• Snoxie
    Äldre 9 Jan 15:42
    21806 visningar
    295 svar
    295
    21806

    Bara bröst i simhallen?

    Läste den här artikeln på Aftonbladet och vill höra lite åsikter...

    Personligen förstår jag inte varför man skulle vilja visa brösten i simhallen??

    http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1594708.ab


    ~ Våran lilla groda blev en prins 060131 ~
  • Svar på tråden Bara bröst i simhallen?
  • pummsa­n
    Äldre 11 Jan 13:51

    men betyder det att det snart är dags för männen att hänga ut snasarna på badet?

  • Matheu­s mamma
    Äldre 11 Jan 14:06
    danstina skrev 2008-01-11 13:49:37 följande:
    Vilken intressant tråd! Den är som lite i två läger; de som tycker att brösten är naturliga och tillhör kvinnan själv och de som anser att brösten är en sexuell sak som är till för männens välbefinnande och hjälpmedel för stånd. Jag ömsom skrattar ömsom tycker synd om en del av er. Vad jobbigt det måste vara att klä sig utifrån (vad man tror är) mannens behov.
    Jag tror mest du feltolkar folk, jag känner inte igen mej i någon av dina beskrivningar iallafalll.
    Sarahs lyx och lantblogg
  • Eva och Nadjas mamma
    Äldre 11 Jan 15:31
    danstina skrev 2008-01-11 13:49:37 följande:
    Vilken intressant tråd! Den är som lite i två läger; de som tycker att brösten är naturliga och tillhör kvinnan själv och de som anser att brösten är en sexuell sak som är till för männens välbefinnande och hjälpmedel för stånd. Jag ömsom skrattar ömsom tycker synd om en del av er. Vad jobbigt det måste vara att klä sig utifrån (vad man tror är) mannens behov.
    Tror också att du har lite tolkningssvårigheter. Vilken kategori tillhör jag?
    Och vilken kategori har våra könsorgen enligt dig?
  • Äldre 11 Jan 15:50

    Nu har jag i stort sett inga bröst själv, så huruvida en baddräkt/bikini är bekväm för storbystade kan jag inte uttala mig om.

    Jag har lite svårt att formulera mig när det kommer till sådana här frågor, det känns lite som att det finns två olika läger när det kommer till den politiskt korrekta åsikten, och sen tycker jag att den personliga åsikten ofta nedvärderas. Vad jag menar är, den politiskt korrekta åsikten år oftast en åsikt (vacker tanke) som skulle fungera i en utopi, där vi alla människor fungerade, tänkte, kände på ungefär samma sätt. Men vi är ju alla väldigt olika, det finns snuskgubbar och en hel del snuskgummor också, sen finns det en majoritet i mitten som inte bryr sig och en del som skulle känna sig kränkta.

    Jag bryr mig inte i andra kvinnors bröst, och jag bryr mig inte i andra mäns snoppar. Jag bryr mig inte kvinnors nakna bröst i omklädningsrummet eller duschen på badhuset, men jag ser själva badhuset som en offentlig plats, och jag tycker det skulle vara lite underligt och obehagligt med barbystade kvinnor på en offentlig plats, lika obehagligt som det skulle vara med en man i stringkalsonger i badet.

    Jag är feminist, självklart vill jag att det ska vara lika villkor och regler för alla i samhället, och det här vore ju i sådana fall en superenkel fråga om det var så att alla människor var lika. Men det är vi ju inte. Män ser inte ut som kvinnor, vi är två olika kön och därmed olika på vissa punkter, sen är vi även olika personligheter på det så det är ju omöjligt att ta fram förhållningsregler som passar alla.

    De kvinnor som känner sig bekväma med att bada nakna/halvnakna ska ha frihet att kunna göra det, precis som män som vill bada nakna ska ha frihet att göra det. Men jag tycker det visas dåplig respekt för oss som inte vill det. Vi får väl göra som med nudiststränderna och införa vissa tider på badhuset då det är fritt fram för nakenbad och sen tider för oss som inte vill bada nakna och inte heller se andra bada nakna. Det är väl mest rättvist? Har vi inte visat hänsyn till så många som möjligt då? Det är väl bra regler om det nu visar sig att det finns en stor grupp svenska kvinnor som känner behov av att bada utan överdel.

