• Tildus­1
    Äldre 6 Jan 20:09
    50785 visningar
    18 svar
    18
    50785

    Hård i magen,tips!!!!

    Min dotter har de senaste månaderna varit jätte hård i magen,för ca 2 mån sen så fick en hemorrojd på grund av allt krystandet.
    Hon fick laktulos för att göra avföringen mjuk,men detta vill jag sluta med nu.
    Vill ha lite tips på mat som gör magen(avföringen) mjukare.
    Vad kan det bero på att hon är så hård i magen??
    Någon som har samma problem?? Hur gör ni???

  • Svar på tråden Hård i magen,tips!!!!
  • Äldre 6 Jan 20:10
    #1

    Linfrön eller katrinplommon  

  • Tildus­1
    Äldre 6 Jan 20:22
    #2

    inga fler med hårda magar???

  • Mamma S
    Äldre 6 Jan 20:36
    #3

    Kanske behöver hon någon medicin en tid för att magen inte ska bli för hård? Varför vill du sluta ge henne laktulos?
    Laktulos gör inte avföringen mjukare, men det finns en annan medicin som heter Movicol som gör avföringen mjukare för att den ska bli lättare att få ut och att det inte ska göra ont när barnet bajsar. Just för att slippa hemorojder, analsprickor och annat otrevligt... Finns även en salva man kan smörja med runt analöppningen för att få bukt med små sprickor och för att det inte ska göra ont när hon bajsar.
    Får man inte snabbt ordning på förstoppningen kan det bli en ond cirkel och JÄTTESVÅRT att komma till rätta med! Prata med bvc eller barnläkare tycker jag.

    Till din fråga; dricka mycket, äta mycket frukt och grönt, aprikoser, katrinplommon, inte ge för mycket fibrer då det kan ge förstoppning hos små barn (hur gammal är hon?).

    Jag har själv en dotter på snart fyra år som har en svår förstoppning sedan hon var ett halvår gammal. Vi har nog gått igenom ALLT när det gäller mediciner, lavemang, tarmsköljningar, kostråd osv. Skulle kunna skriva mycket om just förstoppade barn men det blir så långt då... Och just pga egen erfarenhet så tycker jag du ska rådgöra med någon kunnig på området, innan det blir jättejobbigt för din dotter. Fråga gärna om du undrar över något!

  • Tildus­1
    Äldre 6 Jan 20:46
    #4

    Hon är 3 år,hennes läkare sa att vi skulle ta laktulosen i flera månader,men jag e så rädd att det blir vanebildande,e det det???
    Även att hon blir så gasig i magen,magen blir som en ballong.
    Hon äter mycket fullkorn,ska hon inte det eller,e det jag som e dum kanske,för läkaren sa mycket fiberik kost,det är kanske inte samma???
    Är jätte glad om du orkar skriva och ge mycket tips!!!!

  • Tildus­1
    Äldre 6 Jan 20:48
    #5

    Hon är inte förstoppad men bajset är väldigt hårt,små kanin bajs......

  • inoka
    Äldre 6 Jan 20:53
    #6

    Min son är laktoskänslig och är ofta hård i magen..äter därför lakutlos regelbundet.
    Du behöver inte ge laktulos i flera månader för det ska ge resultat men väl i ngr dagar då det mjukar upp i tarmarna.
    Det är stående på boendet jag jobbar på :)
    Det är inte vanebildande däremot är det socker i.

  • Ex ungue leonem
    Äldre 6 Jan 20:54
    #7
    Tildus1 skrev 2008-01-06 20:09:17 följande:
    Min dotter har de senaste månaderna varit jätte hård i magen,för ca 2 mån sen så fick en hemorrojd på grund av allt krystandet.Hon fick laktulos för att göra avföringen mjuk,men detta vill jag sluta med nu.Vill ha lite tips på mat som gör magen(avföringen) mjukare.Vad kan det bero på att hon är så hård i magen??Någon som har samma problem?? Hur gör ni???
    En klick messmör i maten.
    På klon känner man lejonet
  • Tildus­1
    Äldre 6 Jan 20:57
    #8

    INOKA

    Hur märkte du att han var laktoskänslig??
    Jag misstänkte det ett tag, men nu får hon ej ont i magen mer när hon äter och dricker mjölkprodukter.
    Hennes bajs blev bra av laktulosen,ska kanske bara ge det ibland då.......

