• Lilla V
    Äldre 14 Jan 15:49
    174334 visningar
    37 svar
    37
    174334

    Vad hjälper mot ont i magen på spädbarn?

    Min lilla tjej verkar ha ont i magen till o från hela dygnet. Ibland får hon panikskrik-attacker. Speciellt nattetid har hon svårt att sova. Jag tycker det är så hemskt att se henne ha ont.
    När hon ändå sover eller är "nöjd" håller hon nästan hela tiden på att trycka, dra ihop sig och ha sig så ansiktet blir helt rött.
    Hon pruttar en del. Vi har provat:

    Försöka få henne att svälja mindre luft
    Rapa efter maten
    Minifom
    Bära på mage

    + Ska prova sempers magdroppar

    Men det verkar som dessa grejer hjälper marginellt.
    Nån som har erfarenhet av Semperdropparna? Jag e lite skeptisk...

    Hur länge brukar spädbarn ha de här problemen? Är det flera månader? KÄnns otroligt jobbigt och vi får knappt nån sömn.

    Har ni några huskurer eller knep som verkligen funkar?

  • Svar på tråden Vad hjälper mot ont i magen på spädbarn?
  • 3 Barnsm­amma 06 09 11
    Äldre 14 Jan 22:32
    #22

    Har inte läst tråden utan bara ts.

    Det som hjälpte min son var att utesluta alla mjöklprodukter. Så jag uteslöt det och då blev han en glad och nöjd bebis. Ät inte choklad för det brukar också ge magknip. Vi gav även minifoam droppar.
    Använder ni flaska eller bara ammar? Om flaska så använd dr browns flaska den förhindrar att dom sväljer mkt luft.

    Lycka till!

  • Jonna8­5
    Äldre 14 Jan 22:32
    #23

    jag har exat samma prb som dig.. Jag ger ersättning till min son som är snart en månad och han har potroliga magknip och är väldigt hård i magen,jag fick tipset av min Bm att man ska lägga i en tesked messmör två gånger om dagen och de har fungerat jätte bra för oss.. :).. hoppas de blir bättre..

  • 3 Barnsm­amma 06 09 11
    Äldre 14 Jan 22:36
    #24
    babyone skrev 2008-01-14 22:28:26 följande:
    jag ger min son fänkålste o kamomillte, ska vara bra för kolik barn... han får dricka lite innan jag ger honom ersättning, sen ger jag minifom, semper magdroppar o en kolikmedicin som jag fått utskrivet av läkaren... dicykloverin... nåt sånt heter den...
    Men är det inte mamman som ska dricka det innan barnet ammar???
  • Roslag­en123
    Äldre 14 Jan 22:47
    #25

    många barn får magknip av Sempers ersättning men tål Nestles NAN bättre. Mjölken i NAN är mer spjälkad/nedbruten än i Semp; Den liknar modersmjölk mer. Så om ditt barn får ont av Semp, prova att byta till NAN.

  • babyon­e
    Äldre 15 Jan 19:17
    #26

    jo visst kan mamman dricka det om hon ammar, men eftersom jag inte ammar så ger jag honom det direkt...

  • blå himmel
    Äldre 15 Jan 19:34
    #27

    Min son mådde jätteilla av minifom, och kräktes typ hela tiden så vi köpte sempers magdroppar och tycker att de gör undervärk. Efter att vi började med dem för en månad sedan ungefär har han haft ont i magen högst 3 gånger, kanske 10 minuter högst, jämfört med varje kväll i 40 minuter till 1,5 timmar förut.

  • Jonnys tjej
    Äldre 15 Jan 19:37
    #28

    Hur har det gått med magonten?? Hoppas Semper dropparna hjälper, det kan förstås ta några dagar innan dom hjälper!

    Min lillkille har magknip nattetid men skriker inte.. ska pröva minifom oxå min BM säger man kan ta både och..

  • linhen
    Äldre 15 Jan 19:46
    #29

    Nu har inte jag läst tråden men min lösning har alltid varit mera mat och särskilt på kvällen innan de lägger sig.

  • Ysanne
    Äldre 31 Aug 07:52
    #30

    Har läst i genom forumet och kan säga att jag känner igen symtomerna.. Fast undrar en sak.. Då era barn har haft ont i magen har de även haft problem med att bajsa? Min lilla tjej har inte gjort det på 2 dagar nu. Är det värt att testa magdropparna ni pratade på eller har ni något annat förslag?

