• åsa197­9
    Äldre 24 Jan 12:31
    37596 visningar
    52 svar
    52
    37596

    HJÄLP! När jag skriver text flyttar markören sig och börjar skriva på ett annat ställe?

    HJÄLP!!
    När jag eller sambon skriver en text på datorn så kan markören helt plötsligt byta rad uppåt i texten eller hoppa bak tre fyra ord så att man börjar skriva där istället?

    Detta är mycket irriterande då man måste flytta tillbaks den och radera och skriva om det som blivit fel!

    Vad beror detta på? Är det något fel på datorn eller är det en inställning?

    Det händer aldrig när jag använder en annan dator.

  • Svar på tråden HJÄLP! När jag skriver text flyttar markören sig och börjar skriva på ett annat ställe?
  • Äldre 3 Jul 00:48
    #41

    Jga har uplevt det på känsliga laptops med tochpad. Touchpaden kan ibland känna av på yttersidorna av laptopen också. Dvs lång utanför själva markeringen för touchpaden. Kolla nästa gång om markören för musen (utan att du klickat) befinner sig där du råkar börja skriva. För mig har det alltid varit så. Använder alltid touchpaden och ibland när musen där inte rör sig, provar jag att ta bort händerna/handlederna från datorn helt och bara flytta med fingrarna på touchapden. Då fungerar det. Så jag tror att lapotparna ibland kan vara känsliga för touch ute på kanterna också... 

  • Äldre 3 Jul 00:52
    #42

    Jag har samma problem på min laptop. Touchpaden är avaktiverad men lik förbannat hoppar markören plötsligt någon annanstans!!

  • Äldre 26 Nov 06:19
    #43

    Samma fel här - med en ASUS laptop - UTAN touchpad. Värst är det när jag skriver på internet.
    Har Avast antivirus. No problems där

  • Äldre 26 Nov 07:19
    #44

    Det finns flera olika typer av touchpaneler, vissa är känsligare än andra. Vissa paneler funkar genom pansarglas.

    Jag har en lös touchpad från Logitech som ibland reagerar bara man är en bit över paden.

  • Äldre 31 Jan 17:20
    #45

    Och jag har en Toshiba laptop med samma problem. Jag har bara märkt det i Words, aldrig i mail eller på nätet. Jag har haft fyra olika laptops tidigare av olika märken, bl a en Fujitsu-Siemens, och detta har aldrig hänt på nån av dem. Är bombsäker på att jag aldrig nuddar vid touchplatten eller knapparna. Och jag hade haft datorn i över två år innan det hände första gången. Nu händer det så gott som varje gång jag skriver i Word.

  • Äldre 20 Nov 13:21
    #46

    Har också Toshiba Sattellite Pro laptop och är otroligt irriterad på problemet med en hoppande markör som dessutom raderar hel a eller delar av texten i t.ex. mejlkonversationer. Har inte hittat någon åtgärd för att få bort detta sjukt dåliga beteende. Men jag vet att man kan ersätta styrplattan med en riktig musen, och visst fungerar det! Men ska det verkligen vara nödvändigt? Grundproblemet med den den nervösa markören som sopar bort min dyrtid med att ha skrivit något som bara försvann. Aldrig mer Toshiba datorer!
    <Jag rekommenderar -
    Satsa på en Apple produkt istället, med logik som människor tänker! Du får faktiskt vad du betalar för!

  • Äldre 20 Nov 15:10
    #47
    Toshiba touchpad revisited! Inaktivera styrplattan!
    Ett provisorium blir som tidigare sagts, att ansluta en traditionell mus!
    I Windows 7 Pro fungerar det enl. följande; 
    1/ Klicka på Windowssymbolen 2/ Kontrollpanelen, 3/ Mus 4/ Avancerat 5/ Klicka blåtonad funktionsknapp längre ner på rutan markerad Avancerade funktionsinställningar 6/ välj Övrigt  7/ Vid ruta tre - USB anslutning - bocka för 
    ?inaktivera styrplattan?.
     Då regerar den anslutna musen helt ohotad över touchpadden!
  • Äldre 20 Nov 15:24
    #48

    Prova att uppdatera drivrutinen för din touchpad.

    Det finns annars ett program som ska lösa problemet som heter touchfreeze, det är dock inget jag har testat eller kan gå i god för utan jag läste bara om det här:
    www.techulator.com/resources/4845-cursor-jumping-laptops-with-touchpad.aspx

  • Äldre 12 Jul 22:44
    #49

    När jag läste i denna tråd om problemet - som jag själv har upplevt dagligen - gick jag in på inställningar i Windows 10 under enheter (bluetooth, skrivare, mus) och stängde under "mus" av "Scrolla innehållet i inaktiva fönster etc". Och se nu fungerar det helt annorlunda.

  • Äldre 12 Jul 22:45
    #50

    Det ska tilläggas att jag inte använder mus.

  • Äldre 12 Jul 23:01
    #51

    Jag kopplade också bort bluetoothpåslaget och då fungerar det ännu bättre - tack för alla tips!

  • Äldre 12 Jul 23:10
    #52

     


    Vi får se vad det betyder att jag har ändrat känsligheten på pekplattan från mest känslig till medelhög. Verkar som det blir bättre ? helt klart!

Svar på tråden HJÄLP! När jag skriver text flyttar markören sig och börjar skriva på ett annat ställe?