  • A med A och R
    Äldre 11 Jan 15:53
    Miniminou skrev 2008-01-11 15:50:01 följande:
    Nu har jag i stort sett inga bröst själv, så huruvida en baddräkt/bikini är bekväm för storbystade kan jag inte uttala mig om.Jag har lite svårt att formulera mig när det kommer till sådana här frågor, det känns lite som att det finns två olika läger när det kommer till den politiskt korrekta åsikten, och sen tycker jag att den personliga åsikten ofta nedvärderas. Vad jag menar är, den politiskt korrekta åsikten år oftast en åsikt (vacker tanke) som skulle fungera i en utopi, där vi alla människor fungerade, tänkte, kände på ungefär samma sätt. Men vi är ju alla väldigt olika, det finns snuskgubbar och en hel del snuskgummor också, sen finns det en majoritet i mitten som inte bryr sig och en del som skulle känna sig kränkta. Jag bryr mig inte i andra kvinnors bröst, och jag bryr mig inte i andra mäns snoppar. Jag bryr mig inte kvinnors nakna bröst i omklädningsrummet eller duschen på badhuset, men jag ser själva badhuset som en offentlig plats, och jag tycker det skulle vara lite underligt och obehagligt med barbystade kvinnor på en offentlig plats, lika obehagligt som det skulle vara med en man i stringkalsonger i badet.Jag är feminist, självklart vill jag att det ska vara lika villkor och regler för alla i samhället, och det här vore ju i sådana fall en superenkel fråga om det var så att alla människor var lika. Men det är vi ju inte. Män ser inte ut som kvinnor, vi är två olika kön och därmed olika på vissa punkter, sen är vi även olika personligheter på det så det är ju omöjligt att ta fram förhållningsregler som passar alla. De kvinnor som känner sig bekväma med att bada nakna/halvnakna ska ha frihet att kunna göra det, precis som män som vill bada nakna ska ha frihet att göra det. Men jag tycker det visas dåplig respekt för oss som inte vill det. Vi får väl göra som med nudiststränderna och införa vissa tider på badhuset då det är fritt fram för nakenbad och sen tider för oss som inte vill bada nakna och inte heller se andra bada nakna. Det är väl mest rättvist? Har vi inte visat hänsyn till så många som möjligt då? Det är väl bra regler om det nu visar sig att det finns en stor grupp svenska kvinnor som känner behov av att bada utan överdel.
    Vad är det för behov egentligen?? Att visa upp sig?
    Nä, det slutar väl med att man får bada med ongan i badkaret hemma.
    Vänta inte på den stora lyckan, så att du missar den lilla!
  • Matheu­s mamma
    Äldre 11 Jan 16:04

    Miniminou; Jag tycker det var bra skrivet!


    Sarahs lyx och lantblogg
  • A med A och R
    Äldre 11 Jan 19:43
    pummsan skrev 2008-01-11 13:51:51 följande:
    men betyder det att det snart är dags för männen att hänga ut snasarna på badet?
    Det undrar jag också.
    Vänta inte på den stora lyckan, så att du missar den lilla!
  • nimma
    Äldre 11 Jan 21:26

    Jag är så jäkla trött så kommer antagligen skriva helt virrigt, och inte orkar jag läsa ikapp tråden heller.. Men jag förstår liksom inte grejen? Varför är ett par bröst så uppretande? Varför är nakenhet så laddat? Vad spelar det för roll vad andra människor väljer att göra så länge det inte skadar någon? Varför orkar folk bry sig?

    Jag gissar att de flesta kan tänka sig duscha i omklädningsrummen med nakna kvinnor, basta i bastun på damavdelningen med nakna kvinnor, men INTE bada med barbröstade? Varför? Har det nått att göra med att männen och ser dessa bröst? Har det med kvinnors självförtroende att göra?

    Det bör också sägas att sexualiseringen av kvinnobröst är kulturell och inget annat. Finns kulturer där kvinnor går med brösten nakna hela tiden och inte får männen kåtdille för det? Finns kulturer där kvinnor ej får bära långbyxor då det anses vara för avklätt.

