• Lillan­ph
    Äldre 9 Dec 20:19
    20185 visningar
    5 svar
    5
    20185

    Häckfråga-Thuja Brabant

    Vi är på väg att plantera (nu till våren) en thuja brabant häck.
    Den ska vara 40 meter lång på framsidan. Är det någon som har bilder att dela med sig av hur en "färdig" drabant häck ser ut? Det är svårt att hitta på nätet..

    Är dom svåra att underhålla? Det verkar som om man inte får göra annat än att vattna.. Är det så?

    Det verkar som om dom blir fula på vintern, stämmer det?
    Hur fort växer den?

  • Svar på tråden Häckfråga-Thuja Brabant
  • Äldre 9 Dec 20:31
    #1

    Jag har en några meter lång tujahäck, vet dock inte vilken sort men det är säkert drabant för det verkar ju vara den vanligaste.

    Nu är ju den några år på nacken, var fullvuxen när vi flyttade hit för snart 10 år sedan, så det med plantering vet jag inte så mycket om.

    Som jag förstår det så är det så att den inte får torka ut innan den har etablerat sig ordentligt. Och som med alla nyplanteringar så måste man vattna mycket ibörjan.
    Den är sedan rätt tålig och klarar mycket beskärning så länge man har lite grönt kvar på kvisten som klipps, då kommer det nytt.
    Se till att den inte drar iväg för mycket för då kan det vara svårare att få hyfs på den om mi måste klippa mycket - vår häck ser rätt risigt ut just nu pga detta. Och de växer en hel del på en säsong - åt alla bredder.
    På vintern tycker jag allt att den är fin, den är ju vintergrön. Man får skaka av tung snö för grenarna viker sig lätt.

    Jag har tom stammat upp en tuja, den är vid det här laget säkert 5 m hög och uppstammad till kanske 1,40 m. Jag är jättenöjd med det!

  • Äldre 9 Dec 20:33
    #2

    Just ja, jag har faktiskt bilder i mitt galleri som jag tog innan jag satte igång med att klippa själva häcken för jag var rådvill med vad vi skulle göra när den var så enormt vildvuxen.

    Nu är utsidan jättefin men behöver sig en ny inklippning. Insidan (mot huset) är fortfarande lite gles.

  • Champa­gne
    Äldre 9 Dec 20:35
    #3

    Vi har tujahäck och är jättenöjda. De växer relativt fort, blir täta och man kan forma dem lite hur man vill.

    Så här ser det ut i början http://home.swipnet.se/dvd2/thuja.jpg

    men till slut blir det så här (om man klipper två gånger/år) http://www.splendorplant.se/sp/images/Thujahack_kalmar-ky.jpg

    Vi har inte vattnat mer än när vi satte dem (för ca 3 år sen). Sen har vi bara ansat lite med häcksaxen De var 80-100cm när vi köpte dem och nu är de längsta ca 2 meter. De är ju vintergröna, så jag tycker inte att de blir fula på vintern.

  • Äldre 9 Dec 20:37
    #4

    Och så ska jag rätta mig själv: det heter tydligen thuja brabant

    Här finnslite skötselråd: www.partiplantskolan.se/thuja.htm

  • Lillan­ph
    Äldre 9 Dec 21:39
    #5

    Tack för tipsen hittills!!
    Fler som har bilder?

Svar på tråden Häckfråga-Thuja Brabant