• Anonym
    Äldre 8 Feb 14:34
    50843 visningar
    16 svar
    16
    50843

    Bihåleinflammation? Hjälp snälla.

    Hej

    Jag har varit förkyld osv runt två veckor..med feber osv.. känt mej väldigt hängig.

    Nu senaste dagarna har febern återkommit igen med temp runt 38-38.5 och värk i ansiktet, kinder runt ögonen osv..först var jag bortdomnad men sista dagarna har det gjort ont och värkt, blir galen,har även huvudvärk av o till käkar alvedon men tycker inte de hjälper så mkt och kortison näs spray..Var iväg till VC igår men han tog inte ens blodprov och undersökte slarvigt tycker jag..mår sämre idag och har ont men undrar kan en bihåleinflammation läka ut av sej själv? eller vad kan det vara?`Nu måste jag snart gå och lägga mej igen , är alldelles matt i kroppen.

  • Svar på tråden Bihåleinflammation? Hjälp snälla.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 10:47
    #1

    Inte ngn som svarat =(

    Idag hade jag ingen feber , men fick ricktigt ont igår kväll och låg med kall handduk över ansiktet o pannan som dämpade värken och ipren då. Imorse hade jag bara lite ont i ena kinden men 'är feberfri kan det vara påväg tillbaka ? eller kommer det komma ikväll igen, blir tokig på detta..Ngn som vill ge lite råd ?

  • ODS
    Äldre 9 Feb 11:18
    #2

    jag får nästan alltid bihåleinfl. när jag är förkyld. konstigt att de inte tog dig på allvar. Rinexin(avsvällande tabl) + kortisonspray brukar hjälpa o i sista fall pc. inf ska kunna läka ut av sig självt men jag har aldrig varit med om det!
    Blir det för j-kligt åk upp akut så de får kolla upp dig o ev. en pc-kur!

    krya på dig

  • Äldre 9 Feb 11:21
    #3

    Åk in o be om penicillin om du inte tycker att det går över. Varva panodil o voltaren eller panodil o ibumetin eller liknande preparat för att få bästa smärtstillande resultat. Rinexin tabletter eller vanlig nässpray underlättar oxå.

    Jag hade bihåleinflammation för ett år sedan och fick ovanstående råd tillsammans med mitt penicillin.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 11:27
    #4

    Tack så jättemkt för svaren..

    Jag har nu varit inne akut och det visade sej att det var en kraftig bihåleinflammation...
    Värken blev värre o värre..så nu har jag fått pencillin samt ngt avsvällande (skall ta ut på måndag) och värktabletter Tiparol.

    Men inatt höll jag på att bli knäpp , jäklar vad ont jag hade på höger sidan trodde ansiktet skulle trilla av..och våga inte ta ngra fler värktabletter..var tvungen att ta en tiparol med alvedon på morronen, och nu bävar jag för kvällen då jag bara har en kvar (fick inte med så många från sjukhuset, och apoteket är ju stängt) kan man ta ngn annan värktablett tex Ipren har jag hemma men de ska man ju inte blanda med vissa mediciner?!
    Alvedon bara hjälper INTE.
    En fråga till hur länge tar det innan smärtan försvinner
    ?
    Tack för hjälpen!!

  • sanna7­7
    Äldre 10 Feb 11:35
    #5

    Ta Ipren, det ska vara det bästa när man har bihåleinflammation. Otrivin nässpray kan hjälpa lite med. Ja, och så drick massor med. Värken borde ge med sig, och det brukar ta ungefär två dygn på penicillin innan det känns bra igen. Hoppas du snart blir bättre.

    För övrigt skulle jag vilja påstå att läkaren gjorde helt felt. Utifrån det du berättade borde han skrivit ut penicillin. Jag tycker du ska ringa och klaga, eller anmäla om du orkar.

  • Ihanna­I
    Äldre 10 Feb 11:55
    #6

    Jag fick i fredags för ca 1 vecka sedan nu feber 38grader.. sdan så blev jag bara sämre och fick jätte ont i huvudet och ont i näsan och upp på kindbenen exakt så som du beskriver.. Och jag gick till läkaren och hon kollade och kände och det gjorde verkligen sketa ont! :( och då utan att ta prover bara genom att känna så sa hon att det var Bihållsinflamation med tanke på att min symtom var så påtaglig liksom din är!!


    så jag fick pencelin som jag nu äter sista veckan är jag inne på fick 3 kartor..


    Hon satte in en väldigt stark dos så jag kännde mej bättre redan dagen efter dock e jag förfrande förskyld men sådan kan ju sitta i länge!!


