• camill­imill
    Äldre 9 Jan 14:10
    81751 visningar
    50 svar
    50
    81751

    Navelbråck. Någon som har/haft eller vet hur en op går till? Blir bråcket värre av en ny graviditet?

    Hej.
    Jag fick ett navelbråck under min första graviditet, något som upptäcktes av min mamma (som är barnmorska)10 månader efter förlossningen.

    Jag beslöt då för att kolla upp det i det landsting där jag bor, vilket jag också gjorde. jag vände mig till en gynekolog, som va jäkligt otrevlig och i princip bara sa att "du kan inte förvänta dig att se likadan ut efter som före din graviditet, och om du börjar träna så kommer magmuskulaturen att gå ihop igen, varpå bråcket kommer synas mindre"

    Jag blev ledsen över att inte bli tagen på allvar, men började träna, och allteftersom har jag fått mer och mer ont i mitt bråck. det drar, sticker och vid vissa tillfällen har jag fått trycka tillbaks delar utan (tarmarna?) som liksom vill komma ut ur bråckhålet.

    Jag har tänkt att låta undersöka mig igen, och kontakta kirurgen, som nog är ett bättre forum än gynekologen. Nu har jag dock fått veta att jag är gravid igen. Jag har fått oerhört ont i min navel nu i samband med alla hormoner. det känns lite som när musklerna delade på sig under graviditeten, fast på ett mer obehagligt och stickande sätt.

    Hur som helst. I samband med att jag nu blev gravid, så sökte jag info på internet om navelbråck, men det mesta som går att finna handlar om navelbråck hos nyfödda, och inte hos vuxna kvinnor.
    Jag får ingen information alls om hur en operation går till, mer än att de brukar förstärka bukhinnan (som ju hos de som har navelbråck har gått sönder) med nät.

    Jag undrar hur de går in? Var de lägger snittet? Om de skär ett snitt strax under naveln som fortsätter igenom och strax över naveln, och att dom där delar musklerna och sätter in nätet, eller om det är möjligt att korrigera det hela i samband med ett eventuellt kejsarsnitt?

    Jag har nämligen funderat på om det kanske kan vara bättre att snittas nu, eftersom bråcket blir värre för varje graviditet, och att det förvärras mest i slutet. Om jag då blir snittad två veckor innan istället för att ex gå över två veckor, så gör det en månad i skillnad. Kan de då fixa bråcket i samband med snittet? Är det någon som vet?

    Min dotter vägde 4,1 när hon föddes, och min mage va enorm (finns bild i mitt galleri) och jag förmodar att det finns stor risk att magen kommer att få samma form nu, som sist jag va gravid.
    Jag är jätteorolig inför vad jag ska göra, och huruvida det är direkt olämpligt att jag blir gravid nu innan jag opererat mitt bråck.
    Snälla, är det någon som vet?

  • Svar på tråden Navelbråck. Någon som har/haft eller vet hur en op går till? Blir bråcket värre av en ny graviditet?
  • camill­imill
    Äldre 12 Jan 22:35
    #1

    puffar

  • Forest­a
    Äldre 12 Jan 22:48
    #2

    Jag hade stora besvär med ett mindre navelbråck under min första graviditet, och operation efter förlossning/amning planerades. Av olika anledningar rann det dock ut i sanden, jag hade nämligen inga som helst besvär efter förlossningen... Däremot när jag flera år senare blev gravid igen så befarade jag att bråcket skulle börja besvära mig igen. Men... så blev det inte, trots att jag denna gång fick ett stort barn (4700g) och hade en mage som var gigantisk. Nu väntar jag nummer tre, och har inte heller nu några problem, trots att jag fortfarande kan känna att litet "hål" ovanför naveln.
    Önskar dig lycka till även om jag inte kan ge dig några råd, utan bara dela med mig av mina egna erfarenheter.

  • camill­imill
    Äldre 16 Jan 21:33
    #3

    Tack Foresta, och "puffar"..

  • aldre
    Äldre 20 Feb 09:14
    #4

    Ursäkta sent svar. Jag fick också det med no 1, och blev först rekommenderad av en kirurgläkare att operera det innan jag satsade på en no 2. Samma person berättade att det finns två sätt att operera, antingen syr man ihop hålet med bara ens existerande kött, eller så syr man ihop det mot ett nät. Metoden beror på hur stort det är, vilket de inte riktigt vet förrän de öppnat upp en. Snittet måste vara där naveln är, eftersom det är där de ska laga.

    Kollade dock runt lite och det verkade skilja sig hur man gör, så jag bokade in tid med en annan läkare (också han kirurg), och han sa att det finns inga klara svar. Efter lite diskuterande sa han dock att om det vore han skulle han nog väntat till efter barnafödande, för risken med tarmvred är mycket liten, och risken med att ha opererat in ett nät är att det stramar och gör ont där man sytts ihop med nätet (eftersom nätet är fast och kroppen flexibel). Plus att det finns en risk att bråcket kommer tillbaka vid en nästa graviditet även om det opererats.

