• pump up the jam
    Äldre 5 Jan 18:43
    15685 visningar
    13 svar
    13
    15685

    Opponering på c-uppsats: börjar man alltid med allt positivt och går över till det negativa eller kan man blanda?

    Sitter och förbereder för opponentskap nästa vecka. Det är en uppsats i omvårdnad och jag funderar lite på upplägget. Jag skulle gärna vilja gå igenom uppsatsen från början till slut och beröra de områden där jag har anmärkningar. Jag har på vissa ställen positiv kritik att komma med, på andra ställen har jag frågor och funderingar (mer negativ kritik).

    Kan man varva detta under opponeringen eller brukar man börja med det positiva för att sedan gå över till sågningen?

  • Svar på tråden Opponering på c-uppsats: börjar man alltid med allt positivt och går över till det negativa eller kan man blanda?
  • MajaLi­nnéa
    Äldre 5 Jan 18:45
    #1

    Har för mig att man börjar med det positiva... det brukar nog jag göra i alla fall, och sedan ta kritiken, men man kan ju alltid spara nåt positivt till sist, så att man inte avslutar med kritik och anmärkningar...

  • Äldre 5 Jan 18:47
    #2

    Det finns nog inget bestämt där. Man kan väl blanda om man diskuterar en viss del av uppsatsen och den innehåller både ris och ros.

  • Äldre 5 Jan 18:47
    #3

    Att köra från start till slut är lite tråkigt sade min handledare så min grupp startade med slutsatsen och det uppskattades. Vi började med att tala om vilka slutsatserna var och hur vi tyckte att de stämde gentemot empiri och teori. Sedan gick vi igenom informationsinsamlandet och slutligen teorin.

    Vi slängde bara på positiva grejer i början så författarna som satt i försvarsberedskap tappade fattningen, sedan började vi med den mer intressanta kritiken


    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Noonis
    Äldre 5 Jan 18:49
    #4

    Hej,

    så här har jag lärt mig att göra: börja med något positivt och avsluta med positivit. I princip:

    + - + - + - + (förstår du; plus är pos. o minus neg.), alltså varva. Blir hygglig och trevlig ton och stämning då.

    Tänkt också på att ALLA små detaljer behöver inte tas upp (skrivfel och sånt) utan du kan ta exempel och säga att man kan få lista efteråt. Inte lika kul för alla att sitta och lyssna på alla småfel, om det nu skulle vara så.

    Lycka till!

  • H e l e n a
    Äldre 5 Jan 18:49
    #5

    Jag varvade... Ibland kunde man ju ha både positiva och negativa kommentarer om ex bakgrunden och det skulle bli för "hattigt" att gå igenom uppsatsen två gånger, dvs med positiva resp negativa kommentarer. Jag läste oxå till ssk


    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till älskade Eskil född 070707♥ღ ¸.?°´¯)
  • pump up the jam
    Äldre 5 Jan 18:50
    #6

    Mm... håller med om att det är tråkigt att få från början till slut. Man tappar ju intresset längs vägen som åhörare plus att man då måste försöka räkna ut hur man ska använda tiden som är kvar för att hinna igenom hela.

    Jag tänkte börja med de största sakerna jag har att anmärka på men det måste väl vara ok att ta upp både det som är bra och det som är mindre bra i dessa delar?

  • Ensar
    Äldre 5 Jan 18:50
    #7

    positiva sedan negativa. man ska tänka på helheten och inte på små detaljer

  • trolle­t2
    Äldre 5 Jan 18:51
    #8

    man ska helst inte gå igenom uppsatsen "från början till slut", tycker jag jämt att det tjatas om... Utan snarare hålla sig till centrala teman osv. (typ: hänger frågeställning, teori och metod ihop)

  • pump up the jam
    Äldre 5 Jan 18:52
    #9

    Ok. Så då kan man börja med positiv kritik av arbetet som helhet, sedan gå på de både positiva och negativa delarna, för att avsluta med något positivt igen då

    Och stavfelen och det grammatiska ska jag verkligen inte ta upp för då skulle jag inte hinna med annat.. det är så mycket att jag knappt kan med att markera på alla ställen. Men examinatorn måste väl göra sin del i detta också? Det är väl inte bara jag som ska påpeka alla stavfel?

  • Äldre 5 Jan 18:53
    #10

    Jo, glöm inte bort att det är diskussion kring en uppsats, inte påhopp och försvar

    Meningen är ju att båda parter ska lära sig något kring uppsatsen. Opponenten att man kan forska på olika vis (sällan det författare till två likadana uppsatser som möts), författaren att man kan uppfatta uppsatsen på olika sätt


    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • pump up the jam
    Äldre 5 Jan 18:53
    #11

    Ja, ni har rätt. Ska försöka se till helheten så mycket som möjligt. Men det krävs ju ändå att man går in på mer specifika saker eftersom man håller på i en timma.

  • trolle­t2
    Äldre 5 Jan 18:55
    #12

    stavfel och grammatik brukar man skriva på ett separat dokument som man ger till författaren/författarna efter opponeringen. De behöver man inte ta upp i diskussionen.

  • Schnau­ser
    Äldre 5 Jan 19:00
    #13

    När jag opponerade lämnade opponenterna stavfel och sådant på ett seperat papper till respondenterna (alternativt ge dem utskriften man jobbat med och markeringar) och tog bara upp hur det påverkade arbetet i stort (positivt eller negativt) under själva opponeringen. Vi fick tips om att alltid avsluta positivt.


    Cibi condimentum fames - Hungern är den bästa kryddan
Svar på tråden Opponering på c-uppsats: börjar man alltid med allt positivt och går över till det negativa eller kan man blanda?