• Äldre 7 Feb 10:15
    10423 visningar
    6 svar
    6
    10423

    magnetröntgen farligt??

    Hej,

    Jag har precis plussat och blev naturligtvis jätteglad över det!

    Jag vet när jag hade ägglossning så vi har en bra koll på när det skedde.

    Det vi blev lite oroliga för var att tre dagar innan min ägglossning var min man och magnetröntgade ryggen. Kan detta ha skadat spermierna på något sätt?

    Verkar lite långsökt men man vet ju aldrig....det rekommenderas ju att inte röntgas när man är gravid...

    Ska prata med min BM så fort jag har beställt tid men tänkte att någon kanske hade någon erfarenhet av magnetröntgen..

    /Lundatös

  • Svar på tråden magnetröntgen farligt??
  • Babyba­lo
    Äldre 7 Feb 15:44
    #1

    Har egentligen ingen erfarenhet, men kan inte tänka mig tt MR:en skulle ha skadat spermierna. Jag gör ofta magnetröntgenundersökningar pga MS, och gjorde en bara någon vecka innan jag blev gravid. Tror absolut inte att det är någon fara...

  • Äldre 7 Feb 18:01
    #2

    MR är inte röntgen (ingen röntgenstrålning används). Det skadar inte spermierna. Däremot bör man inte gör MR under graviditet om man kan undvika det eftersom det inte är tillräckligt vältestat på gravida.

  • Symamm­an
    Äldre 7 Feb 18:04
    #3

    Det är nog ingen fara..då hade det säkert inte blivit bebis
    lycka till

  • Blue Bear
    Äldre 7 Feb 18:07
    #4

    MR är magnetresonans.. dvs. magneter som påverkar protoner i kroppen och på så sätt skapar olika bilder.. det är ingen strålning.. skadar inte kroppen men som Bobofina skrev så är det inte tillräckligt testad på gravida (även om det har hänt att gravida undersöks med MR utan problem) så är det inte rekomenderat om det är inte absolut livsnödvändigt!
    Och det var ju din man som görde MR:n och en undersökning kan inte ha skadat spermierna.. det är kanske om man skulle göra 3-4 MR us per vecka som nåt påverkan kan ske.. men det är ju väl ingen som gör det..

    Du ska nog inte oroa dig!

  • Wren
    Äldre 7 Feb 18:08
    #5

    det heter inte ens magnetröntgen då det inte är någon röntgenstrålning inblandad.
    det heter MagnetResonansTomografi (MRT eller MR) kan även kallas för magnetkamera.

    /blivande röntgensjuksköterska

    (fråga gärna mer)

  • Äldre 10 Feb 14:12
    #6

    nej

Svar på tråden magnetröntgen farligt??