  • Tildus­1
    Äldre 6 Jan 20:58
    #9

    INOKA

    Hur märkte du att han var laktoskänslig??
    Jag misstänkte det ett tag, men nu får hon ej ont i magen mer när hon äter och dricker mjölkprodukter.
    Hennes bajs blev bra av laktulosen,ska kanske bara ge det ibland då.......

  • inoka
    Äldre 6 Jan 21:06
    #10

    Tildus1:
    Jag märkte det när han var spädbarn. Räckte att jag drack lite mjölk för han skulle bli hysterisk.
    Sen fick han även eksem som man kan få vid laktoskänslighet.
    Han tål det men som mest 2 dl mjölkprodukter.
    Överskrider jag det blir det magen som tar stryk.
    Hör med bvc om du tror det är det.

  • myyran
    Äldre 7 Jan 09:49
    #11

    Hejsan!!Känner igen det där!Har en pojke på snart 3 år som bajsar kanin bajsar typ 7 gånger på en dag om inte mer vissa dagar. Vi provade Lactulos men jag tyckte inte det blev någon skillnad. Han blev även gasig i magen å med gaserna blev han gnälligare(man blir tydligen gasig i magen av lactulos) man kan även bli illamående av det..Han har även nu börjat säga att han har ont i magen. Provade att ge microlax 2 gånger å då kom det avföring för en hel "karl" inte undra på om han har ont i magen då.. Ska till BVC i dag å ta upp problemet.. Annars säger dom att päron även ska va bra om man har trög mage.. Har du fått nån rät sida på om de ska ha fibrer eller inte???? Jag har oxå hört att de ska äta fibrer å dricka mycket! Men det verkar vara lite olika vem man pratar med..Hoppas du får bukt med problemet!!Kram

  • Sunshi­ne79
    Äldre 7 Jan 13:18
    #12

    Hej Tildus 1, min magen har tyvärr också haft problem med magen sedan hon var ca 3 månader....hon har nästan levt på olika sorters medicin , laktulos hade hon i fyra år, movicol är bra...men för bra verkning måste barnet dricka mycke.....villket min dotter inte gör...för ca två veckor sedan blev hon skickad akut till sjukhuset från vårdcentralen p.g.a blind tarmen...men det var inte det istället fick hon vatten lavemang och det var förstoppning...villket hon brukar ha....mjölkprodukter är inte bra när man har problem med magen, fil, yohurt, mjälk...ta bort det, knäckebröd, frukt grönsaker...katrinplommon är bra...men tyvärr...smakar det inte så gott...villket päron gör och är jätte bra...vatten!!!jätte bra, messsmör...eller vanligt smör i maten...det smörjer tarmana...villket är lättare för magen...försök skaffa en fast och lugn tid för ditt barn att gå på toaletten...det kan hjälpa...tyvärr hjälper det inte min lilla så bra...men det hjälper henne bättre än innan...som någon annan sa här man har provat på så mycke...att man kan skriva sidor...svårt att skriva allt här....

  • älsa
    Äldre 7 Jan 13:22
    #13

    En matsked olja varje dag! Gärna linolja så får hon de nyttiga omega 3 fettsyrorna med samt en fungerande mage!
    Inte en dag utan "utsläpp" här sen vi började med detta knep, och det gäller stor som liten här i vår familj.

