• Äldre 27 Dec 14:04
    5661 visningar
    11 svar
    11
    5661

    Renult laguna

    Jag och min sambo funderar på att köpa en laguna kombi ca. 2001 - 2003 årsm.

    Nu vill vi gärna ha omdömmen från andra som har/har haft en sådan! Glad

  • Svar på tråden Renult laguna
  • Electr­a78
    Äldre 27 Dec 14:06
    #1

    Vi hae en Renault Laguna kombi 02 eller 03 är inte riktigt säker Den passar oss väldigt bra! Vi bytte till den för att kunna ha två bakåtvända stolar i bilen, det blev för trångt i vår förra. Stort bagage och en skön och rolig bil att köra tycker jag. Om det är något speciellt du vill veta så fråga. Förut hade vi en Opel Astra kombi.

  • Äldre 27 Dec 14:18
    #2
    Electra78 skrev 2007-12-27 14:06:31 följande:
    Vi hae en Renault Laguna kombi 02 eller 03 är inte riktigt säker Den passar oss väldigt bra! Vi bytte till den för att kunna ha två bakåtvända stolar i bilen, det blev för trångt i vår förra. Stort bagage och en skön och rolig bil att köra tycker jag. Om det är något speciellt du vill veta så fråga. Förut hade vi en Opel Astra kombi.
    Det vi egentligen undrar över är om det är några problem med den, mycket småfel eller några typfel för modellen som ni känner till?
    Vi hyrde en sådan en vecka och trivdes jätte bra med den som bil, men den var ju helt ny då!
  • Electr­a78
    Äldre 27 Dec 20:14
    #3

    Vi har inte haft några problem alls med vår bil, vi har haft den i ca 1,5 år och vi kör mycket! Lycka till!

  • Äldre 30 Dec 11:38
    #4

    Låter som att det kommer bli en sådan!! Ville köpa en redan 01-02 men då kollade vi på de nya och insåg att det blev för mycket pengar..

  • buspap­pan
    Äldre 30 Dec 19:35
    #5
    Maraschino skrev 2007-12-27 14:18:47 följande:
    Det vi egentligen undrar över är om det är några problem med den, mycket småfel eller några typfel för modellen som ni känner till?Vi hyrde en sådan en vecka och trivdes jätte bra med den som bil, men den var ju helt ny då!
    Småfel brukar det vara ibland. Vi hade en på jobbet som hade gått en 5000 mil och hade lustiga fel. Exempelvis fönsterrutan på förardörren som gick ner men inte upp igen utan hjälp av nävar och naglar.

    Fast, man kan köpa världens "kvalitebil" och ändå ha otur.
  • Äldre 3 Jan 02:16
    #6

    Jag rekommenderar att ni köper en annan bil. Bilen har varit längst ner på Bilprovningens lista och utöver det har bilen ett elsystem som minst sagt är opålitligt. Vanliga problem är glapp i bakvagnsbussningar, framvagn,kärvande bromsar, hjullager, motorelektronik, fönsterhissar och övrig elektronik, m.m, m.m.

  • Äldre 3 Jan 15:32
    #7
    raggarn skrev 2008-01-03 02:16:28 följande:
    Jag rekommenderar att ni köper en annan bil. Bilen har varit längst ner på Bilprovningens lista och utöver det har bilen ett elsystem som minst sagt är opålitligt. Vanliga problem är glapp i bakvagnsbussningar, framvagn,kärvande bromsar, hjullager, motorelektronik, fönsterhissar och övrig elektronik, m.m, m.m.
    Tack för de upplysningarna!! Det är sånt som är bra att veta! Vi får se vad det blir för bil tillslut.
  • Äldre 4 Jan 10:02
    #8

    jag puffar lite på den här trådet.. vi står i valet mellan laguna eller passat...

  • Äldre 11 Jan 20:00
    #9

    Vi har två Renault bilar.. bägge kombi -> en laguna-99 diesel och en Mégane-00 bensinare. Vi är jättenöjda med bägge bilarna, förutom en grej på Méganen - och det är ngt elfel som INGEN blir klok på! Den laddar ur när jag kör och går inte ha på tomgång för länge, för då tappar den ström och går inte att köra med - händer endast vintertid och en märkesfirma har gått igenom hela bilen, och det är inget fel på den.. kompisens laguna har också hållt på med såna smågrejer... och den är en 03:a har jag för mej... iaf den senaste modellen av Laguna. Största felet verkar vara elen på Renault överhuvudtaget fast jag måste ändå påpeka att vi älskar våra bilar i övrigt.. har haft bägge två i nästan 4 år nu!


    ** Julia och Adam **
  • Ninni1­2345
    Äldre 15 Jan 21:02
    #10

    Vi bytte bort vår Laguna så fort vi kunde! Småfel hela tiden men han som köpte den har varit nöjd sedan dess. Största felet med den var nog märkesverkstaden...

  • Äldre 29 Jul 14:07
    #11

    Har en Laguna 2001!
    Den är bekväm och trevlig. Bra att den talar till en när ngt är fel är bra (tex dörr som inte är helt stängd och kan ladda ur batterierna el liknande).
    Har haft den ett par år och den startar som en klocka. Den verkar dock vara väldigt fuktkänslig. Svårt att veta var fukten kommer in (ev måste vindrutan bytas för att tätningen runt den ska bli perfekt) - hoppas det hjälper. Ibland får mätarna spel och börjar leva rullan. Det går tillbaka efter ett tag och oftast när bilen fått torka ur men är rätt obehagligt när det pågår (går inte att se vilken hastighet man kör i eller om bensinen tar slut). Just nu lyser varningslampan för krockkudden, vilket jag tror beror på elfel (går inte genom besiktningen). Ev kanske man kan nollställa den på ngt sätt...?
    Bakre ljuddämparen har precis skakat loss i fästet och måste bytas men det är väl inte så konstigt på en bil som gått 20.000 mil. Tror förra ägaren bytte en del på den innan (spindelleder, kamrem och en hel del annat)... Men som sagt, elen är den känsliga punkten och att det verkar komma in fukt i kupén. Blir immigt vid regn och gärna is på insidan av rutan. Någon kanske vet om det kan hjälpa att byta pollenfiltret?
    Laguna-hat/älskare Sthlm

Svar på tråden Renult laguna