• Anonym (ledse­n)
    Äldre 11 Jan 17:15
    64748 visningar
    167 svar
    167
    64748

    Åkt fast för rattfylla! Vad händer nu?

    Jag hoppas denna tråd ligger rätt nu..
    Idag så krockade min pojkvän, han körde ner en lyktstolpe och ett staket. När dom precis krockat så försökte dom att få tag i polisen som inte kunde komma eller något. Iaf så fick dom hjälp att få upp bilen på vägen och dom tog sig därifrån. Tydligen så ringde någon som såg detta polisen för dom stod och väntade på min pojkvän nånstans längs vägen. Polisen stannade honom och han fick blåsa, då visade det sig att han hade 1.6 i promille! Min kille blev jätte chockad då han inte trodde att han hade någon alkohol kvar i blodet eftersom han kände sig helt normal. Vilket jag inte förstår då han stank alkohol när han kom hit.. Allt hände nånstans mellan 10 och 14 idag. Han kom hem till mig nu vid halv fem och luktar fortfarande.. Jag är så besviken och ledsen just nu

    Han har fått indraget körkort. Det är de enda jag vet. Är det någon som vet vad bötern kan ligga på ungefär?
    Vad kommer hända nu, hur lång tid kommer detta att ta? Kommer han att kunna få fängelse?
    Jag är så orolig då vi ska ha barn i juni och detta var verkligen inte vad vi behövde just nu..
    Tacksam för svar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-11 17:17:40:

    Han drack bara igår kväll så han drack inget på morgonen innan han körde bil, därför trodde han att han inte skulle ha någon alkohol kvar i blodet!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-15 12:19

    Han berättade för mig att han slutade dricka vid en 1 på natten och sen gick dom och la sig. Han fick blåsa för polisen vid 12 nästa dag.

    Jag vet inte hur jag ska förklara för er att jag faktiskt litar på min pojkvän och jag vet att han inte skulle ljuga för mig om att han slutade dricka vid 1 den natten. Varför? Han "får" dricka för mig även om jag inte kan eller vill dricka så gör det mig inget att han gör det. Vi har så mycket bakom oss och jag vet hur han dricker och hur mycket han kan dricka! Jag har väl själv sett det. Jag kan säga att jag vet att han inte ljög för mig om när han slutade dricka. Tyvärr kan jag inte förklara varför jag är så säker för de har med hela vårat förhållande att göra osv. Jag litar på honom!

    Innan jag blev gravid så drack vi båda ofta. Jag är ingen stordrickare när jag dricker utan slutar när jag känner att jag inte orkar mer/vill ha mer. Han däremot kan dricka nästan hur mycket som helst när han väl dricker.

    Nu efter att jag blev gravid har han knappt vart ute så jag vill inte säga att han har problem med alkoholen nu, alltså att han dricker ofta och jämt. MEN han kan dricka jävligt mycket när han väl dricker. Han har en egen lägenhet när han går i skolan. Då händer det att han dricker ibland men han brukar inte dricka mängder då utan mer ta några öl. Men denna gången blev det alldeles för mycket, det sa hans själv.

    Men han drack däremot ganska ofta innan vi träffades. Men som sagt så har han knappt druckit sen jag blev gravid. Ville bara försöka förklara det iaf.

    Så är det såå tråkigt att höra från er vilken dålig människa han är osv.. Tror ni inte att jag förstår vilket misstag han gjort och vad som kunnat hända osv? Jag behöver verkligen inte få det förklarat för det vet jag nog ganska bra själv!

    Han är en underbar pojkvän och en underbar människa. Men att detta hände var såklart jävligt dumt gjort av han och ett stort misstag.

  • Svar på tråden Åkt fast för rattfylla! Vad händer nu?
  • Trajsa­n
    Äldre 18 Jan 08:25

    Anonym (26aug) skrev 2008-01-18 08:19:24 följande:


    Fel fel FEL. finns flera fall som jag skrev innan. Min kompis tex!!!!
    Han otroligt svårt att tänka mig att det stämmer det du säger.
    Isf så är det varken dokumenterat utav åklagare eller dommare eftersom det inte finns något sådant dokumenterat fall.
    Håller med om att det är sjukt, för om fallet är så som du säger så har vi STORA brister i vårat rättssystem
  • Anonym (joho 2)
    Äldre 18 Jan 11:13

    Finns ett fall till. Han körde ner samma saker som ts kille gjorde, staket osv. Riktigt full var han och det var inget "dagen efter" utan samma dag. Och han slapp fängelse. Visserligen blev han av med ett öga, gommen, och fick ligga nersövd i 3 månader för att han var så pass skadad. Halva ansiktet är förstört och luktsinne och allt.
    Men han fick ut pengar på sin försäkring osv. Tror det var typ 2002 eller 2003...