    OM jag vore dej skulle jag ringa läkaren ocg KRÄVA att han/hon skriver ut pencelin!!

    LYCKA TILL

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 12:00
    #7

    Ok tack för svaren..men är osäker på om man kan kombinera ipren med tiparol? Har ju redan tagit en tiparol idag ..och med pencillinet det heter: Spektramox
    Får väl ringa o kolla med läkemedelsrådgvingen.

  • Solske­nsmor
    Äldre 10 Feb 12:12
    #8

    Ett tips, stå framåtlutad, nästan som uppochner, och häll i näsdroppar. Står man så rinner de in på rätta stället. Har en kompis som gör så varje gång hon känner av bihålorna, testa.

  • ODS
    Äldre 10 Feb 22:19
    #9

    skönt att du fått hjälp! jag brukar känna av pc-t ganska snabbt, ibland på några timmar men absolut dagen efter!!
    vet ej om du kan kombinera dessa värktabl, bäst du ringer efter o hör.

    krya på dig.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 13 Feb 16:18
    #10

    Hej igen!
    Tack för svaren...
    Idag är första dagen jag är nästan helt smärtfri.
    Känner mej lite domnad ännu på högersidan. och ff gult snor men inte i samma mängd.
    Nu har jag en liten fråga till er ang, sjukskrivning hur länge var ni hemma från jobebt vid en sån här inflammation..Jag känner mej så fruktansvärt slut i kroppen fortfarande och har noll ork..yr om jag är uppe för länge..hur lång tid kan det ta att återhämta sej?
    Imorron är sista dagen sen måste jag ju ha sjukintyg..går ju arbetslös men söker ju annars jobb väldigt aktivt ringer runt osv,,nu har jag inte ricktigt den orken ännu..så funderar på om jag inte känner mej piggare imorron förstås att ringa VC och fråga om sjukintyg.
    Men hatar att gå till läkaren igen. bläää.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 13 Feb 20:24
    #11

    ngn??

  • Äldre 13 Feb 20:50
    #12

    Vet inte hur det är med sjukskrivningen men det är ju väldigt svårt att få sjukskrivningen godkänd när man är arbetslös eftersom man då prövas mot hela arbetsmarknaden.... Det är ju ingen garanti att FK godkänner sjukskrivningen även om du får ett läkarintyg..

    Jag har också bihåleinflammation, började med penicillin och Rinexin + vanligt nässpray (är gravid så jag kan inte ta cortison) i måndags och ännu har det inte blivit bättre men jag har för det första ett ganska lätt jobb (läkarsekreterare) och sen har jag precis börjat jobba efter tre veckors sjukskrivning för lunginflammation så jag jobbar på som vanligt...

  • Anonym (ajaj!­)
    Äldre 13 Feb 21:00
    #13

    Vill bara ge ett superbra tips om man har bihåleinflammation (har haft måååånga och behandlats med antibiotika mellan 15-20 ggr för detta så jag har viss erfarenhet).

    Vid ett tillfälle när jag var tvungen att spola bihålorna så fick jag tipset av en sjuksyrra att koka upp vatten och droppa i ganska många droppar av Apotekets pepparmyntsolja, ta sedan en handduk över huvudet och andas in. Det ska vara ganska starkt så man kan behöva droppa i fler droppar. Försök sitta så länge du kan och upprepa ett par gånger de närmaste timmarna, det kommer att lossna (i varje fall delvis) och har man det outhärdliga trycket så lättar det. Sedan kan det ju vara så att man behöver antibiotika ändå...
    Men det är en toppenkur mot täppt i näsan.

    TS, skönt att det värsta gett med sig nu!

  • singgo­alla25
    Äldre 13 Feb 21:10
    #14

    jag har just ätit en penicillinkur för bihåleinflammation just för att den INTE gick över.. hade ont i en vecka, så nu är det bra

  • Äldre 12 Apr 13:52
    #15

    Det finns en toppen grej att köpa på apoteket! Man spolar igenom näsan och gör en stor sköljning med koksalt. det kanske inte hjälper mot inflammationen men iaf mot trycket... 

    Fråga på apoteket efter den, det är en jätte spruta (utan nål )  ;) som man spolar en näsborre i taget. Det känns hela vägen upp i ögonen nästan utan att göra ont.. 

    http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=205467&visa=alla 

    Lycka till :) 

  • Mao
    Äldre 24 Feb 18:38
    #16

    Vet att detta är en gammal tråd men vill bara varna. Skölj absolut INTE med näskanna eller nässpruta om du har bihåleinflammation. Det kan göra det väldigt väldigt mycket sämre.

Svar på tråden Bihåleinflammation? Hjälp snälla.