• MonicaH

    Hur tröstar man någon som har förlorat sitt barn??

    Efter att ha gjort ett misstag, att gå in i en tråd och försökt stötta, men bara fått skit tillbaka, så undrar jag, hur skulle ni trösta någon som förlorat ett barn? Om det vore en syster, vän, mmama, eller bara nån ni känner ytligt som behöver prata av sig?

    Att förlora ett barn är väldigt känsligt, och det värsta som kan hända ågon. Finns det rätt tröstande ord, eller ska man bara lyssna och säga, jag beklagar? Istället för att säga en massa saker som kan tolkas fel?
    Man vill ju hjälpa. Men i en sån känslig situation, kan man själv bli ställd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-15 11:26:44:
    familjeliv.se/Forum-10-211/m27657587-1.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-15 11:33:27:
    Tycker ni att man ska gömma undan bilder på förlorade barn, eller ha dem framme, så alla tvingas se dem när ni har gäster?
    Bode bilderna visas på vanliga mappen på FL eller är det bra att de finns på känsliga bilder?

  • Svar på tråden Hur tröstar man någon som har förlorat sitt barn??
  • norgesessan

    JAg har läst lite i den tråden....du har skrivit för mycket, det är ingen vanlig diskutionstråd....så du skulle dragit dig tillbaka efter et par inlägg med tanke på hur känsligt det är.

  • Perry the Platypus

    Sticker man ut hakan får man vara beredd på att få på käften. Du verkar förvånad över den konsekvensen. Då har du tyvärr inte lärt dig något på det här och kommer gå på samma smäll igen i någon annan tråd.


    En poäng från full pott på teorin - det ni!!
  • MonicaH
    Perry the Platypus skrev 2007-12-15 11:37:36 följande:
    Sticker man ut hakan får man vara beredd på att få på käften. Du verkar förvånad över den konsekvensen. Då har du tyvärr inte lärt dig något på det här och kommer gå på samma smäll igen i någon annan tråd.
    Nej riktigt så illa är det inte Men cille mest försvara folk, och skriva att alla menar inte illa när man säger saker... Men det kan vara svårt att finna rätt ord när man ska trösta om man inte har varit om daker själva. Därför ska man inte fördöma.
  • Free

    Jag kan med tycka att det blev för mkt från din sida MonicaH
    Men att du var elak, absolut inte.

  • norgesessan

    nej, elak var du inte på det sättet, men det var fel tråd..hadde du startat en egen tråd, som du har gjort nu, som en motsats till deras trådstart, så hadde du kunnat skriva som du skrev, men inte klampa in i en känslig tråd och bråka om rätt och fel, fast du hadde rätt....

  • mammatalman

    jag tänker svara på frågorna här. vill man ha bilder på sina barn uppe så är det okej för mig. hur man gör här om den ska ligga under starka bilder eller ej det är ju upp till var o en. man kan ju lägga in bilderna under en mapp med barnets namn. vill man inte se så behöver man inte titta. lika så om man hälsar på nån vill man inte titta så låt bli. när jag är över till andra så går ju inte jag o tittar på alla deras kort överallt.

  • Free
    norgesessan skrev 2007-12-15 11:44:21 följande:
    nej, elak var du inte på det sättet, men det var fel tråd..hadde du startat en egen tråd, som du har gjort nu, som en motsats till deras trådstart, så hadde du kunnat skriva som du skrev, men inte klampa in i en känslig tråd och bråka om rätt och fel, fast du hadde rätt....
    Sen vill man kanske visa sitt medlidande, jag tror faktiskt inte nån med vilje vill vara elak mot någon som förlorat sitt barn.
    Ibland kanske det blir fel, allt kan feltolkas.
  • mammatalman

    man känner ju själv som mamma/pappa om man vill sätta upp bilder eller ej jag skulle inte ta hänsyn till andra isånafall. tänk om man skulle tänka på andra varje gång man ändrar nått hemma. jag har mörklila i hallen Andra kanske spyr på det men det skiter jag i för det är ju jag som bor här

  • norgesessan

    ang. bilderna...Hadde jag forlorat ett barn kan jag föreställa mig att jag hadde gjort i ordning en hylla eller ett hörn med foto på det döda barnet (om det var dödfött) och ljus, minnessaker ol, hadde aldrig gömt bort det...Dom som inte hadde klarat det hadde inte behövt komma igen..

    ang. här på fl tycker jag var och en skal få bestämma själv...vissa tycker det är hemskt att titta på bilder på döda barn, det tycker jag är konstigt, man bör forsöka komma över det...En som har forlorat ett barn tycker kanske det är känsligt att titta på foto på andra barn, men inte kan man ta hensyn till det???

  • Martina 3

    Har läst tråden nu.
    Förtår att det var en tråd för de drabbade att gnälla av sig ang. vad de tyckte var hemska komentarer.

    Om man är rädd för att möta en som förlorat sitt barn är det bara att tänka sig hur man reagerar och säger när man träffar ngn som förlorat en närstående öht, det är samma som gäller. Vanliga konstigheter som verkar ramla ur mun är att man vill trösta och säga att det kunde varit värre, barnet kunde ha blivit handikappad, levt i x antal dagar längre, du har ju fler barn, du kan få fler barn.
    Byt då ut barn mot ex mamma så inser du själv att man då inte försöker trösta på samma sätt.ex -Var glad att mamma dog, hon kunde ju blivit handikappad. Du har ju en pappa kvar kanske han träffar en ny.

Svar på tråden Hur tröstar man någon som har förlorat sitt barn??