    Finns gubb-bröst som kan hänga lika mycket som kvinnobröst men dom är tydligen ok att få flyta omrking i bassängen? Nä, jag hajar verkligen inte

    Känns ganska enkelt för mig, vill man visa brösten gör man det, vill man inte gör man det inte

  • Äldre 11 Jan 23:34

    ande skriver:
    Kan vi inte få vara fredade ens på badhuset utan att måsta visa upp oss för varandra. För i mina ögon så hittar jag ingen annan förklaring än att man vill öka kvinnoförtrycket genom att tillåta detta.

    Jo du får vara precis som DU vill, ingen kommer någonsin att tvinga dig bada mer eller mindre naken. Men som nimma skriver, hur klarar du av duschen och bastun om du inte tål nakenheten. Ser ni bättre ut när ni är bara kvinnor eller kvinnoförtrycket gör sig påmint där också.

    Att alla ska få göra det de vill är för mig självklart. Denna fråga har inte väckts av några siliconstinna tonårstjejer, utan av ganska vanliga tjejer. Kanske lite för att väcka debatt, men säkert också för att de som vill ska kunna göra just som de vill.

    Personligen så tycker jag att tjejer och killar som opererar sig bara slösar sina pengar fel. Dock ropar jag inte på förbud för det...

    Så länge vi får göra det som känns bra för oss själva mår vi bäst, allt så länge vi håller oss till lagen.

  • smah
    Äldre 14 Jan 02:35
    nimma skrev 2008-01-11 21:26:31 följande:
    Finns kulturer där kvinnor går med brösten nakna hela tiden och inte får männen kåtdille för det?
    En kompis var nyligen i Etiopien och där finns det bla. en stam där kvinnorna går barbröstade och detta anses vara helt normalt. Det första som alla de svenska turistgubbarna började göra var att hålla på och kommentera och poängsätta kvinnornas bröst. Detta tycker jag tydligt visar att vi lever i en ganska sexistisk kultur...frågan är om vi vill ha det så?
  • smah
    Äldre 14 Jan 02:36
    danstina skrev 2008-01-11 13:49:37 följande:
    Vilken intressant tråd! Den är som lite i två läger; de som tycker att brösten är naturliga och tillhör kvinnan själv och de som anser att brösten är en sexuell sak som är till för männens välbefinnande och hjälpmedel för stånd. Jag ömsom skrattar ömsom tycker synd om en del av er. Vad jobbigt det måste vara att klä sig utifrån (vad man tror är) mannens behov.
    haha klockren:D
  • Äldre 14 Jan 16:18

    Jag funderade bara lite på det där med argumentet "barbröstade kvinnor i afrika", men är det inte så att de flesta kulturer har egna varianter av vad som är attraktivt och sexualiserat, så även fast det i en kultur är normalt med bara bröst så anses rumpan, håret, fötter, halsen osv vara den "attraktiva kroppsdelen"? Sen får man inte glömma könsstympningskulturen i många (afrikanska)kulturer, så de kanske inte är några förebilder trots allt? Det var bara en tanke.

  • Mellvi­s
    Äldre 14 Jan 16:28

    Hoppas att alla gamla tanter har hört detta, gå och bada med stringtrosor och utan bh,(själv är jag 60+ och ska snart gå och bada)

    Snart kan väl männen bara ha en strumpa för snoppen och låta pungen hänga utanför.

  • Marie Curie
    Äldre 14 Jan 16:59
    Mellvis skrev 2008-01-14 16:28:00 följande:
    Hoppas att alla gamla tanter har hört detta, gå och bada med stringtrosor och utan bh
    Aha! Menar du alltså att det egentligen handlar om att det finns så många osexiga människor, som helst ska skyla sin kropp så mycket det går, så att andra slipper äcklas av dem?
  • Äldre 14 Jan 17:35
    Mellvis skrev 2008-01-14 16:28:00 följande:
    Hoppas att alla gamla tanter har hört detta, gå och bada med stringtrosor och utan bh,(själv är jag 60+ och ska snart gå och bada) Snart kan väl männen bara ha en strumpa för snoppen och låta pungen hänga utanför.


    MarieCurie: Jag tror Mellvis var ironisk
Svar på tråden Bara bröst i simhallen?