• Minipu­mpan
    Äldre 19 Dec 17:51
    62930 visningar
    13 svar
    13
    62930

    Är dessa frukter lösande eller hårdnande?

    Ja, som rubriken säger...jag har lite dålig koll på vilken frukt som ger vilket resultat Sonen har varit lös i magen några veckor nu. Vet inte om det är fullkornsvällingen eller all frukt han vräker i sig. Han är ett år, och äter typ tre frukter per dag. Är det för mycket? Och hur är det med följande frukter:

    banan
    äpple
    päron
    mandarin/apelsin/osv
    vindruvor
    kiwi
    hallon

  • Svar på tråden Är dessa frukter lösande eller hårdnande?
  • Äldre 19 Dec 17:52
    #1
    -1

    kan inte svara på mkt men kiwi är jätte lösande. banan e väll hårdnande?

  • Äldre 19 Dec 17:53
    #2

    Vad jag vet så kan omogen banan och äpple vara stoppande. Kiwi är väldigt lösande, åtminstone på min son. Päron och vindruvor är lösande, och mogen banan.

  • alabas­ter
    Äldre 19 Dec 17:55
    #3

    banan - brungula är lösande, gröngula är stoppande
    äpple - stoppande (man kan ge rivet äpple när barnen haft magsjuka)
    päron - lösande
    mandarin/apelsin/osv - vet inte, men kan vara lite starkt för en känslig mage
    vindruvor - vet ej
    kiwi - extremt lösande, åtminstone på min unge
    hallon - vet inte men kanske lite starkt för en känslig mage

  • UllaBu­lla
    Äldre 20 Dec 22:00
    #4

    mandariner å apelsiner blir man lös av om man äter mycke!

  • Kroky
    Äldre 22 Dec 01:25
    #5

    Måste bara fråga vart kommer detta rykte ifrån att äpple är stoppande??!! Det är det löjligaste jag har hört och det är inte första gången jag hör det! Äpple är inte lösande heller men den underlättar matsmältningen och är jätte bra för mage!


    Don´t cry because it´s over, smile because it happened!
  • alabas­ter
    Äldre 22 Dec 08:00
    #6

    Ja så är det ju såklart. Det är inte stoppande utan lättsmält när det är rivet och därför ska man ge det när barnen har magsjuka.


    Kroky skrev 2007-12-22 01:25:55 följande:
    Måste bara fråga vart kommer detta rykte ifrån att äpple är stoppande??!! Det är det löjligaste jag har hört och det är inte första gången jag hör det! Äpple är inte lösande heller men den underlättar matsmältningen och är jätte bra för mage!
  • Äldre 22 Dec 08:01
    #7

    Kroky, jag fick reda på att inte äta äpple av sjukvårdsupplysningen när jag var förstoppad, nån sanning måste det väl ligga i att det är stoppande?

  • Laisen­80
    Äldre 22 Dec 08:16
    #8

    Är omogen banan stoppande? Hjälp, det förklarar en del, vi har inte kunnat förstå vad dottern blir så hård av ... 1-2 omogna bananer per dag...
    Köper de gulgröna för de blir inte lika lösa när man mixar dem...
    Då fick man lära sig nåt nytt!

  • Äldre 27 Sep 15:44
    #9

    Väcker denna tråden till liv igen.. Skrattande

    Min undran nu ang. all frukt som barnamagar kan vara känslig mot, alltså växer man ifrån känsligheten eller kommer barnet alltid vara känslig för den frukt som det är känsligt för nu?

    Undrar lite då jag trott att min dotter har typ plåtmage eller nått, då det krävts en hel burk katrinplommonpure för att det ens ska märkas nån skillnad på det som kommer ut, kiwi ger ingen som helst reaktion.. men nu har har hon vart superlös i två dagar och här i tråden fick jag nog förklaringen; den supergoda apelsinen som hon inte fått testa tidigare. Synd tycker jag, om hon alltid ska vara känslig mot apelsiner som verkade va bara sååå gott eller som sagt, är det bara så länge de är småbarn detta sitter i?
    Fattar att det så klart kan variera då vi vuxna är olika känsliga också.. men ja.. babbel babbel, ni fattar min undran?  Tungan ute

  • Äldre 9 Jan 20:13
    #10

    Apelsin ? Stoppande eller lösande

  • Äldre 3 Mar 18:12
    #11

    Är detta bra mot trög Mage. Äpple apelsin banan ägg korv fisk mjölk?

  • Äldre 3 Mar 22:00
    #12

    Banan kan vara stoppande. Apelsinen är bra med fibrer i det vita. Ägg kan vara stoppande. Mjölk ska man inte ge för mycket vid förstoppning. Om äpple, korv och fisk gör till eller från tänker jag låta vara osagt.

    Vi har en dotter med förstoppningsproblematik. Råden vi fått vid 2-3 års ålder är:
    minst 9 dl vätska per dag varav max 5 dl mjölk
    rikligt med kokta grönsaker t ex brocoli, blomkål
    frukt som mogna päron och kiwi
    variera ris, pasta och potatis, men dra ner på pasta och ris, hellre använda fullkornsprodukter
    undvika socker, då det är stoppande
    inte ge banan, morötter och majs mer än en gång i veckan
    ge mer fibrer i t ex bröd
    ge katrinplommonpuré på gröten

  • Äldre 4 Mar 07:17
    #13

    En så liten bör i så fall ha vanlig välling med eventuellt bara lite fullkornsvälling i för smakens skull.

    Särskilt lös av

    päron

    mandarin/apelsin/

    vindruvor som ju har skalet kvar (världens mest besprutade frukt, rekommenderas ej!)

    kiwi mycket fibrer i gör lösare mage...

    Skalen runt äpplen och päron skalas alltså bort för så små barn som ju tuggar relativt dåligt med sina små tänder...

Svar på tråden Är dessa frukter lösande eller hårdnande?