    Jag beslutade mig därför att chansa på att det kommer gå bra, så jag opererade mig inte och väntar nu no 2.

    Så, summa summarum, ingen fara att du är gravid. Får du riktigt ont i bråcket ska du åka in, men så länge du kan peta in det igen och det inte gör så ont ska det inte vara någon fara. Och operera dig just nu kommer de inte vilja göra.

    Vad jag fattar kan man inte kombinera det med ett kejsarsnitt heller, för de brukar de ju lägga på andra ställen. Plus att man måste vara sövd för bråckoperation, men man vill inte söva gravida kvinnor. Dessutom får man inte bära tungt efter operationen, och med en lite är inte det alltid så lätt...

    Hoppas detta hjälpte, det är all info jag lyckats få fram!

  • Äldre 20 Feb 23:36
    #5

    Hallå där!

    Min storasyster fick också navelbråck i samband med hennes första graviditet... Har också haft de symtom som du beskriver med stickningar och att hon får "Peta" tillbaka det som kommer ut ur bråckhålet...
    Var tal om att hon skulle operera det efter att dottern Ella föddes men det blev heller inte av...
    Nu väntar hon sitt andra barn och är i v.20, hon besväras till och från av bråcket men det har iaf inte blivit värre...

    Svårt att föreställa mig att det blir värre än det är då magen redan en gång innan varit så uttöjd, så länge du inte har för ont så släpp oron och ta upp ev frågor med din bm!
    Och se till att få ordnat bråcket efter 2:a barnet!

    Grattis till graviditeten och lycka till! Kram Nath

  • camill­imill
    Äldre 21 Feb 14:27
    #6

    Tack så mycket för era svar.
    Jag har pratat med en läkare i samband med första ultraljudet, som konstaterade att det behöver korrigeras efter förlossnigen sen, men att de, precis som ni säger, inte gör något åt det nu under graviditeten.

    Det som dock oroar mig är att jag har jäkla besvär av bråcket som det är nu. Hela magen är helt körig nu under graviditeten, och jag brukar vakna på nätterna av att det känns som att hela maginnehållet är på väg ut genom naveln. Oerhört frustrerande, obehagligt och äckligt.

    Har ni samma problem? Ni som är gravida alltså? Jag fasar ju för hur det kommer att kännas sen när bebisen sparkar just på det där bråckstället. Huu...

  • Äldre 21 Feb 14:35
    #7

    Har också navelbråck som jag inte haft problem med förrän jag nu blev gravid. Drar och sticker precis som du beskriver och när bebben sparkar där är det inte precis skönt men om jag håller handen mot sparkarna känns det mindre. Min BM sa dock att jag kunde behöva ett yttre stöd över bråcket under förlossning och framförallt krystningen, får väl se vad det kan vara för något? Är nu i v40 så förlossningen är förhoppningsvis inte så långt borta nu...
    Hoppas det går bra för dig!

  • Äldre 21 Feb 17:46
    #8

    Har inte haft navelbråck under graviditeten, opererades för det när jag var runt 9, men kan berätta hur mitt ärr ser ut om det är intressant. Det är ett tunt böjt ärr som ligger som en leende mun under naveln, ser lite skoj ut. Förut var det en liten prick över verje slutkant, så det såg ut som ögon, naveln näsa och ärret mun.

  • tjorvi­g
    Äldre 22 Feb 16:12
    #9

    Jag är i vecka 18, och har också navelbråck. Fick det efter något av dom äldre barnen men har inte känt av det på länge. Men nu när jag spydde som mest ploppa det fram "aj aj" det gör ont. Senaste veckan har det blivit värre,jag tycker att så fort jag ätit får jag ont. Funderar på hur ont kan man få när magen blir ännustörre? Finns något man kan ha runt magen för att hålla in tarmen. Brukar ligga på mage för att trycka tillbaka, men det går ju inte snart mer.
    Kan man bli sjukskriven för det, om det blir för besvärande?

  • Cidi78
    Äldre 22 Feb 16:33
    #10

    Hej!

    Jag har precis opererat mig för navelbråck. De öppnar uppsom en halvmåne runt nedre delen av naveln. Ser inte för snyggt ut men vad ska man göra. Mitt navelbråck sprack och det blev akut operation (hade ont när jag tog på naveln och så var det lite vätska i naveln). Jag vet inte om det är en bra operation om du är gravid då de tippar en och fyller buken med någon vätska som gör att tarmarna flyttar på sig lite så läkarna kommer åt. De sätter ett nät och sen syr de ihop och tippar upp dig igen. Därav kan man få riktigt ont i ryggen och nacken.... tyvärr talar inte läkarna om detta innan utan det fick man ta reda på själv efteråt.

    Åk till vårdcentralen eller akuten och kolla så det inte har brustit och så kolla även om du får göra en sådan operation när du är gravid. Lycka till med allt!!!

Svar på tråden Navelbråck. Någon som har/haft eller vet hur en op går till? Blir bråcket värre av en ny graviditet?