• Ssssan­dra
    Äldre 20 Dec 22:01
    13269 visningar
    43 svar
    43
    13269

    Sjuksköterska, undersköterska

    Har funderingar på att ge mig in vårdsvängen :) Men ju mer jag funderar desto mer inser jag hur lite jag vet om det. Är ju så otroligt brett!
    Skulle uppskatta om ngn orkar hjälpa mig att bena upp det hela lite.
    Hur ser skillnaderna ut för yrkesrollerna/arbetsuppgifterna mellan sjuksköterska och undersköterska?
    Vilka olika arbetsplatser finns det? Och hur kan arbetsuppgifterna skilja sig mellan dessa?

  • Svar på tråden Sjuksköterska, undersköterska
  • mimi mouse
    Äldre 21 Dec 12:17
    #1

    ja det är väl en hel del som skiljer, sjuksköterskan har det övergripande ansvaret. sen så står för det medicinska ansvaret. medan undersköterskan är den personen som patienten träffar mest och som tar hand om patienten... undersköterskan har inget med medicinerna att göra mm

  • Prisss­an
    Äldre 21 Dec 12:20
    #2

    Undersköterskorna på äldreboende och LSS räcker övermedicinerna till patienten och ser till att de tar den. Men iordningsställer den inte.
    De utför också allt vårdarbete samt massa andra saker.

    Sjuksköterskan har det största ansvaret men rådgör med oss Uskor om allt, det är trots allt vi som känner patienterna.

    Inom landstinget fungerar det lite annorlunda.


    Det går inte alltid som man planerat...
  • skåne tjej
    Äldre 21 Dec 20:47
    #3

    Tillägg: Sjuksköterskan har inget krav på sig att rådfråga undersköterskorna om allt. Det är trots allt sjuksköterskan som har den medicinska kompetensen, vilket undersköterskorna inte har. Det är naturlgtvis bra att prata med undersköterskorna eftersom de känner patienten bäst eftersom de träffar dem mer.


    Prisssan skrev 2007-12-21 12:20:33 följande:
    Undersköterskorna på äldreboende och LSS räcker övermedicinerna till patienten och ser till att de tar den. Men iordningsställer den inte.De utför också allt vårdarbete samt massa andra saker.Sjuksköterskan har det största ansvaret men rådgör med oss Uskor om allt, det är trots allt vi som känner patienterna.Inom landstinget fungerar det lite annorlunda.
  • Systra­Mi
    Äldre 21 Dec 21:07
    #4

    Undersköterskor har hand om den basala omvårdnaden och sevicen. De tvättar, bäddar, städar, delar ut mat m.m. De kan också få delegerat ett flertal arbetsuppgifter, t.ex. överräckning av läkemedel, såromöläggning, blodprov, sätta KAD o.s.v.
    Sjuksköterskor bereder, delar och kontrollerar läkemedel, rondar med läkaren, skriver omvårdnadsjournal, tar blodprover, sätter KAD, lägger om sår, kontaktar och informerar anhöriga och informaerar patienten. Mkt är samordnande, ringa runt och planera m.m.
    De största skillnaderna för mig är ansvaret, sjusköterskor har ett enormt ansvar! och att sjuksköterskeyrket är mkt roligare

  • Systra­Mi
    Äldre 21 Dec 21:10
    #5

    Men sen kan jag tycka att det är bra att ha provat på undersköterskeyrket innan man läser till sjuksköterska, både för att lära sig det basala och för att få mer förståelse för udnersköterskorna. Kan säga att jag fick en chock när jag började läsa till syrra, hade en period (som inte är helt över) när jag tyckte undersköterskeyrket borde avskaffas, så arg var jag. Inte minst för att jag själv bidragit till eländet Det är mkt som görs fel, f.a. inom äldrevården. Men känner man inte till det kan man ju inte göra ngt åt det.

  • Eisa
    Äldre 21 Dec 21:18
    #6
    SystraMi skrev 2007-12-21 21:10:31 följande:
    Men sen kan jag tycka att det är bra att ha provat på undersköterskeyrket innan man läser till sjuksköterska, både för att lära sig det basala och för att få mer förståelse för udnersköterskorna. Kan säga att jag fick en chock när jag började läsa till syrra, hade en period (som inte är helt över) när jag tyckte undersköterskeyrket borde avskaffas, så arg var jag. Inte minst för att jag själv bidragit till eländet Det är mkt som görs fel, f.a. inom äldrevården. Men känner man inte till det kan man ju inte göra ngt åt det.
    Varför borde undersköterskeyrket avskaffas?

