• pyreto­chböna­n0809
    Äldre 9 Jan 11:09
    11613 visningar
    11 svar
    11
    11613

    Problem m ryggen...kiropraktor?

    Är det farligt att gå till kiropraktorn som gravid? Har en som jag brukar gå till när jag får problem eftersom jag har rätt mkt problem m kotor som halkar ur läge osv....


    * ~ * v 13 * ~ *
  • Svar på tråden Problem m ryggen...kiropraktor?
  • Ally2
    Äldre 9 Jan 11:14
    #1

    Hej!
    Det är inte farligt att gå till kiropraktorn när man är gravid. Jag var hos min kiropraktor i veckan är i vecka 17.. hon ville dessutom att jag skulle komma tillbaka innan förlossningen då det kommer att gå lättare om man justerat innan.

  • pyreto­chböna­n0809
    Äldre 9 Jan 11:16
    #2

    Tack för svaret!!! Det finns inga risker ALLS då? Några restriktioner på vad han får göra?


    * ~ * v 13 * ~ *
  • Äldre 9 Jan 11:20
    #3
  • pyreto­chböna­n0809
    Äldre 9 Jan 11:22
    #4

    Tack jesslin!!!


    * ~ * v 13 * ~ *
  • Äldre 9 Jan 11:28
    #5

    varsågod. Jag gick inte som gravid men efter för då låste sig hela bäckenet och ryggen efter en månad. Men eftersom jag hade ont så länge så vågade jag inte helt fullfölja den behandlingen för jag kände mig så skör. var även där förförra sommaren för foglossningen hade gjort hela min ryggrad sned. (dottern född okt 04 foglossning v 16 och har aldrig försvunnit helt)
    Nu är jag i v 17 och det har varit jobbigt länge redan. men jag får se om det blir något besök innan men i alla fall efter.
    Lycka till!


    Sofia fröken busan nummer ett
  • johann­aringe­r
    Äldre 10 Jan 10:36
    #6

    Jag har haft problem med snett bäcken sen jag blev gravid. Jag har tydligen alltid haft snett bäcken med det har inte gjort ont förrän nu. Jag gick till kiropraktorn tre gångerm och sen dess har jag inte haft någon smärta alls. Helt underbart! Jag kan verkligen rekomendera det.

    En bra kiropraktor vet vad man får och inte får göra med en gravid kvinna. Jag fick t.ex ligga på sidan istället för på mage när han behandlade mig.

  • Viggo och pyrets mamma
    Äldre 10 Jan 10:40
    #7

    Enligt min kiropraktior så är det ingen fara så länge kiropraktorn vet om att patienten är garvid så anpassar han/hon behandlingen efter det. Hoppas du får hjälp med dina problem.

  • Äldre 10 Jan 11:14
    #8
    Jag vill varmt rekommendera att gå till en naprapat istället för en kiropraktor!

    Naprapaten har utbildning både i muskler och massage samt skelett och "knäckning".

    Jag går till en som framför allt försöker lösa problemen med att massera och stretcha ut musklerna. (Oftast låser sig skelettet för att musklerna har dragit ihop sig tokigt. Om du då bara knäcker så kommer musklerna dra tillbaka problemet inom några veckor.)

    Om det ändå behövs så knäcker hon loss låsningar.

    Man ska gå regelbundet, ungefär var 6 vecka, om man brukar få problem då och då.

    Undvik att bära barn på höften (då blir ju hela kroppen sned!) eller med ena armen! Skaffa en Ergo-sele eller en lång sjal att pula ner barnet i om barnet vill bli lyft.
  • johann­aringe­r
    Äldre 10 Jan 18:08
    #9

    Min kriopraktor säger att skelettet gör så att musklerna försöker kompensera, och därför krampar och att det är det som gör ont. Så var det tydligen på mig i alla fall. Det är säkert inte alltid så.


    Mums skrev 2008-01-10 11:14:51 följande:
    Jag vill varmt rekommendera att gå till en naprapat istället för en kiropraktor! Naprapaten har utbildning både i muskler och massage samt skelett och "knäckning". Jag går till en som framför allt försöker lösa problemen med att massera och stretcha ut musklerna. (Oftast låser sig skelettet för att musklerna har dragit ihop sig tokigt. Om du då bara knäcker så kommer musklerna dra tillbaka problemet inom några veckor.) Om det ändå behövs så knäcker hon loss låsningar. Man ska gå regelbundet, ungefär var 6 vecka, om man brukar få problem då och då. Undvik att bära barn på höften (då blir ju hela kroppen sned!) eller med ena armen! Skaffa en Ergo-sele eller en lång sjal att pula ner barnet i om barnet vill bli lyft.
  • pyreto­chböna­n0809
    Äldre 10 Jan 19:09
    #10

    Mmmm har hört om naprapater men aldrig gått till någon...Jag har inga problem från graviditeten (än) men har jätteproblem m ländryggen m kotor som hoppar ur läge i tid och otid....Naturligtvis har det hänt NU!


    * ~ * v 13 * ~ *
  • Äldre 3 Nov 11:55
    #11

    Gå till Josefine på Kiropraktokompaniet.se GravidGlad

Svar på tråden Problem m ryggen...kiropraktor?