• Äldre 1 Feb 14:22
    12697 visningar
    10 svar
    10
    12697

    Tips till liten lägenhet

    Jag ska flytta till en liten hyres etta i helgen. Någon som har bra tips på att få en liten lägenhet att kännas stor? Hur bör jag möblera osv? Någon som har bilder på sitt lilla hem?

  • Svar på tråden Tips till liten lägenhet
  • Nilsso­n1
    Äldre 1 Feb 19:47
    #1

    Vill oxå veta !:)

    Hur stor e din ?

  • Äldre 1 Feb 19:49
    #2

    jag hade en pytte etta innan först hade jag trykt in säng och soffa och alllt.. men köpte vi en bäddsoffa när jag träffa sambon.. den var på 19.6 kvadratmeter.

    Om man har en sovalkov så kan man hänga nåt snyggt tyg ivägen så man slipper se sängen typ.

  • lillan 89
    Äldre 1 Feb 22:21
    #3

    Jag bor i en liten etta och har alldeles för mkt möbler.
    Men ska köpa bäddsoffa istället för att ha både säng och soffa. Det tar upp mycket plats.
    Sen ska jag ha ett väggmonterat bord som man kan fälla upp och ner och stolar till. Antingen vanliga eller klappstolar så man kan ställa undan dom ifall man vill ha mer utrymme när det inte används.
    Ska också kolla ifall det finns någon slags upphängning till Tvn, men tror nog min är för stor.

    Du kan också sätta upp hyllor högt på väggen, t ex LACK från IKEA. Så kan du ha korgar eller fina lådor. Det är jättesmart tycker jag.
    Det har jag på ena väggen.

    Har du ljusa textiler, matta kuddar gardiner osv. så känns rummet lite större och luftigare ljusa tapeter!

    Sök på compact living på google.se så får du lite tips! Det har jag gjort och tycker att det var väldigt bra!

    Det är allt jag kommer på just nu.

    Lycka till

  • Äldre 1 Feb 22:34
    #4

    Klassikern är väl att utnyttja väggarna, och att bygga på höjden.

    Hyllor ovanför dörrhål kan man få undan en del saker på annars "död yta".

    "Våningsäng", finns utrymmet under för förvaring, kontor eller kanske soffan?

    Vägghängt bord eller ännu hellre slagbord. Går att ta fram och slå upp 2 klaffar och få ett "stort" bord vart helst man önskar vid speciella tillfällen.

    Soffbord - självklart hylla under bordet, eller kanske bord med låda i?

    Smått= lätt roligt, så lådor, korgar och annat att ha alla miljoner prylar i (om man har förkärlek till mycket saker)

    Liten lägenhet, ofta liten hall. Skoskåp så man inte förhindrar framkomligheten lika mycket som 35 cm utstickande skoställ.

  • Äldre 2 Feb 08:55
    #5

    Jag kommer ha en etta på 38,5kvm. det är ett "riktigt" kök där det rymms bord med stolar. Jag kommer ta med soffan, fotpall, matta, soffbord, en byrå och kökbord och stolar från gamla lägenheten. Resten ska jag köpa nytt.

    Jag funderar på en 120cm säng, vad tror ni om det? Jag har ingen sovalkov.. Känns så liutet med en 90. Sedan behöver jag förvaring. Jag funderar på att köpa en lite skänk till köket och vitrin till vardgasrummet + en tv-bänk. Men det kanske känns för trångt.

    I köket kommer det vara vita tapeter så ljust. I hallen vita tapeter med en brunmönstrad fond. Lite halvmörkt/ljust. I vardagsrummet ljusgråa tapeter ocvh en mörkgrå fond. Också halvljust/halvmörkt. Jag gillar träslaget ek och vill gärna ha ek/ekfaner i lägenheten, eller är det bäst att satsa på vita möbler?

  • javala­dy
    Äldre 2 Feb 13:54
    #6

    Tänk kubik istället för kvadrat!

    Som någon skrev ovan - bygg på höjden.

    Hörde/läste om någon som köpte ett hyfsat förvaringsskåp och ställde som sängbotten och sen lade madrassen ovanpå - då blir det ju förvaring under sängen.

  • Nilsso­n1
    Äldre 2 Feb 15:06
    #7

    Jag ska flytta till en etta på 33 kvm..har ingen sovalkov..men kommer att dela av sov delen med hjälp av tyg, Jag kommer nog att inreda så d blir ett litet vardagsrum å liten matbordsdel..samt sovrum..genom att dela av. Det kommer bli trångt..men men..vad gör man inte ?

  • Äldre 2 Feb 18:36
    #8

    Jag har tankar på att dela av vardagsrum och sovrum med hjälp av tyg. Men samtidigt oroar jag mig för att det bara kommer kännas mindre då.

  • ict
    Äldre 2 Feb 19:35
    #9

    Försök att ha ganska ljusa färger på tyg, möbler o väggar. Det storar upp en del.

  • Höstso­len
    Äldre 2 May 19:51
    #10

    Hejsan.

    I min gamla lägenhet (35kvm) fick jag plats med dubbelsäng, en tresitts soffa och en tvåsitts. Kokvrå, så jag åt i "vardagsrummet". Sen en lång smal TV - bänk till musiken. Jag hade det inte speciellt trångt utan fock plats med massa. Det hade blivit hur snyggt som helst med vita väggar och ekmöbler, precis det jag föredrar. :)

Svar på tråden Tips till liten lägenhet