• Äldre 7 Feb 19:35
    20835 visningar
    10 svar
    10
    20835

    Tips på mat vid halsbränna....

    Är i V 36 och lider av min halsbränna... Äter penicillin pga bihålsinflammation och känner att jag inte vill proppa i mej en massa annan medicin.
    Så nu undrar jag om ni har tips på mat jag kan äta.
    Som det är nu blir det mkt fil, som känns bra. Mat ger mej bara avsmak... Vill ju få i mej annat än fil o flingor.
    Jag äter lite annat oxå, plus att jag äter Mitt val kvinna och järntabletter.
    Några bra tips?

  • Svar på tråden Tips på mat vid halsbränna....
  • Babe
    Äldre 7 Feb 19:43
    #1

    Trevis mjölksyrabakterie-kapslar (samma som i A-fil och dyl) från apoteket är superbra att ta i samband med penicillinkur, de är helt naturliga och Oki för gravida, istället för fil.
    Annars bör du undvika starkt kryddad, stekt mat, paprika, sura produkter (apelsiner mm), lök. Järntabletterna kan också orsaka halsbränna, ta dem tillsammans med en måltid... och byt sort om de kan vara orsaken. Hemofer+ från apoteket är skonsamt för magen...
    Ostmacka med ett glas mjölk eller the tycker jag känns balanserande för magen.

  • Äldre 7 Feb 19:53
    #2

    the ger halsbränna...bara ville säga det...
    gröt är ganska skonsamt..likaså pasta..å äggröra..
    komihåg att om du ta järntabletter isamband med mat..så försök dricka annat än mjölk..eftersom kalcium hämnar järnintaget..

  • Äldre 7 Feb 19:57
    #3

    tipps från vårdguiden.se: Egenvård


    Undvik större måltider och mycket dryck, särskilt sent på kvällen. Undvik sådant som du märker irriterar, till exempel stark mat och beska drycker som grapefruktjuice. Viss mat neutraliserar syran, som mjölk, yoghurt och filmjölk. Ät på regelbundna tider och lägg gärna in något mellanmål. Undvik sena kvällsmål. Se över ditt kaffe- och tedrickande om du märker att detta irriterar. Undvik tunga lyft och kraftiga framåtböjningar. Du kan prova att ligga högre med överkroppen genom att höja sängens huvudända med till exempel några böcker under sängbenen. Sluta röka och var försiktig med alkohol. Gå ner i vikt. Övervikt är en känd riskfaktor för halsbränna.
  • Cia 77
    Äldre 7 Feb 20:03
    #4

    Säger bara GAVISCON - flytande,från apoteket! Skulle inte överleva utan den! Lycka till!

  • Äldre 7 Feb 20:07
    #5

    Va sägs om en tre rätters gaviscon?

  • Äldre 7 Feb 20:12
    #6

    ja gaviscon är super...men ts vill ju inte ha mera mediciner..

  • Äldre 9 Feb 15:20
    #7

    Tack för alla tips!
    Jag tänkte snarare på om nån hade någon idé på vad man kan äta för mat, typ middag? Jag har ingen aaaaaaaaning!
    Jag röker inte, dricker inte alkohol/kaffe, dricker väldigt sparsamt med te och då med honung o mjölk. Försöker undvika kryddat, stekt och äter små protioner ofta... *suck*
    Min inspiration kring mat är dock lite försvunnen nu när det känns som att det bara blir halsbränna... Har tagit samarin, fast även där sparsamt, då jag som sagt försöker låta bli mer mediciner...
    Ja, är det någon som har nåt middagstips eller andra matiga tips så blir jag jätteglad!

  • Äldre 11 Feb 16:30
    #8

    *puffar lite* Jag e hungrig!

  • Bellbo­x
    Äldre 11 Feb 16:34
    #9
    OBS: SOV PÅ VÄNSTER SIDA!!!
    Tro mig; det funkar! + sov med extra kudde!

    Har något att göra med den anatomiska utformningen av magmunnen; ligger man på höger sida förvärras haösbrännan...

    Matväg så har de andra gett bra tips
    Gaviscon funkar för mig med tar till det innan sängdags de kvällar det är jobbigt!) Fick även halsbränna av vattengympan men då tog jag en Gaviscon 30 minuter innan & det funkade
    BF 4 mars
  • Äldre 11 Feb 17:56
    #10

    Pixter: Hm.. jag sover redan en hel del på vänster sida... Ajdå, fick du halsbränna av vattengympan? Det var illa! Hm.. du kanske inte ska drick av klorvattnet då? *fniss* Skojar bara!

    Hoppas fortfarande någon kan ha något middagstips till mig som är bra vid halsbränna...
    Någon?

Svar på tråden Tips på mat vid halsbränna....