• Anonym
    Äldre 27 Dec 21:54
    66473 visningar
    31 svar
    31
    66473

    Finne som blivit en böld?!

    Hade en knöl på ryggen (gjorde inget ont). Den hade suttit där i typ 4 månader så vaknade jag en dag av att den gjorde ont och min kille klämde på den. Det kom ut ca 1 tsk var/gegga/fett.

    Nu gör det skitont och jag ångrar att han klämde skiten...jag är öm och det är en ond knöl som knappt går att röra.

    Nån som varit med om detta och vad gör jag för att lindra det?
    Är livrädd att behöva gå till läkaren och få den uppskuren...

    HJÄLP!

  • Svar på tråden Finne som blivit en böld?!
  • mirres­mamma
    Äldre 27 Dec 22:02
    #1

    Kanske kan du smörja med något antibakteriellt, typ microcid? Eller lägga ett omslag med alsolsprit? Men om du fortsätter ha ont så skulle jag nog gå till vårdcentralen...

  • ischa
    Äldre 27 Dec 22:04
    #2

    Tror inte att de skär upp den, men du får kanske antibiotika. Men det är nog inte fel att testa ett omslag med alsollösning.

  • jennyf­annyem­il
    Äldre 27 Dec 22:05
    #3

    Ni kan ju försöka spola ur den med koksaltlösning. Finns engångspipetter på apoteket.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Dec 22:10
    #4

    Ska testa det där med spriten.

    Men nu har ju "öppningen" där geggan kom ut växt igen (läkt)...och det finns inte en möjlighet att jag lyckas få hål på den igen utan att typ dö.

    Kan inte ens ha bh på mig...

  • jennyf­annyem­il
    Äldre 27 Dec 22:18
    #5

    Be honom kolla om det blir varmt i området på eller kring bölden så den inte blir infekterad.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Dec 22:19
    #6

    Den är redan varm och röd.
    Vad betyder det?!

    Hoppas den ger sig av sig självt.

    Kläm förtusan aldrig bölder

  • jennyf­annyem­il
    Äldre 27 Dec 22:24
    #7

    Antaligen behöver du tömma den mera. Ev också pencillin om den inte blir bra.
    Tycker du ska ringa famljeläkaren imorgon. De kan ju ge lokalbedövning och spola rent den.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Dec 22:27
    #8

    Usch vad ska jag ta mig till. Jag klarar inte av det!
    Tål inte sprutor...och absolut inte att dom skär i den heller.

    Finns det ingen möjlighet att den lägger sig av sig självt?
    Ingen som haft liknande?

  • Anonym
    Äldre 27 Dec 23:07
    #9

    Har knölar på mitt huvud där en i somras helt plötsligt började göra skit ont. Var upp på VC där dom sa att det var en fettknöl som blivit inflammerad. Sköterskan stack hål och strök ur geggan som var i och rengjorde sen med asolsprit. Hade döont länge efter men tvingade mig själv att pressa ur var och skit med jämna mellanrum (stack hål med nål) och dränkte sen in stället med asolsprit. Gjorde ont ett tag men nu är den nästan helt borta.

  • Äldre 27 Dec 23:11
    #10

    Stt spräcka den med nål känns inte, huden är väl typ död..
    just där på blåsan alltså.
    Så be din kille ta en nål, sticka hål, klämma och
    lägga om..

Svar på tråden Finne som blivit en böld?!