  • Mamma S
    Äldre 7 Jan 22:04
    #14
    Tildus1 skrev 2008-01-06 20:46:39 följande:
    Hon är 3 år,hennes läkare sa att vi skulle ta laktulosen i flera månader,men jag e så rädd att det blir vanebildande,e det det???Även att hon blir så gasig i magen,magen blir som en ballong.Hon äter mycket fullkorn,ska hon inte det eller,e det jag som e dum kanske,för läkaren sa mycket fiberik kost,det är kanske inte samma???Är jätte glad om du orkar skriva och ge mycket tips!!!!
    Laktulos är inte vanebildande, det enda som kan hända är att den kan få sämre effekt om man tagit den länge, länge i det fallet betyder många år. Så du kan lugnt fortsätta ge henne Laktulos om du tycker den funkar bra! En vanlig bieffekt av Laktulos är gasig mage vilket förstås inte är så kul. Man kan prova att ge något mot gaserna, tex Minifom. Annars finns det andra mediciner mot förstoppning, men man blir tyvärr gasig i magen av många sådana.

    Detta med fibrer då... På tarmterapiavdelningen där jag går med min dotter rekommenderar man att inte ge fullkornsprodukter alls till små barn med förstoppningsbesvär. Det kan enligt dom göra förstoppningen värre. (Fast min dotter äter knäckebröd och havrefras ibland, hon tycker så mycket om det). Men vad hon än äter så gäller det att dricka mycket! Päron är lite lösande, så päronsaft är bra. Det finns katrinplommonjuice att köpa, den är god tycker jag (inte min dotter dock...). Värt att prova. Katrinplommonpuré, aprikospuré, mycket frukt och grönt är bra. Var försiktig med banan, det kan vara stoppande. Om hon gillar banan så försök hitta ordentligt mogna bananer. Var försiktig med mjölkprodukter, yoghurt är dock bra (eftersom det innehåller goda bakterier som är bra för magen) men man behöver ju inte ge så mycket mjölk att dricka.

    Kommer inte på något mer just nu... Det är jättejobbigt med småbarn och krångliga magar... Hoppas det blir bättre snart!
  • Tildus­1
    Äldre 8 Jan 15:25
    #15

    Tack för era svar!!!
    Hon är ju inte förstoppad,hon bajsar varje dag,men det är jätte hårt,och därför kryster hon och hon fick då hemorrojd av allt krystandet!!!
    Därför fick vi laktulosen,men hon sprang då på toa 10 ggr om dagen för hon trodde att hon skulle bajsa,men det var ju gaserna hon fick så ont i magen av. Därför vill jag nu försöka göra magen bättre med maten som medicin om ni förstår vad jag menar!!

    Någon som vet varför vissa barn blir så hemskt hårda i magen??

    Tack igen alla för jätte bra tips!!!!
    Det är synd,men ändå skönt att veta att man inte sitter här själv med problemen!!!!

  • MIAH73
    Äldre 10 Jan 22:50
    #16

    Min son (3år)kniper och kniper för att han inte vill bajsa vilket resulterar i stenhård mage där det är svårt att få ut något. Han minns "säger själv" att när jag var bebis (han var väl ca 1,5år då) gjorde det aj när jag bajsade. Han kommer ihåg en gång som det var så svårt att få ut något så att han gallskrek och blödde efteråt vilket var fruktansvärt. Så för honom har det blivit en låsning där bajsandet är förknippat med något obehagligt. Varje gång han ska bajsa får jag hålla han i handen och han frågar: det gör inte aj? och jag måste påminna honom att han har fått medicin och lova att det inte gör ont. Läkaren har nu ordinerat högre dos lactulos vilket endast hittils resulterat i att han fått gaser och blir aggresiv och slåss när han kniper ännu hårdare för att inte bajsa, suck säger jag bara. Väntar på att läkaren ska höra av sig och se vad som händer härnäst.
    Maria

  • Tildus­1
    Äldre 13 Jan 19:13
    #17

    Vi började att ge henne messmör i gröten,och det resulterade just nu iallafall i en helt perfekt mage!!!!

  • Äldre 23 May 15:45
    #18

    Älsa... ehm... syftar du inte på på 'linfröolja'... linolja är väl en måleriprodukt!??

Svar på tråden Hård i magen,tips!!!!