  • Diesel­mom
    Äldre 31 Aug 09:42
    #31
    Ysanne skrev 2010-08-31 07:52:52 följande:
    Har läst i genom forumet och kan säga att jag känner igen symtomerna.. Fast undrar en sak.. Då era barn har haft ont i magen har de även haft problem med att bajsa? Min lilla tjej har inte gjort det på 2 dagar nu. Är det värt att testa magdropparna ni pratade på eller har ni något annat förslag?
    När min lille har magont och inte bajsat på ett tag så tar vi fram våra Windi pruttventiler. Det fungerar kanonbra och han blir såå glad direkt efteråt Glad Ett 10-pack kostar ca 149kr och det är engångsventiler MEN om du tvättar dem och kokar efter varje användning så håller de ju ett bra tag! Flört
  • densis­temohi­kanen
    Äldre 31 Aug 10:38
    #32

    Om du ammar sa drick  fänkålste som du gör sahar:
    Koka upp 1 liter vatten med ca 8-10 teskedar  fänkålsfrön. Lat koka ca 10min och sila av. Låt svalna och drick ca 1-1.5 liter per dag. Detta hjälpte min lillkille! Det tar inte bort koliken helt och hållet men lindrar mycket.

  • Äldre 31 Aug 11:11
    #33

    Min svärmor gav min dotter aniste och det tyckte jag hjälpte men när hon var mellan 3-4 månader så hade hon inte så ont i magen längre.

  • Äldre 6 Feb 16:58
    #34

    Hur vet man att bebisen har ont i magen? Min tjej är tre veckor gammal och har sovit bra på nätterna fram tills för några dagar sedan. Tidigare vaknade hon mellan varannan och var fjärde timme för att äta, men var alltid på gott humör och somnade efter en kvartt, tjugo minuter vid bröstet. Nu sista dagarna har hon sovit som en kratta i någranätter, med en bra natt mellan varje dålig natt. När vi lägger henne i sängen vid midnatt (hon liggwr i vagnen eller i famnen och sover på dagarna och vi vuxna lägger oss för natten ganska sent så det har passat bra att vi byter till pyjamas och nattblöja mellan 24 och 01.) blir hon jätteledsen. Vanligen brukar hon somna vid bröstet, men nu ligger hon bara och knorrar. Suger och signalerar att hon vill äta ( pickar och nosar) och tar några snutt, men släpper sedan och skriker. När man bär henne kan hon vara tyst en stund, men börjar snart skrika igen. Hon har inte långdragna skrikattacker, utan det kommer i stötar. Hon vrålskriker några sekunder, upp till en minut, men blir tyst när man tar upp henne. Att hon ligger på rygg och jag ligger jättenära bredvid hjälper inte så det verkar inte som om det bara är närhetsbehov och snuttbehov heller. Ibland kan hon somna ytligt, sova några minuter men vaknar och blir ledsen. I natt har hon varit vaken i princip oavbrutet från 23 till 05. Hon somnade vid bröstet och jag kunde försiktigt lägga henne i sin säng (som står som en sidovagn vid min säng så vi är nära hela tiden). När jag vaknade vid elva på förmiddagen har hon typ lyckats halvt vända sig på tvären i sängen, så hon verkar ite ha sovit lugnt heller. Hon hickar mycket och pruttar ofta ofta. Jag helammar och ibland könns det som om hon sväljer en del luft under korta stunder när hon liksom försöker "starta" bröstet. I början av hennes korta liv bajsade hon typ varje timme, men sista dagarna har hon inte alls bajsat lika ofta. I morse var nattblöjan nästan bara kissig tex. Jag helammar,så hon borde inte vara förstoppad väl? Har hört att det är normalt att bebisar ibland bajsar mer sällan då de tar till sig så mycket av bröstmjölken att det helt enkelt inte blir så mycket kvar att bajsa ut, stämmer det? Låter det här som magknip eller är det någon utvecklingsfas eller nåt? Misstänker magknip eftersom hon vill snutta hela tiden, de brukar väl kunna förväxla magknip med hunger har jag för mig? Tips på åtgärd, någon.?

  • Äldre 6 Feb 20:43
    #35
    Magmassage (kolla på www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Spadbarnsmassage-vid-kolik/) Bära i bärsjal i grodställning medbenen updragna Sitt på en pilatesboll och studsa lite (se till att huvudet hålls stadigt). Det hjälper barnet att rapa ordentligt och att slappna av vilket fick mitt barn att skrika mindre om kvällarna.
    För oss var det punkt 2 och 3 som hjälpte, gärna i kombination. Plötsligt en dag blev det mycket bättre, då var barnet 2,5 månad och det hysteriska kvällsvrålandet upphörde. Håll ut, det blir bättre!
  • Äldre 7 Feb 11:18
    #36

    min lilla hade samma problem, det löstes med magmassage 2 ggr/dag, sempers magdroppar och att endast amma liggande (helammar) har även tänkt på vad jag själv stoppar i munnen och undviker sånt som känns som gasmat :)

  • Äldre 21 Mar 09:58
    #37
    Gå gärna in på min hemsida för tips om kolik
Svar på tråden Vad hjälper mot ont i magen på spädbarn?