    Trajsan skrev 2008-01-18 07:57:56 följande:
    Tyvärr säger lagen annat när rattfyllan betraktas som grov. 1.6 PM är grovrattfylla. Som jag skrev tidigare så finns det bara 1 dokumenterat fall i sverige sedan -95 som slapp fängelse och det var under väldigt komplicerat. Mycket medicin, depritioner, tvång, panikångest med mera.Så, grov rattfylla = Fängelse.
  • Anonym (Erik)
    Äldre 18 Jan 11:37

    jovisst kan man slippa fängelse.Jag själv var så jävla idiotisk att jag körde rattfull för 4 år sedan.Det var första dagen på semestern i juli,och jag skulle ut med mina polare och fira semestern hade börjat.Jag drack FÖR mycket den kvällen,slutade dricka vid 3-tiden på morgonen.Gick sedan och la mig för att sova i bilen,vaknade vid 5 -tiden på morgonen och fick för mig att köra hem.Efter halva vägen så tappade jag kontrollen över bilen och körde rakt ner i diket,efter att både postlåder och vägmärken var nerkörda.det här var mitt ute på landet men ändå så upptäckte polisen mig och jag fick blåsa.Det visade 1,4 promille och jag fick komma med till polisstationen.mitt straff blev efter rättegången:indraget körkort i 12 månader,40 timmars samhällstjänst och villkorlig dom i 2 år.så visst finns det vi som slapp fängelse trots grov rattfylla,även om jag vet att jag var värd att sitta i fängelse.Efter den gången har jag inte druckit en droppe alkohol

  • Anonym
    Äldre 18 Jan 11:46

    TS var glad att detta hände nu, innan barnet är fött.
    Många som åker fast för rattfylla tänker till och lär sig en läxa.
    Hoppas han har ångset och tänker till nästa gång han tar en sup.
    Alla bör veta att man inte kör dagen efter en fest. Men men, skadan är redan skedd, så nu kan ni bara vara glada att inget värra hände.
    Och det bästa man kan möta när man kör i fyllan är polisen. Tänk på det!

  • Anonym
    Äldre 18 Jan 14:48

    En kompis pojkvän fick indraget körkort, samtal m terapeut samt fotboja (!) 3 mån, inga utgående samtal fick ringas heller.

  • Anonym (26aug­)
    Äldre 18 Jan 21:47
    Trajsan skrev 2008-01-18 08:25:46 följande:
    Anonym (26aug) skrev 2008-01-18 08:19:24 följande: Han otroligt svårt att tänka mig att det stämmer det du säger.Isf så är det varken dokumenterat utav åklagare eller dommare eftersom det inte finns något sådant dokumenterat fall.Håller med om att det är sjukt, för om fallet är så som du säger så har vi STORA brister i vårat rättssystem

    men snälla du jag ljuger inte, kolla kommentaren anonym (erik) skrev. det e ju i princip samma sak bara d att han hade körkort och det hade inte min vän. dom uppgifterna du har fått måste du ha tolkat fel eller vara helt galna.


    självklart är hon dömd av en dommare annars skulle hon ju inte få ett straff som den här gången var sammhällstjänst. 
    Här berättar jag mina vänners personliga erfarenheter och du tror mig inte? det är iaf ren fakta. 

  • mitten­avapri­l
    Äldre 19 Jan 17:44

    Jag är jurist och är en nörd för fakta. Om du säger att det bara finns ett fall dokumenterat så undrar jag hur du fått fram den informationen. Har du kollat alla tingsrätter i Sverige? (Nyfiken)