    Jag håller inte med om att undersköterskor träffar patienterna mer. Så är det inte på våran avdelning i alla fall. Vi sjuksköterskor är mycket med patienterna, vi har helt enkelt inte tillräckligt med uskor för att kunna göra annat.

    Undersköterskans uppgift är att tex ta kontroller (temp mm), göra och dela fika, hjälpa patienterna med hygienen, packa upp och beställa grejer till förrådet.

    Sjuksköterskorna fixar allt som har med mediciner att göra, har kontakt med läkarna, tar prover (uskorna får inte ta alla prover), gör blodtransfusioner, har kontakt med hemtjänst, anhöriga, distrikt, sjukgymnast, de för journal med mera med mera.

    Det är mycket roligare att vara sjuksköterska eftersom man ibland är inne på uskornas område och ibland uppe hos läkarna. Man får nosa på mycket, och man har ett lagom stort ansvar. Ett ansvar man växer med, men det finns alltid läkare att ringa om man inte kan hantera situationen.
  • skåne tjej
    Äldre 21 Dec 21:21
    #7

    Tillgången till läkare beror nog helt på var du arbetar någonstans. Arbetar man i kommunen är du ofta ensam och får ta viktiga beslut själv. I kommunen så träffar undersköterskorna de boendena (patienterna) mer än sjuksköterskorna.


    Eisa skrev 2007-12-21 21:18:37 följande:
    Varför borde undersköterskeyrket avskaffas?Jag håller inte med om att undersköterskor träffar patienterna mer. Så är det inte på våran avdelning i alla fall. Vi sjuksköterskor är mycket med patienterna, vi har helt enkelt inte tillräckligt med uskor för att kunna göra annat. Undersköterskans uppgift är att tex ta kontroller (temp mm), göra och dela fika, hjälpa patienterna med hygienen, packa upp och beställa grejer till förrådet.Sjuksköterskorna fixar allt som har med mediciner att göra, har kontakt med läkarna, tar prover (uskorna får inte ta alla prover), gör blodtransfusioner, har kontakt med hemtjänst, anhöriga, distrikt, sjukgymnast, de för journal med mera med mera.Det är mycket roligare att vara sjuksköterska eftersom man ibland är inne på uskornas område och ibland uppe hos läkarna. Man får nosa på mycket, och man har ett lagom stort ansvar. Ett ansvar man växer med, men det finns alltid läkare att ringa om man inte kan hantera situationen.
  • skåne tjej
    Äldre 21 Dec 21:22
    #8

    Tyvärr skiljer det inte särskilt mkt i lön mellan de båda yrkeskategorierna vilket är riktigt dåligt. Eftersom arbetsuppgifterna, kompetensen och utbildningen inte är densamma.

  • Eisa
    Äldre 21 Dec 21:23
    #9
    annelie ek skrev 2007-12-21 21:21:06 följande:
    Tillgången till läkare beror nog helt på var du arbetar någonstans. Arbetar man i kommunen är du ofta ensam och får ta viktiga beslut själv. I kommunen så träffar undersköterskorna de boendena (patienterna) mer än sjuksköterskorna.
    Jamen eftersom TS ska ge sig ut i vårdsvängen som nybörjare så beskrev jag vårdavdelningsyrket, eftersom det är det man brukar börja med.
  • Systra­Mi
    Äldre 21 Dec 21:23
    #10
    Eisa skrev 2007-12-21 21:18:37 följande:
    Varför borde undersköterskeyrket avskaffas?
    Det tycker jag ju egentligen inte, men som sagt fick jag en chock när jag började läsa och insåg hur mkt fel som begås varje dag av undersköterskor (och av sjuksköterskor med för all del), en del är ju helt horribla när man tänker på det. Att jag tyckte det skulle avskaffas för att jag tyckte det var så mkt brister att det inte var ngn idé att försöka rätta till. Men i grund och botten handlar det väl inte bara om okunskap utan också om att undersköterskeyrket tyvärr blivit nåt slags slaskyrke som många väljer för att de inte kan få ngt annat.
Svar på tråden Sjuksköterska, undersköterska