• Anonym
    Äldre 7 Jan 16:48
    24241 visningar
    25 svar
    25
    24241

    vad tjänar man som telefon försäljare?

    vad tjänar man som telefon försäljare?
    hur är det att ha det jobbet, hur funkar det?

  • Svar på tråden vad tjänar man som telefon försäljare?
  • Anonym
    Äldre 13 Jan 08:38
    #11
    Anonym skrev 2008-01-12 14:05:36 följande:
    Jag får 15000 i grundlön, sen provision Bonus & ob på det.Hamnar minst på 12.500 efter skatt & då är provisionen inte med räknat.Man ska sälja minst 3 om dagen helst. om man komme rupp i över 40/sälj per mån så blir provisionen högre, ligger normalt på 75 men efter dom där 40 så höjs det till 250kr/sälj.man kan alltså komma upp i stora summor om man är en bra säljare.Nackdelen är att ett företag INTE vill ha en som aldrig säljer bra, då brukar dom välja att sparka en ganska snabbt.. så man känner en stor press.Jag är less på jobbet, vill jobba med människor.. men jag har detta så länge!
    satt & räknade lite igår kväll.. jag får alltså 18 000 kr innan skatt. tycker det är helt ok.. fast man sliter ju j*vligt mkt med att vara säljare, mkt press som sagt.

    VART jag jobbar har inte sån stor betydelse, kan väl bara säga såhär att jag jobbar direkt för företaget & säljer mobil.ab/mobiler/bredband/kontantkort & företaget är jätte stort.
    Gissa? :D
  • Anonym
    Äldre 14 Jan 21:43
    #12

    Minst 3sälj/dag. Över 40order/mån= betydligt mycke högre provision.

    Du/ni har ju inte alls höga krav.

    Sålde tidigare Optimal,då gjorde jag i snitt 60order/Vecka.

    Man kan ju undra åt vilket bolag du säljer.

  • Anonym
    Äldre 15 Jan 00:17
    #13
    Anonym skrev 2008-01-14 21:43:19 följande:
    Minst 3sälj/dag. Över 40order/mån= betydligt mycke högre provision.Du/ni har ju inte alls höga krav. Sålde tidigare Optimal,då gjorde jag i snitt 60order/Vecka.Man kan ju undra åt vilket bolag du säljer.
    nej men just pressen man har att sälja, kan ju gå vissa dagar man inte gör det.. eller att det går sämre.. & då mår man ännu sämre för att man inte säljer.. vilket leder till prestations ångest. dom sparkar folk som inte säljer enligt budget efter 3 mån prövotid.
  • Äldre 15 Jan 00:18
    #14

    Vad du tjänar är exakt vad du prestrerar. jag har jobbat som det vissa perioder gick det jätte rba och jag fick ut MKT pengat andra perioder gick det sämre och jag kanske bara fick ut 5000. man kan aldrig var asäker i den branchen aldrig, det är mkt fula grejer som görs avdrag på löner osv utan att man vt om det och se upp för pyramidspel

  • Eelle
    Äldre 15 Jan 00:54
    #15

    jag ska ev börja jobba på företaget Mobilette nån som har erfarenhet av det "säljföretaget"?

  • Anonym (fd säljar­e)
    Äldre 15 Jan 08:19
    #16

    Det är ju så att vissa passar som säljare och andra inte båda jag och min man har jobbat som säljare själv trivdes jag inte med det medans min man fortfarande jobbar som säljare... Han tjänar väldigt bra på det men å andra sidan är han ju en av deras toppsäljare... Han har bara provitions lön och tjänar runt 60tusen i månaden... så visst nog kan man tjäna på att vara säljare men det beror ju också lite på vad man säljer och hur övertygad man låter när man säljer..

  • Milla 85
    Äldre 15 Jan 17:22
    #18
    Eelle skrev 2008-01-15 00:54:37 följande:
    jag ska ev börja jobba på företaget Mobilette nån som har erfarenhet av det "säljföretaget"?
    Mobilett är ett väldigt oseriöst förretag. så börja inte där om du kan väla att inte göra det. i vilken stad ska du börja om du nu börjar?
  • Milla 85
    Äldre 15 Jan 17:22
    #18
    Eelle skrev 2008-01-15 00:54:37 följande:
    jag ska ev börja jobba på företaget Mobilette nån som har erfarenhet av det "säljföretaget"?
    Mobilett är ett väldigt oseriöst förretag. så börja inte där om du kan väla att inte göra det. i vilken stad ska du börja om du nu börjar?
  • Missim­o84
    Äldre 16 Jan 19:48
    #19

    Sóm telefonförsäljare kan du tjäna väldigt lite eller väldigt mycket.
    Jag har arbetat i ca: 4 år med olika typer av telefonjobb. Jag har blivit blåst på min lön av ett oseriöst företag. Men hittar du ett seriöst bolag och lägger manken till att göra ett bra jobb så kan du tjäna ruggit bra. Typ: 35000-60000 i månaden är ingen omöjlighet och du arbetar heltid. Och neeeeej du behöver inte tränga dig på folk och tjata eller bete dig omoraliskt. Gör du det blir folk arga över lag. Att arbeta som telefonförsäljare handlar likamycket om snacket som att LYSSNA. Du hör om kunden är intresserad och varför sitta och tjata på en ointresserad kund?
    Men telefonförsäljning passar inte alla. En del funkar det jättebra för, andra klarar det inte, oftast beror det på attityden och vilken typ av människa du är. Alla människor passar inte som lärare heller, eller hur? Men det är ingen dum idee att testa. Det är väldigt enkelt att få tills vidare anställning, vilket är en fördel. Och fungerar det inte så gör det inte. Men man lär sig en del iallafall. Själv tänker jag inte sluta inom branchen, tror inte att jag kan få ett jobb med bättre betalt om man tänker på den utbildning jag har.

