• Äldre 15 Dec 21:37
    82162 visningar
    15 svar
    15
    82162

    Snabbt och lättbakat utan ägg

    Vad sitter ni på för recept på snabbt och lättbakat utan ägg? Gärna lite juliga saker

  • Svar på tråden Snabbt och lättbakat utan ägg
  • AnnaK
    Äldre 16 Dec 06:47
    #1

    Chokladkaka utan ägg
    16 Bitar

    3 dl Vetemjöl
    2 dl Socker
    3/4 dl Kakaopulver
    2 tsk Bakpulver
    1 1/4 dl Mjölk ; standard
    2 msk Smör ; smält (eller olja)

    Blanda ihop vetemjölet, sockret, kakaopulvret samt bakpulvret, i en bunke.

    Rör samman de torra ingredienserna med mjölken (eller tunn grädde) och det smälta smöret (eller oljan).

    Häll smeten i en smord, och mjölad 1 1/2 liters form. Grädda i 200° varm ugn i 30 minuter.

    Ät den som den är, eller gör som Viran Johansson, Göteborg; Dela den avsvalnande kakan och lägg 1 1/2 dl aprikos- eller plommonmos mellan bottnarna. Samt smält 100 gram blockshoklad tillsamans med 1 msk smör och bred detta som glasyr över kakan.

    Många tycker att vispad grädde smakar gott till.

  • AnnaK
    Äldre 16 Dec 06:48
    #2

    Kakor Grundeg ca 40-50 kakor

    5 dl vetemjöl
    1 dl socker
    200 g mjölk- och sojafritt margarin

    Lägg mjöl och socker i en skål, skiva ner margarinet och arbeta snabbt i hop till en deg. Låt degen ligga kallt i ca 1 timme.

    Chokladpinnar: Blanda i 2 msk kakao i degen och kavla ut den till två längder och lägg dem på smord plåt. Strö på pärlsocker i mitten på varje längd och tryck till lite. Grädda i 175 grader i ca 10-12 minuter.

    Sockerringar: Kavla ut degen till en halvtjock platta och tryck ut runda kakor med en form eller glas, gör ett hål i mitten och strö pärlsocker på. Grädda som ovan.

    Hjärtkakor: Blanda i några droppar röd karamellfärg, kavla ut till en tunn deg och tryck ut hjärtan med hjälp av pepparkaksformar. Strö på pärlsocker och grädda som ovan.

    Syltgömmor: Forma degen till ca 40 kulor och lägg dem på en smord plåt, gör en fördjupning i mitten och klicka i sylt. Grädda som ovan.

    Kanelkakor: Gör små bollar och platta ut dem på plåten och strö sedan en blandning med lika delar socker och kanel.

  • AnnaK
    Äldre 16 Dec 06:48
    #3

    Kolakakor

    150 g mjölk- och sojafritt margarin
    ½ dl socker
    1½ msk vaniljsocker
    1½ msk sirap
    4 dl vetemjöl / (eller glutenfri blandning)
    1½ tsk bakpulver

    Blanda margarinet med socker och vaniljsocker med elvisp tills det har blivit vitt och pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och häll i blandningen i margarinet, häll i sirap och arbeta ihop till en deg. Rulla ut degen till längder (som plattas till) på bakpappersklädd plåt. Grädda i 12-15 min. Låt kakorna svalna lite innan de skärs i sneda bitar.

  • AnnaK
    Äldre 16 Dec 06:48
    #4

    Rulltårta

    2¾ dl vetemjöl
    1½ dl potatismjöl
    3 tsk. bakpulver
    3 tsk. vaniljsocker
    2½ dl socker
    2¼ dl vatten
    4 msk flytande margarin (ex. Milda Culinesse eller smält mjölk- och sojafritt margarin)
    ca 2 dl god sylt

    Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla torra ingredienser, blanda i vatten i det smälta/ flytande margarinet häll över de torra ingredienserna och rör om. Häll smeten på en bakpappersklädd plåt och grädda mitt i ugnen i ca 5 min. (tänk på att denna rulltårta inte får lika mycket färg som en "äggrulltårta" - vänta inte för länge) Häll upp den på bakpapper med socker på och dra av pappret den gräddats på. Bred god sylt eller mos på och rulla ihop.

  • AnnaK
    Äldre 16 Dec 06:49
    #5

    Sockerkaka

    6 dl vetemjöl
    3 dl socker
    3 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    1½ dl flytande mjölk- och sojafritt margarin
    5 dl Vatten
    Kokos eller ströbröd ex. änglamarks (mjölk- och äggfri)att strö formen med.
    Smaksättning: Som variation kan man tillsätta 1 msk Kakao som blandas med hälften av smeten.

    Blanda mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Blanda vattnet och margarinet och häll sedan ner i mjölblandningen och vispa kraftigt tills alla ingredienser har blandat sig. Smörj och bröa en form och häll i smeten. Grädda i nedersta delen av ugnen i 200 grader, 45 min.

  • AnnaK
    Äldre 16 Dec 06:50
    #6

    KANELKAKA

    3 dl vetemjöl, 1 dl strösocker, ½ tsk bakpulver
    125 gr smör, 2 dl Vispgrädde, 1½-2 tsk kanel

    Gör så här: 1. Värm ugnen till 200 gr
    2. Blanda mjöl, socker o bakpulver
    3. Smält smöret och tillsätt det. Rör till smulor.
    4. Häll smulorna i en form m löstagbar kant. Tryck ut och forma en låg kant.
    5. Häll grädde i formen. Strö över kanelen.
    6. Grädda på första falsen 200 gr 15 min, sänk till 150 gr
    och grädda ytterligare 15 min. Grädden ska ha bubblat upp ordentligt.