    Trajsan skrev 2008-01-18 08:25:46 följande:
    Anonym (26aug) skrev 2008-01-18 08:19:24 följande:
    Han otroligt svårt att tänka mig att det stämmer det du säger.Isf så är det varken dokumenterat utav åklagare eller dommare eftersom det inte finns något sådant dokumenterat fall.Håller med om att det är sjukt, för om fallet är så som du säger så har vi STORA brister i vårat rättssystem
  • Anonym
    Äldre 19 Jan 20:06
    Trajsan skrev 2008-01-18 08:00:51 följande:
    Anonym (26aug) skrev 2008-01-17 20:45:44 följande:
    Av vad jag har fått höra i både en rättssal och vad jag fått lära mig i skolan då jag läser juridik så finns det inga sådana fall. Personen ifråga måste ha ljugit för dig om sin PM-Halt för att verkfa "tuff" utav någon anledning. Finns ingen åklagare i hela Sverige som skulle lämna ut körkortet dagen efter till personen som kört rattfull. Det är ren och skär lögn
    JAg vart av me körkortet 2 mån fängelse .. fick straff o brev hem om Indraget körkort 2 ÅR efter händelsen .. Ja har på papper att ja ha INDRAGET körkort men körkortet ha ja kvar i plånboken så .. lite illa tycker ja att få köra efter en grovrattfylla 2 ÅR efter PRICKFRITT , sen ska de komma o ta det o ja ska ta om hela skiten . OK självklart ska ja ha mitt straff men kune väl dragit in det för att dsen få tebax då .. ja fick ju endå köra så läng tid iaf ...
    LITEN MISS KANSKE ...
  • Anonym
    Äldre 19 Jan 20:10
    Anonym skrev 2008-01-19 20:06:22 följande:
    JAg vart av me körkortet 2 mån fängelse .. fick straff o brev hem om Indraget körkort 2 ÅR efter händelsen .. Ja har på papper att ja ha INDRAGET körkort men körkortet ha ja kvar i plånboken så .. lite illa tycker ja att få köra efter en grovrattfylla 2 ÅR efter PRICKFRITT , sen ska de komma o ta det o ja ska ta om hela skiten . OK självklart ska ja ha mitt straff men kune väl dragit in det för att dsen få tebax då .. ja fick ju endå köra så läng tid iaf ... LITEN MISS KANSKE ...
    Jag hade 1.92 i promille
  • Anonym (26aug­)
    Äldre 20 Jan 10:53
    mittenavapril skrev 2008-01-19 17:44:02 följande:
    Jag är jurist och är en nörd för fakta. Om du säger att det bara finns ett fall dokumenterat så undrar jag hur du fått fram den informationen. Har du kollat alla tingsrätter i Sverige? (Nyfiken)

    vet inte varför det blir så i det här forumet men när man ska citera någon så kommer fel anv. namn upp. Dom senaste citaten är skrivna av Trajsan inte mig.
     

    alltså dom påståenden att det bara finns ett fall dokumenterat sen -95.....

    vet alltså inte vart hon har fått sin fakta ifrån.

  • Ex ungue leonem
    Äldre 20 Jan 11:02
    TS!
    Vad vill du ha för svar/kommentarer på din tråd?
    På klon känner man lejonet
  • Anonym
    Äldre 20 Jan 12:10

    Torskade med 2.54 promille. Fick bara böter o lite bannor. Indraget kort i 18 månader.
    Vad jag skulle behövt då var ju en behandling, nu gick det några år till innan jag fattade att jag va alkoholist o åkte på behandling.

    Nu har jag vart nykter i TVÅ år!!

  • Äldre 20 Jan 14:53
    Anonym skrev 2008-01-20 12:10:55 följande:
    Torskade med 2.54 promille. Fick bara böter o lite bannor. Indraget kort i 18 månader.Vad jag skulle behövt då var ju en behandling, nu gick det några år till innan jag fattade att jag va alkoholist o åkte på behandling.Nu har jag vart nykter i TVÅ år!!

    Oj 2,54


    Grattis till två nyktra år!


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Anonym
    Äldre 20 Jan 16:52
    Muminski skrev 2008-01-20 14:53:14 följande:
    Oj 2,54 Grattis till två nyktra år!
    Tack Kaiza!!!
  • Anonym
    Äldre 23 Jan 16:40
    Anonym skrev 2008-01-20 16:52:36 följande:
    Tack Kaiza!!!
    grattis varit nykter själv 1 o ett halvt hade 1,92 promille
  • Äldre 24 Jan 22:27

    Hej ts,

    Orkar inte läsa alla inlägg, tänkte bara svara på en av dina frågor som jag såg att du hade.

    Grovt rattfylleri, som ju det här är fråga om, är ett så kallat artbrott som lagstiftaren ser extra strängt på, utgångspunkten är därför att påföljden skall vara fängelse.

    Är man under 21 år skall dock rätten ta hänsyn till detta vid val av påföljd och skall i högre utsträckning undvika att utdöma ett fängelsestraff.

    Under alla omständigheter kommer han att få betala 500 kr till brottsofferfonden, det får man alltid göra om det finns fängelse i straffskalan.

    I övrigt tror jag att nog att tidigare inlägg besvarat dina frågor. (Jag jobbar inom domstolen och sitter på flera rattfyllerimål varje vecka.)

    Lycka till.

  • Anonym
    Äldre 7 Mar 05:41

    hej ts min sambo blev oxå dömd för rattfylla han hade 2.16 promille hade även stulit en bil. han fick 2 månader fängelse (fick fotboja ist) och blev av med körkortet 18 månader (fick alkolås ist) i 2 år så att han kunde fortsätta köra bil då det behövdes för att ta sig till jobbet men han fick bekosta det själv och allt som allt gick det på över 80.000.

Svar på tråden Åkt fast för rattfylla! Vad händer nu?