryck (90/50) i början av graviditeten och det hjälpte lite. Det skulle inte vara någon fara alls att ta, men eftersom det var i Tyskland vet jag inte om det finns någon liknande medicin här. Har kollat på FASS men inte hittat något...

  • Lolise­n
    Äldre 10 Dec 19:21
    #11

    Tänkte faktiskt skriv ett inlägg med samma rubrik men så hittade jag det här!:)
    Har också lågt blodtryck, 96/58, och känner mig ofta yr och svimfärdig. Dessutom har jag stora problem med åderbråck som verkar bli jättetuffa denna graviditet. Är bara i vecka 16, på benen är det främst på låren och vid troskanten, ljumskarna, de bultar och värker som fan. Dessutom kom de mellan benen som ett brev på posten också redan nu. Under förra graviditeten fick jag dem mitt på sommaren och födde i oktober.. Undrar ju hur kroppen mår efter denna graviditet. Man får trösta sig med att dom mellan benen försvinner av sig själv inom nån vecka efter förlossningen, det påstås de göra och det gjorde de förra gången.
    Nån fler som besväras av åderbråck? Vad gör ni åt dem nu, för att lindra? Och vad tänker ni göra med dem efter bebisfabriken stängt sina dörrar?:)

  • Lille Skutt
    Äldre 13 Dec 15:08
    #12

    Lolisen: Vad jag vet är åderbrocken inte mycket att göra åt. Jag har haft en del redan innan jag blev gravid och nu när jag börjar bli lite tyngre i v.32 ökar det hela tiden. Jag har inte ont av mina men visst är de fula. Min mamma behandlade sina på något sätt. Jag tror att de brände blodkärlet så att blodet måste ta en annan väg. Det minskade dem ett tag, men jag tror att det kom nya på andra ställen så jag vet inte hur effektivt det är egentligen.

  • Äldre 22 Dec 17:22
    #13

    Kom på en sak - är det inte vanligt att blodtrycket stiger i slutet av graviditeten? Mitt har bara sjunkit från inskrivningen....började på ca 115/70 och hade sjunkit till 102/67 i v. 28 och nu i v. 31 har jag 100/55.
    Ska det inte stiga mot slutet?


    Gravid i vecka 31!
  • drea
    Äldre 22 Dec 17:27
    #14

    Hej!
    Jag har också lågt blodtryck, det har sänkts för varje mätning. (Är nu i v 32)Just nu 90/50 men min barnmorska säger att det inte är någon fara och att om jag bara dricker mycket och regelbundet motionerar, så är det inget man kan göra.
    Men visst, det är lite jobbigt när man blir så yr mellan varven.

  • fiafia­fia
    Äldre 22 Dec 17:30
    #15

    Hej!

    Jag har också lågt blodtryck, är i v.29 med nummer 2. Hade lågt blodtryck under förra graviditeten också och det steg inte nåt nämnvärt mot slutet...

    Min svärmor som är sjuksköterska rekommenderade mig att hoppa och studsa... Städa, dammsuga och bara röra på mig så mycket som möjligt... Det trist är ju att det enda jag ville då var att bara ligga ner och vila, men det hjälper verkligen inte. Nu är det lite bättre eftersom jag har en snart-tvååring att springa efter.

    //Fia

  • Äldre 1 Jul 09:46
    #16

    Jag har 102/48 och svimmar lite då och då. Är inte gravid dock men min läkare sa att jag skulle äta mera salt och dricka mera vatten... har även läst att man kan äta lakrits eller salmiak

Svar på tråden lågt blodtryck