• Äldre 17 Jan 01:54
    577500 visningar
    37 svar
    37
    577500

    Bra huskurer mot hosta?!

    Nån som har något bra tips mot hosta, kan inte sova pga av att jag hosta hela tiden. Blir tokig snart..

  • Svar på tråden Bra huskurer mot hosta?!
  • Äldre 17 Jan 23:13
    #11

    Toclase har utgått ur apotekets sortiment. Jag är morfinallergiker och tål därför inte Coccilana och det enda som funkat förut har varit Toclase i kombination med Molipect, men nu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på för de hade inget substitut. *suck* Får väl snart testa min farmors gamla recept på grötomslag *ryser* om inte detta ger sig.

  • Äldre 17 Jan 23:25
    #12

    1.Värm mjölk och ha i lite smör och honung. Sen an du ta ex: kökshandduk eller ngt annat ,blöta den i kall vatten och ha den runt halsen.Det hjälper vid rethosta.

    2. Ett bra huskur vid förkylning och hosta är att koka upp vatten och låta anis och fänkål
    dra i 5-10 minuter. Tillsätt honung och drick flera gånger
    om dagen.

  • Äldre 18 Jan 05:34
    #13

    Jaha, så siter man här igen efter ännu en hotnatt. Sover typ 1 1/2 timme vakna av hostan och sen tar det 1 timme innan jag kan somna igen för att vakna 1 1/2 timme senare. Funderar starkt på att ringa doktorn idag, går på knäna nu och jag orkar inte mer.

    Men tack för alla tips! Sitter och dricker te just nu, hoppas det lindrar lite så jag kan få nån timmes sömn till innan det är dax att åka till jobbet.

  • Äldre 18 Jan 05:44
    #14

    Nånting som funkar jättebra på mig när jag har hosta är att jag häller upp ett glas med saft (det ska vara saft som innehåller socker, alltså inte fun light eller liknande) och värmer det i micron tills saften blir varm och dricker sen upp det. Är rätt så äckligt men det funkar kanon på mig.

  • Äldre 18 Jan 05:47
    #15

    ska ta en blöt kökshanduk och gå och lägga mig en stund, för varmt te verkade in hjälpa särskilt mycket. Kliar ff lika mycket i halsen.

  • Rönne
    Äldre 18 Jan 12:14
    #16
    +1

    Riven ingefära, koka i 5 minuter och sen ska det intas och där kommer det svåra. Ju mer koncentrerat det är desto svårare är det. Är du en luttrad snapsdrickare så går det nog bra. Rensar verkligen upp tycker jag.

    Annars späd med vatten och ha i honung och/eller citron för smakens och de välgörande egenskapernas skull. Citron tar bort slem och är bakteriedödande vilket också honungen är.

    Krya på dig!

  • Kanina
    Äldre 7 Dec 04:23
    #17

    har testat honung... håller på dör här men den hjälper INTE. Huuur ska man hålla sig till apoteket öppnar imorgon.. suck :(

  • Äldre 7 Dec 05:55
    #18

    Jag ser att jag tipsade om Noskapin i den här tråden för närmare tre år sedan... Jag kan ju berätta vad som hänt sedan dess.

    Historik: Jag har sedan jag var liten (mamma tror det beror på att jag hade hemskt långdragen kikhosta som liksom lämnade ärr i halsen eller något...?) haft jobbiga host-perioder, ungefär två per år. Det har börjat med ont i halsen och förkylning, sedan gått över i rethosta som hängt sig kvar i flera veckor, även efter att jag i övrigt blivit så frisk att jag kunnat gå till skola/jobb. Det har räckt med temperaturomslag (gå in/ut) för att jag skulle få världens hostattack. Alltså sådär att folk börjar vända sig om + att jag tappar luften och blir röd i ögonen (givetvis kom dessa hostattacker även vid andra tillfällen). Dessutom har jag ju hostat hela nätterna, sådär att det känns som om hjärnan lossnar från sina fästen och ögonen är på väg att ploppa ut).

    Iallafall, jag tror det var våren 2008 som jag ringde vårdcentralen och frågade om det inte fanns något starkare, receptbelagt mot hosta. Först ljög sjuksköterskan och sa att det inte fanns, men sedan gick hon med på att be en läkare skriva ut Cocillana. Jag hittar inte på när jag säger att Cocillana (typ) förändrat mitt liv!
    Jag tar en halv dos till natten när jag är hostig, vilket gör dels att jag inte behöver hosta sönder mig på natten, dels att sjukdomen läker ut snabbare. Sedan jag började med Cocillana har jag INTE HAFT någon såndär hemsk hostperiod! Visst har jag börjat hosta, men då har jag tagit en liten dos Cocillana en eller två nätter - sen har det gått över av sig själv! Helt fantastiskt.

    Mitt tips mot långvarig rethosta är alltså att skaffa en ordentlig hostmedicin
    Annars: sitt upp. Drick te. Bit ihop Ät inget som är slembildande. Befinn dig inte i torra miljöer. Gå helst inte ut (det blir så jobbigt när man kommer in igen). 

  • Äldre 5 Jun 00:24
    #19

    Chokladbollar!!!

    Recept finns på havregrynspaketet!

  • Äldre 5 Jun 00:26
    #20
    Honeybunny skrev 2012-06-05 00:24:28 följande:
    Chokladbollar!!!

    Recept finns på havregrynspaketet!



    Då menar jag mot torr rethosta.....
Svar på tråden Bra huskurer mot hosta?!