• miniGr­ynet
    Äldre 10 Dec 22:45
    66935 visningar
    17 svar
    17
    66935

    Tjänstledigt för att prova annat jobb?

    Får man/har man rätt till tjänstledigt om man vill prova på ett annat jobb (annat yrke helt och hållet)?

    I så fall, hur länge har man rätt till tjänstledigt innan arb.givaren kan säga stopp?
    1 år?

    Har en fast anställning vid en kommunal skola, om det skulle göra någon skillnad.


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Tjänstledigt för att prova annat jobb?
  • miniGr­ynet
    Äldre 10 Dec 23:26
    #1

    Ingen som vet hur det ligger till?


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Äldre 10 Dec 23:28
    #2

    Tror att det är lite olika.
    På mitt förra jobb fick man bara ta tjänstledigt om man studerade/jobbade med något som sedan kunde gynna det jobb man hade.

    På mitt nuvarande jobb får man ta tjänstledigt för vad man vill.

    Har du inga styrdokument du kan läsa eller (om du vågar) fråga någon på din arbetsplats?

  • miniGr­ynet
    Äldre 10 Dec 23:38
    #3

    Oj... nej, inga styrdokument.

    Men jag kan absolut fråga min chef, men hon är lite strulig att få tag på...
    Vill gärna ha lite kött på benen när jag frågar henne också, så därför hoppades jag på att det fanns generella regler.

    Vet att andra fått tjänstledigt för studier (fleråriga), men jag vill prova ett annat jobb och tror nästan att det kan vara annorlunda då. Men hoppas inte!


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Äldre 10 Dec 23:54
    #4

    Nej, generellt sett får man inte ledigt för ett annat jobb, då är arbetsgivaren mycket generös.

    I början av 1900-talet när arbetare verkligen var förtryckta och arbetsgivare allsmäktiga så handlade det om att samhället ville värna rätten att utbilda sig för att få fler människor att skaffa högre utbildning. Rätt till tjänstledighet vid studier finns därför inskriven i arbetslagstiftningen.

    Att däremot testa ett annat jobb är ju förmodligen en förberedelse att lämna en arbetsgivare och man kan inte begära att de då lojalt ska hålla allting öppet för att du ska komma tillbaka om inte det nya passar. Är man tjänstledig har man rätt att hoppa tillbaka i tjänst igen med hyggligt kort varsel om det inte går som man tänkt sig och då vågar inte arbetsgivaren söka ersättare hur som helst.

  • miniGr­ynet
    Äldre 11 Dec 01:00
    #5

    En kollega sa nämligen idag att man får det... så det är lite förvirrande.


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • filura­r
    Äldre 11 Dec 07:20
    #6

    Du har ingen generell laglig rätt, men däremot kan det ju finnas n policy på arbetsplatsen. Fråga din fackliga representant, om du inte vill fråga ledningen.

  • Äldre 11 Dec 07:28
    #7

    www.almega.se/Templates/T_2.asp framgår det också:

    "MÅSTE VI GE TJÄNSTLEDIGT FÖR ATT PRÖVA ARBETE?¨
    En av våra anställda vill vara tjänstledig för att pröva ett annat arbete. Vi vill att han säger upp sig om han vill arbeta någon annanstans. Är vi skyldiga att ge honom tjänstledigt?
    Nej, någon generell rätt att vara ledig för att pröva annat arbete finns inte. I några kollektivavtal finns en rätt att vara ledig för att pröva nytt arbete om det sker i rehabiliteringssyfte. Annars är det upp till arbetsgivaren att bestämma om arbetstagaren ska få tjänstledigt för annat arbete. Däremot finns det regler som ger rätt till tjänstledighet för att starta näringsverksamhet."

    "Almega - forum för tjänsteföretagare
    Almega är en organisation för tjänsteföretagare i Sverige. I Almegas förbund finns såväl det lilla företaget som den stora koncernen. Här finns företag inom en mängd branscher. Totalt ingår 8 900 tjänsteföretag med 400 000 anställda i Almega."

  • Äldre 11 Dec 08:28
    #8

    Den enda rätt till tjänstledighet som finns är just den för studier. (Och även där kan arbetsgivaren välja att skjuta upp tjänstledigheten i max 6 månader.) Tjänstledigt för annat jobb är upp till arbetsgivarens goda vilja och lokala avtal och praxis.

  • Lilla Mumint­rollet
    Äldre 11 Dec 09:41
    #9

    Min syster arbetar som undersköterska åt kommunnen och hon fick efter mycket om och men tjänstledigt i 3 månader, för att pröva ett annat arbete inom kommunen. Men, sen var det stopp.

    En annan som också jobbade inom kommunen fick NEJ till tjänstledighet...så det beror på vilken chef/arbetsledare man har.

  • Dannee
    Äldre 11 Dec 09:45
    #11

    De behöver inte ge dig tjänsteledigt för att du ska prova ett annat jobb, bara om du ska studera.

  • Dannee
    Äldre 11 Dec 09:47
    #11

    De behöver inte ge dig tjänsteledigt för att du ska prova ett annat jobb, bara om du ska studera.

  • Äldre 11 Dec 12:10
    #12

    Men hade jag redan skrivit det eller? Ekar det härinne?

  • Äldre 11 Dec 12:30
    #13

    Det brukar eka ... Och jag som till och med hittade lite till och en källa(!) som var lättläst och tog upp att det fanns några ytterligare undantag... Jag trodde nog att det skulle komma ytterligare påstående efter ditt bimsan, men hittar man en trovärdig referens så brukar det minska antalet inlägg på "sladden", det funkade inte denna gång!

  • miniGr­ynet
    Äldre 11 Dec 13:07
    #14

    Tack för era svar!
    Ska kontakta min chef eller facket för att se vad som gäller på min arbetsplats.


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Äldre 25 Aug 00:15
    #15
    miniGrynet skrev 2007-12-11 13:07:57 följande:
    Tack för era svar!
    Ska kontakta min chef eller facket för att se vad som gäller på min arbetsplats.

    Hur gick det sen?

    och fler som varit med om detta och fått tjänstledigt för annat jobb`?

    vad gör man annars? säger upp sig och har 1-3månaders uppsägningstid hur matchar man det med ett nytt jobb tex? eller går med omedelbar verkan när man fått nya jobbet?
  • Selain­e
    Äldre 25 Aug 00:45
    #16
    ingendukänner skrev 2012-08-25 00:15:18 följande:

    Hur gick det sen?

    och fler som varit med om detta och fått tjänstledigt för annat jobb`?

    vad gör man annars? säger upp sig och har 1-3månaders uppsägningstid hur matchar man det med ett nytt jobb tex? eller går med omedelbar verkan när man fått nya jobbet?
    Du säger upp dig, har en uppsägningstid och kommer sedan överens med nya jobbet från vilket datum ni skriver avtal.
  • Äldre 26 Aug 09:01
    #17

    Facket borde veta. Det handlar ju om vad du har för kollektivavtal. På mitt jobb är det aldrig några problem att få tjänstledigt för att prova annat arbete. En del har gjort det flera gånger. Jag jobbar statligt.

Svar på tråden Tjänstledigt för att prova annat jobb?