  • AnnaK
    Äldre 16 Dec 06:51
    #7

    MJUK KAKA, utan ägg

    5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    2 dl socker
    2 tsk stött kardemumma
    125 g margarin eller smör
    2 dl mjölk
    2 msk pärlsocker

    Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Finfördela matfettet med fingrarna ned i bunken, häll på mjölken och blanda väl. Bred ut smeten i en bröad form(1½ liter), strö på pärlsocker och grädda i 175 grader ca 45 min på nedersta falsen.

  • AnnaK
    Äldre 16 Dec 06:51
    #8

    CHOKLADFORMAR utan ägg

    2 dl havregryn
    2 dl kokosflingor
    1,5 msk kakao1 tsk vaniljsocker
    1 dl socker
    125 g margarin el smör

    Smält margarinet i en kastrull. Tillsätt havregryn, kokosflingor, kakao, vaniljsocker och socker. Blanda väl. Fyll små pappersformar med den gryniga smeten.

    Sätt dem på en plåt och grädda i 200 grader ca 10 min.

  • AnnaK
    Äldre 16 Dec 06:52
    #9

    VIT KAKA (av Kladdkaketyp), utan ägg
    100 g vitchoklad
    100 g smör el margarin
    2 dl socker
    150g lättkesella
    2,5 dl vetemjöl
    2 tsk vaniljsocker
    1 tsk bakpulver
    0,5 tsk salt
    saft och skal av en halv citron

    Instruktioner:
    Smält chokladen i vattenbad. Smält smöret
    Rör socker och kesella ca 5 min.
    Blanda i choklad och smör i kesella blandningen, rör om. Häll i citronsaft och skal, blanda. Blanda de torra ingredienserna, häll i lite i taget i smeten.
    Smöra en form med löstagbar kant och ströa den.
    Grädda i 200 grader ca 25 min

  • AnnaK
    Äldre 16 Dec 06:53
    #10

    Mjukpepparkaka utan ägg och mjölk

    1 dl socker
    1½ dl sirap
    1 msk skorpsmulor
    2 tsk kanel
    3 msk lingonsylt eller äppelmos
    4½ dl vetemjöl
    1 tsk bikarbonat
    3 dl vatten

    Blanda socker, sirap, skorpsmulor och kanel i en bunke. Blanda i en annan bunke vetemjöl, bikarbonat och vatten. Rör ner lingonsylten eller äppelmoset. Rör sedan ner det i den andra blandningen. Häll smeten i en smord och bröad form och grädda i ca 175 grader ca 15-20 min. Kakan är mycket saftig och hållbar.

  • AnnaK
    Äldre 16 Dec 06:54
    #11

    Pepparkakor

    125 g smör eller margarin
    0,5 dl sirap
    1 dl socker
    1/2 msk kanel
    1/4 tsk nejlika
    1 tsk ingefära
    1/2 tub kardemumma
    3/4 tsk matsoda + 1 msk vatten
    drygt 4 dl vetemjöl

    Smält smöret och tillägg socker, sirap och kryddorna. Låt svalna och tillägg matsoda blandat i vatten. Tillägg mjölet och blanda degen till en klumpfri massa. Låt degen stå i kylskåpet över natten.

    När du kavlar en del av degen kan du låta resten stå i kylskåpet. Du kan göra pepparkakorna med färdiga former eller skapa helt nya figurer med hjälp av pappersformer. Det är lätt att t.o.m. bygga ett pepparkakshus med hjälp pappersformer!

    Grädda pepperkakorna i 200 grader i 5 minuter.

  • AnnaK
    Äldre 16 Dec 06:55
    #12

    Lättgjord kokoskaka, utan ägg och mjölk!

    3 dl socker
    1 1/2 dl kokos
    4 1/2 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    200 gr margarin
    2 dl vatten

    Blanda alla torra ingredienser. Smält margarin, ha i vatten. Blanda allt till en smet. Häll i smord, bröad form, grädda längst ner i ugnen 50 min 175 gr.

  • AnnaK
    Äldre 16 Dec 06:57
    #13

    Devils float

    2 dl vetemjöl
    1/4 tsk salt
    1 ½ dl socker
    2 tsk bakpulver
    30 gr smält blockchoklad eller 2 msk kakao
    1 1/4 dl mjölk
    1 tsk vaniljsocker
    2 msk smält margarin
    1 dl hackade nötter

    Blanda allt och häll i en smord form. Inte bröad.

    Blanda :

    1 dl socker
    1 dl brun farin
    2 msk cacao
    Strö detta över smeten.

    Häll på 2 dl kokande vatten.
    Grädda i 45 minuter i 175 grader.

    Serveras varm med vispgrädde.

  • Äldre 16 Dec 10:44
    #14

    Oj, vad många smarriga recept! Tack tack!

  • Äldre 9 Feb 09:21
    #15

    jag är alergisk mot ägg och gluten så dina resept går åxo bra att ha gluten fritt mjöl

Svar på tråden Snabbt och lättbakat utan ägg