• Piggelin85

    Hur räknar dom ut min föräldrapenning?

    Hej!

    Jag är inte Gravid än men planerar att starta bebisverkstad i höst.

    Jag har lite frågor som jag hoppas att nån här kan svara på! :)

    Jag har varit egen företagare i nästan 1½ år, med bara kanske 2-3000kr i inkomst..
    Innan det så var jag anställd heltid i 2½ år.

    Nu har jag sålt mitt företag och ska bli anställd igen.
    3 dagar/vecka på ett jobb + 2 dagar/vecka på ett annat..

    Hur länge måste jag jobba innan jag kan bli gravid?

    Om jag tex bara jobbar 4 månader, blir gravid, jobbar 7 månader till så har jag juh endå inte riktigt jobbat 1 år..Räknar dom endå ut min föräldrapenning på vad jag hade tjänat utifall jag jobbat ett helt år?

    Oj oj krånligt jag har skrivit, hoppas någon förstår vad jag menar, hehe!

  • Svar på tråden Hur räknar dom ut min föräldrapenning?
  • Nuni

    Dom räknar inte 12 månader. Dom räknar på vad du jobbar under 8 månader. Sammanhängande.

    Eftersom du har rätt att gå ner i tid 6 månader innan BF utan att din föräldrapenning ska påverkas av vad du har jobbat "ihop" under dessa 8 månader.

  • Nuni

    Alltså du måste minst ha jobbat 8 månader för att slippa få den minsta ersättningen. Annars tar dom ju lägsta belopp tror jag. Man man kan ju självfallet jobba mer än 8 månader =) Men som sagt minst 8 månader sammanhängande.

  • Piggelin85

    Okej då tror jag att jag förstår..

    Det var en tjej som sa till mej att dom räknar ut föräldrapenningen från att man börja jobba till man blev gravid.
    Inte tills man slutar jobba innan man ska föda..

    Alltså att om man jobbat 8 månader så räkna dom ut den totala summa pengar man tjänat under dom 8 månaderna och delade det på 12 månader, och sen fick man 80% av det..

    Så är det väl inte? :S

  • Piggelin85

    ...även fast man kanske fortsätter jobba 6-7 månader till under graviditeten...

    Förstår du hur jag menar? :)

  • Carisma95

    Uppfyller du 240 dagars-kravet (läs mer här http://www.forsakringskassan.se/fakta/fp_berakning/?page=/privatpers/foralder/barnet_fott/ersattning_fp/index.php ), så kommer de räkna din AKTUELLA lön innan BF. Vanligtvis har man samma lön mellan löneförhöjningarna. Skulle du haft "oregelbunden" lön, räknar de ut en snittlön de sista 6 mån före BF.

    Dvs det du jobbar under graviditeten räknas naturligtvis.


    A stumble may prevent a fall....
  • Piggelin85
    Carisma95 skrev 2008-01-09 10:04:14 följande:
    Uppfyller du 240 dagars-kravet (läs mer här www.forsakringskassan.se/fakta/fp_berakning/.. ), så kommer de räkna din AKTUELLA lön innan BF. Vanligtvis har man samma lön mellan löneförhöjningarna. Skulle du haft "oregelbunden" lön, räknar de ut en snittlön de sista 6 mån före BF.Dvs det du jobbar under graviditeten räknas naturligtvis.
    Okej! :)

    Men det här med 240 dagars-kravet.. jag kommer jobba bara 3 dagar/vecka på det här jobbet, men jag jobbar 2 dagar/vecka på ett annat jobb.. måste man jobba heltid i 240 dagar på ett o samma jobb eller går det bra om man jobbat heltid fast det är uppdelat på 2 jobb?
  • Carisma95
    Piggelin85 skrev 2008-01-09 13:55:04 följande:
    Okej! :)Men det här med 240 dagars-kravet.. jag kommer jobba bara 3 dagar/vecka på det här jobbet, men jag jobbar 2 dagar/vecka på ett annat jobb.. måste man jobba heltid i 240 dagar på ett o samma jobb eller går det bra om man jobbat heltid fast det är uppdelat på 2 jobb?
    Kravet är att man 240 dagar innan BF har rätt till sjukpenning på minst 180:-/dag. Det uppfyller du ju oavsett vilken arb.givare du har.
    A stumble may prevent a fall....
Svar på tråden Hur räknar dom ut min föräldrapenning?