• Lilla V
    Äldre 14 Jan 15:49
    174439 visningar
    37 svar
    37
    174439

    Vad hjälper mot ont i magen på spädbarn?

    Min lilla tjej verkar ha ont i magen till o från hela dygnet. Ibland får hon panikskrik-attacker. Speciellt nattetid har hon svårt att sova. Jag tycker det är så hemskt att se henne ha ont.
    När hon ändå sover eller är "nöjd" håller hon nästan hela tiden på att trycka, dra ihop sig och ha sig så ansiktet blir helt rött.
    Hon pruttar en del. Vi har provat:

    Försöka få henne att svälja mindre luft
    Rapa efter maten
    Minifom
    Bära på mage

    + Ska prova sempers magdroppar

    Men det verkar som dessa grejer hjälper marginellt.
    Nån som har erfarenhet av Semperdropparna? Jag e lite skeptisk...

    Hur länge brukar spädbarn ha de här problemen? Är det flera månader? KÄnns otroligt jobbigt och vi får knappt nån sömn.

    Har ni några huskurer eller knep som verkligen funkar?

  • Svar på tråden Vad hjälper mot ont i magen på spädbarn?
  • Solske­nsmor
    Äldre 14 Jan 15:52
    #2

    Har du prövat att massera magen? På sjukvardsradgivningen.nu finns det schema att följa.

  • Cocco
    Äldre 14 Jan 15:58
    #3

    Vi fick tipset på BB att vända bebisen när man bär den så att den får magen mot armen och ansikten ner mot marken. Trycket på magen ska tydligen hjälpa tarmarna att komma igång lite.

  • alsesa­ni
    Äldre 14 Jan 16:02
    #4

    Ett av barnen hade väldiga problem med magen.

    En av sjuksköterskorna gick ofta runt med honom. Det som lugnade hans mage var att lägga barnet på en filt. Håll upp benen mot magen och liksom vira in bebisen så i filten, så att filten håller upp benen. Sen är det bara att bära.

    Det vet man ju själv när man har ont i magen, så lägger man sig helst ner med benen tryckta mot magen.

    Och magmassage varje dag.

    När man ibland testat precis allt och absolut inget annat fungerade fick vi ibland tempa honom. Alltså hjälpa bajset ut med en febertermometer.

  • Glittr­ax
    Äldre 14 Jan 16:03
    #5

    måste få säga att jag trodde inte heller på sempers magdroppar men nu har min lilla tjej som är 10 veckor tagit dom i 12 dagar och efter en vecka tyckte jag att hon blev en annan bebis!
    hon har inte alls längre de där långa skrikpanikattackerna som du beskriver att din dotter åxå har! hon pruttar mindre och är mkt gladare! Glad

    på bvc hade dom inte hört talas om dessa droppar.. jag rådfrågade med dom om man kunde kombinera med minifom och det var inga problem! tycker du kan testa.. visst de är dyra, 179 kr.. men jag tyckte det var värt ett försök.. och jag vet inte om det är dropparna men det har blivit en drägligare tillvaro för dottern och oss förä'ldrar åxå!

    Från att dottern jämt vaknat en gång per natt..(vilket inte alls varit så jobbigt, utan vi har varit överlyckliga över det) så sover hon nu sen en vecka tillbaka runt 8-9 timmar i sträck!!  en tillfällighet bara? eller är det dropparna? ja inte vet jag?!

  • Äldre 14 Jan 16:05
    #6

    Det enda som hjälpte för vår son var akupunktur. Jag rekommenderar det å det varmaste. Det enda jag ångrar är att vi inte provade det tidigare än vi gjorde.

  • lillab­ella
    Äldre 14 Jan 16:06
    #7

    jag använder både minifom och sempers magdroppar och det funkar bra på min lilla tjej. annars kan man ju ge akupunktur,hört en del som blivit hjälpta av det. kamomillte sägs oxå hjälpa.

    lycka till

  • Catrii­in
    Äldre 14 Jan 16:10
    #8

    Jag hade mycket ont i magen och kolik när jag var liten och min mamma har sagt att det enda ställningen jag kunde sova i var när hon låg med uppdragna knän och lade mig "dubbelvikt" över, alltså med magen mot hennes knän, och sedan överkroppen ner mot hennes underben, och benen på andra sidan...

  • Glittr­ax
    Äldre 14 Jan 16:10
    #9

    jo på bvc sa dom att det oftast går över efter några månader.. våran tjej har haft detta sen hon var en månad och är nu 2,5 månad.. bara att hoppas att det blir helt bra snart...det går över! bara att försöka stå ut.. men jag vet hur jobbigt det är att inte känna sig utsövd en enda dag.. ammar du dottern? jag ger henne ersättning, och ibland tog min sambo henne på nätterna så jag fick sova en hel natt jag med... jag hade inte orkat annars...
     
    hade önskat att jag fick tips om semperdropparna lite tidigare bara så dottern sluppit haft så ont..

  • Lilla V
    Äldre 14 Jan 16:21
    #10

    ja det verkar bra! Men det är svårt att få tag på va? Det finns inte inom landstinget va jag förstår. Ska va en specialmottagning för barn väl?


    Någon skrev 2008-01-14 16:05:21 följande:
    Det enda som hjälpte för vår son var akupunktur. Jag rekommenderar det å det varmaste. Det enda jag ångrar är att vi inte provade det tidigare än vi gjorde.
  • Lilla V
    Äldre 14 Jan 16:24
    #11

    Så dropparna hjälper tycker du?

    Jo jag ammar dottern, och mn sambo jobbar nu så han måste sova. Men på helgen har vi hjälpts åt lite mer, då har vi gett lite ersättning på natten så jag fått sova några timmar.

    Usch va jobbigt detta e!


    Glittrax skrev 2008-01-14 16:10:39 följande:
    jo på bvc sa dom att det oftast går över efter några månader.. våran tjej har haft detta sen hon var en månad och är nu 2,5 månad.. bara att hoppas att det blir helt bra snart...det går över! bara att försöka stå ut.. men jag vet hur jobbigt det är att inte känna sig utsövd en enda dag.. ammar du dottern? jag ger henne ersättning, och ibland tog min sambo henne på nätterna så jag fick sova en hel natt jag med... jag hade inte orkat annars... hade önskat att jag fick tips om semperdropparna lite tidigare bara så dottern sluppit haft så ont..
Svar på tråden Vad hjälper mot ont i magen på spädbarn?