  • Milla 85
    Äldre 16 Jan 19:59
    #20
    Missimo84 skrev 2008-01-16 19:48:56 följande:
    Sóm telefonförsäljare kan du tjäna väldigt lite eller väldigt mycket.Jag har arbetat i ca: 4 år med olika typer av telefonjobb. Jag har blivit blåst på min lön av ett oseriöst företag. Men hittar du ett seriöst bolag och lägger manken till att göra ett bra jobb så kan du tjäna ruggit bra. Typ: 35000-60000 i månaden är ingen omöjlighet och du arbetar heltid. Och neeeeej du behöver inte tränga dig på folk och tjata eller bete dig omoraliskt. Gör du det blir folk arga över lag. Att arbeta som telefonförsäljare handlar likamycket om snacket som att LYSSNA. Du hör om kunden är intresserad och varför sitta och tjata på en ointresserad kund?Men telefonförsäljning passar inte alla. En del funkar det jättebra för, andra klarar det inte, oftast beror det på attityden och vilken typ av människa du är. Alla människor passar inte som lärare heller, eller hur? Men det är ingen dum idee att testa. Det är väldigt enkelt att få tills vidare anställning, vilket är en fördel. Och fungerar det inte så gör det inte. Men man lär sig en del iallafall. Själv tänker jag inte sluta inom branchen, tror inte att jag kan få ett jobb med bättre betalt om man tänker på den utbildning jag har.
    vilka förretag har du jobbat på som varit oserösa? har med råkat ut för det under mina år som telefonförsäljare. jobbade i ca 5 år, både deltid och heltid.
  • Disis
    Äldre 16 Jan 20:08
    #21

    Ska vi se.
    Jag har jobbat som eventsäljare, butikssäljare och telefonförsäljare.

    Telefonförsäljare är det tråkigaste jag har gjort i hela mitt liv. Jag jobbar (har sagt upp mig) för ett väl ansett företag som "rådgivare" (läs. säljare). Branschen i sig är intressant (mäkleri) men jobbet är hur tråkigt som helst. Lönen ligger runt 26000 kr/mån fast. Ingen provision eller dylikt. Inga direkta säljkrav. Bara tävlingar.

  • Milla 85
    Äldre 16 Jan 22:56
    #22

    jobbar som eventsäljare nu och det är grymt kul. har bara provisonslön + traktamete, fast det är en bra provision och inte så svårsålt heller. fast det bästa med jobbet är att jag har trevliga arbetskamrater, får se sverige, tjänstetelefon (fri lur) och tjänstebil. =)

  • Missim­o84
    Äldre 17 Jan 10:35
    #23
    Milla 85 skrev 2008-01-16 19:59:41 följande:
    vilka förretag har du jobbat på som varit oserösa? har med råkat ut för det under mina år som telefonförsäljare. jobbade i ca 5 år, både deltid och heltid.
    Det företag som var "mest"´oseriöst, d.v.s höll inne med hela min lön hette Update Consulting tror jag, det var ett tag sen, men det har gått i konkurs Räcka ut tungan rätt åt dem. Arbetar i sthlm nu o pendlar. Håller med om att det finns trevliga förmåner med jobbet! Dessutom, bara provisions lön är verkligen INTE fy skam. Jag tycker det e bättre med bara provision, då ökar chansen att göra sig en rejäl hacka. Så fort du har fast lön så sänker det din provision, och det är ju i provisionen som de riktiga pengarna ligger i. Om man nu bryr sig om lönen vill säga.
  • Milla 85
    Äldre 18 Jan 16:38
    #24
    Anonym skrev 2008-01-15 00:17:01 följande:
    nej men just pressen man har att sälja, kan ju gå vissa dagar man inte gör det.. eller att det går sämre.. & då mår man ännu sämre för att man inte säljer.. vilket leder till prestations ångest. dom sparkar folk som inte säljer enligt budget efter 3 mån prövotid.
    vilket bolag jobbade du åt?
  • Milla 85
    Äldre 18 Jan 16:38
    #25
    Anonym skrev 2008-01-15 00:17:01 följande:
    nej men just pressen man har att sälja, kan ju gå vissa dagar man inte gör det.. eller att det går sämre.. & då mår man ännu sämre för att man inte säljer.. vilket leder till prestations ångest. dom sparkar folk som inte säljer enligt budget efter 3 mån prövotid.
    vilket bolag jobbade du åt?
Svar på tråden vad tjänar man som telefon försäljare?