• Anonym
    Äldre 27 Dec 21:54
    66413 visningar
    31 svar
    31
    66413

    Finne som blivit en böld?!

    Hade en knöl på ryggen (gjorde inget ont). Den hade suttit där i typ 4 månader så vaknade jag en dag av att den gjorde ont och min kille klämde på den. Det kom ut ca 1 tsk var/gegga/fett.

    Nu gör det skitont och jag ångrar att han klämde skiten...jag är öm och det är en ond knöl som knappt går att röra.

    Nån som varit med om detta och vad gör jag för att lindra det?
    Är livrädd att behöva gå till läkaren och få den uppskuren...

    HJÄLP!

  • Svar på tråden Finne som blivit en böld?!
  • Anonym
    Äldre 28 Dec 09:56
    #21

    Jag var iväg förra fradagen på gyn pga att jag liksom du hade en liten knöl i flera månader, som plötsligt en dag bara växte och växte under några dagar. Hade så ont att jag bara grät, och kunde till slut varken sitta/stå eller gå . Min satt förresten på yttre blygdläppen.
    På gyn provade de först att sticka i en nål och dra ut varet, men de fick inte ut så mycket, så jag fick 2 bedövningssprutor och sen gjorde de ett snitt och tryckte ut en hel del var. Någon antibiotika behövdes ej eftersom det inte luktade om det.
    Vill inte skrämma dig, men det gjorde fruktansvärt ont, jag skrek och svor som aldrig förr. Både sticken, och när de tryckte var fruktansvärt!

  • Anonym
    Äldre 28 Dec 09:57
    #22

    Skrev precis (09:56).
    Glömde skriva att min var stor som ca en halv golfboll, ullröd och varm, ändå fanns inget behov av antibiotika.

  • Anonym
    Äldre 28 Dec 09:58
    #23

    Inte ullröd ...illröd.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 28 Dec 10:07
    #24

    Anonym:

    Jo jag vet att det gör skitont. Min mamma har haft en böld som svullnade och den va för infekterad så nån bedövning skulle inte hjälpa. Hon sa att det gjorde svinont.

    Så den som ovan skrev att dom typ stör sig på folk som inte går till läkaren för en böld kan ju inte veta vad dom pratar om.
    Klart som faan man är rädd om dom ska skära i den utan bedövning.

  • Anonym
    Äldre 28 Dec 10:17
    #25

    Tycker du ska svänga för bi på VC och be en sköterska titta på den, hon kan säker fixa den utan att blanda in en läkare. Visst känns det lite när dom sticker men det är inget mot hur ont det gör att ha den obehandlad. Stack ju själv hål på min hemma flera gånger efter det sköterskan gjort det första gången och smärtan lättade för varje gång man klämde. Gjorde ont för tillfället men det var det värt. Kom bara ihog att sprita nålen och dränka in bölden med asolsprit ofta och mycket. Satt med en blött tuss på skallen länge efter varje tömning. Du kan ju be din sambo tejpa fast en blöt steril kompress när den är på ryggen, det gick inte för mig när det var på huvudet.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 28 Dec 10:20
    #26

    Japp...skiter i vårdcentralen...fick ju inte komma, hon sa det ju ordagrant. Dom hade bara sk akuttider.

    Jag ska köra med alsolspriten och så får vi väl se.

    Den värken iallafall inte hela tiden, endast då jag kommer åt den. Så nu känner jag inte av den (har ingen bh på mig).

  • ischa
    Äldre 28 Dec 12:31
    #27

    Nu är jag kanske ute och cyklar, men är inte Ipren lite antiinflammatoriskt? Isf kan det kanske vara bra att ta det....
    Förstår att det måste göra skitont! En vanlig liten finne kan ju vara superöm. Tror du ska vänta med att klämma tills du ser om det blir gult på den igen. Har du tur så är allt gegg borta.

  • Anonym (emla)
    Äldre 28 Dec 12:36
    #28

    Köp hem lite emlakräm och sätt på bölden/finnen och stick sen hål igen på bölden. Om du öppnar upp den på det viset så kommer den att läka fortare eftersom du då kan torka av den med asollösning och den får en chans att läka inifrån ut så att säga

  • olpans­familj
    Äldre 28 Dec 12:37
    #29

    ha en bomullstuss indränkt med asolsprit hela tiden. Byt ofta...det torkar ut och dödar bakterier och inom 3 dagar är den borta....om det inte har blivit redan en värre infektion...

  • syd
    Äldre 28 Dec 16:05
    #30

    TS.. hur stor är den och hur "hög" ser det ut som en vanlig finne eller är det bara en böld med rött runtom och hur mycket rött är det?

  • Anonym (böld)
    Äldre 28 Dec 19:01
    #31

    Hej igen, det var jag som skrev att jag stör mej på dom som inte går till doktorn med sin böld.

    Jag menade inget illa med det även om det kanske lät så .

    Jag skrev ju även att jag själv haft bölder som jag tvingats tömma hos en läkare. I mitt fall sprayade dom med kylspray så bölden blev tillfälligt bedövad.

    Det stack till snabbt när dom öppnade bölden men efteråt var det så skönt att det helt klart var värt det. All smärta försvinner på en gång som genom ett trollslag .

    Jag har också dragit mej för att gå till läkare när jag haft en böld men det är bara att förvärra plågan och jag gillar inte att lida i onödan. Ju längre man väntar desto större är ju risken för att det blir inflammerar.

    Läkaren har betydligt bättre redsakap att öppna bölder med så smärtan är inte lika stor som när man försöker klämma den hemma.

    Kan dock förstå att det måste ta fruktansvärt ont att ha en böld på blygdläppen, det är ett känsligt område som är svårt att bedöva.

Svar på tråden Finne som blivit en böld?!