• olzzon
    Äldre 1 Feb 12:54
    7684 visningar
    7 svar
    7
    7684

    Vad kostade ert CE-kort????

    Sitter och försöker få mig ett CE-kort

    finns en utbildning på arbetsförmedlingen jag vill gå, men krävs att jag får ett företag att skriva på ett papper som ger mig garanterat jobb i 6 månader efter.
    Inte hittat nån som vill detta

    Så nu börjar jag kolla upp vad det skulle kosta mig att skaffa det själv.

    Hittat ett ställe där jag bor.
    Om jag nu räknat rätt så skulle det gå på 21 800:-
    då är det 20körlektioner på 60min inräknade där.

    Är det oki, eller borde man ta fler lektioner.

    Vill ha lite att gå på.

    Ge gärna massa förslag.

  • Svar på tråden Vad kostade ert CE-kort????
  • Äldre 1 Feb 14:06
    #1
  • Äldre 1 Feb 14:08
    #2

    Oj. Gick iväg lite väl fort detdär inlägget.

    Tänkte bara kolla med dig, har du C körkort?
    För som jag förstått det på VV's hemsida så måste man ha C körkort innan man tar CE, och det blir ju en sjujävla massa pengar
    Jag vill nämnligen också ha CE behörighet, men det går ju inte om man måste ha C först. Blir lite väl dyrt för mig då..

  • Guteni­sse
    Äldre 1 Feb 15:55
    #3

    Vet inte hur det är med kravet på C för att ta CE, men C-kort kostar inte många kronor att ta - krävs väldigt få körlektioner, förutsatt att man har B-kort :)

    Att köra enkelbil är egentligen som att köra en väldigt stor personbil, med lite annorlunda växellåda :)
    Backning är det lättaste av allt - mycket lättare än med personbil.

    Backning med släp är dock en helt annan femma, men backproven på uppkörningen är inte så svåra. Dock krävs det att man lär sig backa ordentligt, för annars blir man inte långlivad på ett åkeri.

  • Äldre 1 Feb 16:01
    #4

    Har du kollat på Komvux?
    Ang att ta ett C körkort är inte så enkelt. Det är 3 delprov på det. Körning, backning & funktionsbeskrivning.

    CE är precis likadant som C. Ang backning med släp är ex en 3 vägskorsning som man ska klara på 10 min.

  • Äldre 1 Feb 16:04
    #5

    Gick in på din sida och kolla det lite.
    Sökt till Komvux i Hstd. Är dock inte säker om yrkesprogrammet kommer finnas kvar. För det höll på att ryka när jag gick där.
    Sök nu till HT.

  • Guteni­sse
    Äldre 2 Feb 08:49
    #6

    www.korkortsportalen.se hittar du nog all information du behöver.

    Det står bland annat att det krävs C-kort för att CE :/

    Men jag envisas med att påstå att det inte är alls svårt att ta C-kort! Det svåraste är teorin, men den måste du ju kunna för att ta CE och det är ju ändå inte kärnfysik det handlar om :)

    Det svåra blir CE. Att köra rakt fram är inte så märkvärdigt utan det är backningen som är ett rent helvete i början, men med tanke på att ytterst få lastbilschaufförer (mig själv inräknad) är kärnfysiker eller liknande, så förstår du nog att det inte är en omöjlighet att lära sig :)

    På sidorna 10 och 11 på www20.vv.se/vvfs/pdf/2005nr111.pdf hittar du dom olika manöverproverna som du kan få på uppkörningen för CE.
    Lägg märke till att det är ganska generösa marginaler, så det är inte alls omöjligt!
    Du kommer råka ut för betydligt värre ställen när du väl börjar jobba som lastbilschaufför, men det är ett senare bekymmer ;)

  • Pellep­ennan
    Äldre 3 Feb 14:25
    #7

    Håller själv på att ta C/CE nu. Lätt eller svårt, ja det beror nog på personen i fråga. De flesta hos oss ligger på 20-30 pass för C.
    Jag går en vuxenutbildning och det kostar mig endast Csn lånet.

Svar på tråden Vad kostade ert CE-kort????